فيلم كوتاهي درباره ديگران

این نام یک فیلم نیست؛ نام کتابی است از محسن آزرم،‌ نویسنده و مترجم فعال این روزگار، دربارۀ یکی از مهم ترین و تأثیر گذار ترین فیلم نامه نویسان تاریخ سینما یعنی،‌ژالن کلود کاریر فرانسوی.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران، این نام یک فیلم نیست؛ نام کتابی است از محسن آزرم،‌ نویسنده و مترجم فعال این روزگار، دربارۀ یکی از مهم ترین و تأثیر گذار ترین فیلم نامه نویسان تاریخ سینما یعنی،‌ژالن کلود کاریر فرانسوی.  
کتاب در واقع حاوی دو مکالمه است که طی آن با هویت و ماهیت کاری ( کری) آشنا می شویم یا اگر از پیش آشنا هستیم، اطلاعات ما را عمق بیشتری می بخشد.
 
 
می دانیم که او بیشترین همکاری برا با بزرگان و نخبگان سینمای جهان داشته و به روایت کتاب، 136 فیلم نامه کوتا ه و بلند نوشته، که شش تایی را لوییس بونوئل ساخته است.

شش فیلمی که از برخی لحاظ، جزو بهترین های بونوئل محسوب می شوند: خاطرات یک مستخدمه، بل دو ژور( زیبای روز) ، راه شیری، جذابیت پنهان بورژووازی، شبح آزادی و این میل مبهم هوس .
علاوه بر این او با برخی دیگر از سینماگران جهان در نوشتن فیلم نامه همکاری داشته که یاد آوری چند نمونه اش ما را با موقعیت ممتاز او در تاریخ سینما آشنا می کند.

لویی مال ( زنده باد ماریا، دزد) ، ژاک دوره ( استخر شنا، بورسالینو،‌ پروانه روی شانه)، مارکو فرری( لیزا) ، فولکر شلندورف ( طبل حلبی، سوان عاشق)، ژان لوک گدار( اسلو موشن، هیجان)، کارلوس سائورا( آنتونیتا)، آندری وایدا ( دانتون)، پیتر بروک( تراژدی کارمن، مهاباراتا )، فیلیپ کافمن( سبکی تحمل ناپذیر هستی)، میلوش فورمن ( والمونت) ؛ و از آخرین کارهایش سنگ صبور ساختۀ عتیق رحیمی نویسنده و فیلم ساز افغانی را می توان نام برد.

ویژگی مهم کارهای کاری یر، این است که بیش از هر فیلم نامه نویسی، از ادبیات معاصر و کلاسیک جهان استفاده کره است.

او به ادبیات شرق و غرب احاطه و به ویژه با  ادبیات کلاسیک ایران  به واسطۀ همسرش نهال تجدد، آشنایی بیشتری دارد. بگذریم.

کتاب، چنان که ذکر شد دو بخش دارد. بخش نخست گفت و گوی نه چندان طولانی اما پر ملاطی است با عباس کیا رستمی که کاری یر علاوه بر دوستی با او، در فیلم کپی برابر اصل این فیلم ساز هم بازی کرده است. کیا رستمی در این بخش اطلاعات خوب و دست اولی دربارۀ ویژگی های اخلاقی و حرفه ای کاری یر ارائه می دهد.

او دربارۀ کاری یر می گوید: " در وهلۀ اول ،‌ خرد و دنیا دیدگی ژان کلود، اطلاعات گسترده اش و درستی و دوستی اش مرا گرفت.... او برای من به آدمی بدل شده که دیدارش همیشه مسرت بخش است.
چیزهایی درست و شیرین زیادی دارد که به دانایی ات بیفزاید.... چیزهایی که به غنای ریشه دار و گونه ای حکمت حیات ربط دارد...." بخش دوم چنان که گفته شده ، گفتگوی مفصلی است با کاری یر که سال 1383 در تهران انجام شده و در برگیرندۀ نکات بسیار مفیدی دربارۀ فیلم نامه نویسی، اقتباس و همکاری اش با سینماگران بزرگ است.

او در این گفتگو اعتراف می کند که باعث و بانی اصل کتاب با آخرین نفس هایم، زندگینامۀ غیر متعارف و طنز آمیز و موشکاف بونوئل هم بوده است. اگر می خواهید با این نویسندۀ سرشناس و برخی دیگر از سینماگران بیشتر آشنا شوید، خواندن این کتاب را از یاد نبرید.

منبع : ماهنامۀ فیلم
 
 
 
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار