عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: در مجمع عمومي سازمان ملل بايد از کليات حقوق هسته‌اي دفاع شود که رئيس‌جمهور اين کار را به درستي انجام داد.

محمدصالح جوکار نماينده يزد و صدوق در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به جو سازي رسانه‌ها قبل از سخنراني رئيس جمهور، مبني بر اعلام موافقت با تعطيلي فردو در اجلاس سازمان ملل  گفت: ما پشت ميز مذاکره شرايط خود را مطرح کرده و مذاکره خواهيم کرد نه در مجمع عمومي سازمان ملل، در مجمع عمومي سازمان ملل بايد از کليات حقوق هسته‌اي دفاع شود که رئيس‌جمهور اين کار را به درستي انجام داد.

وي با بيان اين مطلب که طرف ما در مسئله هسته‌اي کشورهاي غربي هستند نه تمام کشورها ادامه داد: در اجلاس سازمان ملل بحث عقلاني بودن و منطقي بودن فناوري صلح‌آميز هسته‌اي مطرح مي‌شود اما توافقات قطعا در پشت ميز مذاکرات صورت خواهد گرفت و اين مسائل به مجمع عمومي سازمان ملل ارتباطي ندارد، مسائل مطرح شده اخير بيشتر جوسازي رسانه‌اي است.
 
همچنين جوکار در رابطه با قبول حقوق هسته‌اي ايران از سوي ديگر کشورها بيان کرد: اگر آمريکايي‌ها کارشکني نکنند، کشورهاي اروپايي با ما در رابطه با مسئله هسته‌اي مشکلي ندارند.  
 
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اين مطلب که در اجلاس ديروز  مسئله حقوق صلح‌آميز هسته‌اي ايران از سوي غرب پذيرفته و به رسميت شناخته شد، اظهار داشت: غرب پيش از اين در مورد اين مسئله کارشکني کرده و اجازه نمي‌داد که گفتگوها در اين زمينه روند روبه جلويي را در پيش گيرد اما ديروز اوباما حق هسته‌اي ايران را به رسميت شناخت. 
 
وي در پايان خاطرنشان کرد: اميدواريم در آينده نيز در پيشبرد مذاکرات مشکلي نداشته باشيم و طي توافقات حاصله، حقوق هسته‌اي ما را به رسميت شناخته و در وراي اين موضوع ممانعتي در زمينه‌هاي ديگر به وجود نيايد.

گفتني است؛ رئیس سازمان انرژی اتمی پيش از برگزاري اجلاس و سخنراني رئيس جمهور، خبر یک روزنامه انگلیسی در خصوص وعده ایران برای تعطیلی سایت فردو را تکذیب کرد و گفت: مطلبی که در خصوص تعطیلی فردو در آستانه سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای شرکت در اجلاس سازمان ملل از سوي رسانه‌ها مطرح مي‌شود درست نیست.

قابل ذکر است علی‌اکبر صالحی در خصوص سفر و دیدار اخیر خود با یوکیو آمانو، بيان کرده بود: ما در این دیدار و نشست با آقای آمانو گفت‌وگو کردیم و قرار شد پنجم مهرماه بین کارشناسان سازمان انرژی اتمی و وزرای امور خارجه و همچنین کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشست و جلسه‌ای برگزار شود.

وی ابراز امیدواری کرد که فرآیند مثبتی که هم‌اکنون بین ایران و آژانس شروع شده استمرار داشته باشد تا در دوره‌های آینده شاهد برون رفت از مسائل حاشیه‌ای در گفت‌وگوهای ایران و آژانس باشیم.

رئیس سازمان  انرژی اتمی تصریح کرد: فضای مذاکرات، اکنون فضای مثبتی است و قابل مقایسه با گذشته نیست ما نشست خوبی با آمانو داشتیم و درخواست‌ها و انتظارات خود را به وی مطرح کردیم.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار