به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، دکتر علیرضا سلیمانی افزود: به طور میانگین در سال گذشته هر ماه 82 نفر بر اثر حوادث رانندگی در تهران کشته شدند که فروردین و آبان شاهد کمترین و مهر شاهد بیشترین تعداد تلفات بودهاند.
پر تلفات ترین و کم تلفات ترین مناطق تهران در حوادث رانندگی وی با اشاره به این که به طور متوسط در سال گذشته در هر منطقه تهران 45 نفر بر اثر حوادث رانندگی کشته شدند که تعداد کشته های مناطق 20 و 4 بیش از دو برابر سایر مناطق بوده و پس از این دو منطقه پر تلفات، منطقه 15 بیشترین کشته را داشته اظهار کرد : در مقابل، مناطق 9 و 10 کمترین کشته را داشته اند و پس از این دو منطقه نسبتاً کم تلفات، منطقه یک کمترین کشته را داشته است.
دکتر سلیمانی با بیان این که در تحلیل کشتههای تصادفات رانندگی با محاسبه نسبت تعداد کشتهها به تعداد جمعیت، شاخصی تحت عنوان «شاخص سلامت» به دست می آید، تصریح کرد: بر اساس این شاخص منطقه 20 و بعد از آن مناطق 19 و 22 در بدترین وضعیت و در مقابل، مناطق 1، 7 و 14 در بهترین وضعیت قرار دارند.
مردان تهرانی 5 برابر زنان در تصادفات کشته می شوند وی با اشاره به این که از مجموع کشتهشدگان حوادث رانندگی تهران در سال گذشته 813 نفر یعنی 83 درصد مرد و 169 نفر یعنی 17 درصد زن بوده اند و به عبارتی تعداد مردانی که در تصادفات کشته می شوند نزدیک به 5 برابر زنان است، اظهار کرد: این موضوع نشاندهنده این است که اغلب کشته شدگان سرپرست خانواده خود میباشند که می تواند تأثیر غیر قابل جبرانی بر خانوادههای آنها بر جای بگذارد.
دکتر سلیمانی با بیان این که از مجموع 982 کشته حوادث رانندگی تهران در سال گذشته، 527 نفر یعنی 5/53 درصد را عابران پیاده تشکیل میدهند، تصریح کرد: 299 نفر یعنی 5/30 درصد از کشتهشدگان نیز رانندگان وسایل نقلیه و راکبان موتورسیکلت و 156 نفر یعنی 16 درصد مابقی نیز سرنشینان وسایل نقلیه یا ترکنشینان موتورسیکلت ها بودهاند.
عابرانی که لباس تیره می پوشند دو برابر بیشتر کشته می شوند وی با تاکید بر این که از هر دو شهروندی که بر اثر حوادث رانندگی در تهران کشته میشوند حداقل یک نفر عابر پیاده است، سهم بیش از 50 درصدی عابران پیاده در تلفات تصادفات رانندگی تهران را بسیار قابل تأمل دانست و گفت: این موضوع میبایست به صورت جدی مورد توجه و به طور ویژه مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان با تاکید بر این که عابران پیادهای که هنگام فوت بر اثر تصادف لباس تیره بر تن داشتهاند، بیش از دو برابر عابرانی است که در این هنگام لباس روشن پوشیده بودند، خاطرنشان کرد: این موضوع نشاندهنده این است که استفاده از رنگهای روشن برای عابران پیاده در هنگام شب یک ضرورت است و میتواند جان آنها را مورد محافظت قرار دهد.