سرپرست شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: میزان نزولات سالیانه در استان بیش از 16 میلیارد متر مکعب است که از این مقدار حدود 10 میلیارد آن تبخیر و تعریق می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری زارع در نشست با استاندار جدید استان با اشاره به تعدد منابع آبی در استان افزود : همچنین 6.5 میلیارد دیگر تبدیل به منابع آب تجدید شونده می شود که از منابع آب تجدید شونده حدود 4.5 میلیارد متر مکعب آب سطحی و 1.9 میلیارد دیگر آن زیرز مینی است.

وی افزود: هم اکنون چهار سد لاستیکی جدید در استان در دست اجرا است که هر یک 15 تا 95 در صد پیشرفت دارند که با بهره برداری از آن ها سالانه حدود 6 میلیون متر مکعب آب تنظیم و در اختیار حدود دو هزار هکتار قرار می گیرد، همچنین در استان بیش از 140 رودخانه و 130 هزار حلقه چاه برای استفاده از آب زیر زمینی وجود دارد که بیش از 95 درصد این چاه ها کمتر از 50 متر عمق دارند.

سرپرست شرکت آب منطقه ای مازندران با اشاره به فعالیت های شاخص شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: هم اکنون 10 سد مخزنی با ظرفیت تنظیم حدود 420 میلیون متر مکعب که 90 هزار هکتار ازاراضی پایاب را آبیاری می کنند در دست بهره برداری است که با اجرای 3 طرح مهم دیگر تأمین آب( هراز ، گلورد و چالوس ) ظرفیت تنظیم آب در استان به رقم یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب برسد.

زارع اعتبارامسال طرح های ملی این شرکت را 151 میلیارد تومان و اعتبار طرح های استانی را 15 میلیارد اعلام کرد و خواستار تخصیص 100 درصد آن شد.

وی با اشاره به متوسط بارندگی دراز مدت استان که 620 میلیمتر است، افزود: سالانه از 6.5 میلیارد متر مکعب پتانسیل تجدید شونده در استان، حدود 3.4 میلیارد آن مورد استفاده قرار می گیرد که بیشتر آن یعنی حدود 82 درصد به مصرف کشاورزی می رسد./ز


برچسب ها: تبخیر ، نزولات ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.