نماینده مردم شبستردرمجلس شورای اسلامی گفت: درحال حاضر، پسروی آب دریاچه ارومیه شور شدن بیش ازحد آب چاه‌های کشاورزی را به‌دنبال داشته و احیای دوباره قنوات و همچنین مهار و هدایت روان آبهای سطحی و جاری به استخرهای معیشتی، می تواند راهکاری کوتاه مدت برای جلوگیری از افزایش تاثیر پسروی آب درچه ارومیه به بخش کشاورزی این شهرستان بشمارآید.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، علیلو با اشاره به اهمیت و تلاش کشاورزان شبستری در حفظ کشاورزی منطقه افزود: کمبود آب یکی از مشکلات بزرگ این شهرستان است و کمتر جایی می‌توان مشاهده کرد که بهره بردار برای حفظ مزارع و باغات خود دست به دامن آب‌های عمقی 250 تا 300 متری شده و با پمپاژ آن به مکان‌های بالادستی، برای محصولات تولیدی خود آب لازم را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون اثرات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه نه تنها استان‌های حاشیه این دریاچه بلکه حداقل هشت استان در کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد، گفت: احیای قنوات و مهار آب‌های سطحی دوکار مهم کوتاه‌مدت در حوزه کشاورزی شبستر برای کنترل خسارات وارده به این بخش خواهدبود.

نماینده مردم شبستردرمجلس شورای اسلامی ادامه داد: از 240 قنات شبستر، 60 موردآن متروکه، 60 مورد خشک و تنها 120 قنات در حال تامین آب بخش کشاورزی است که به هیچ عنوان جوابگوی کشاورزان نبوده و درخواست از مسئولین سازمان جهادكشاورزي استان این است که نسبت به توسعه بیش از پیش طرح اصلاح الگوي كشت محصولات كشاورزي و اقدامات لازم را انجام دهند. /س

 

برچسب ها: پسرفت ، دریاچه ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.