خانه تاریخی معتضدالدوله در محله ای قدیمی به نام برزه دماغ و در کوچه وزیری واقع شده که دسترسی به این کوچه از طریق میدان نواب میسر است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


در واقع این خانه فاصله نسبتاًکمی با میدان مذکور دارد . میدان وزیری محل تلاقی چند خیابان قدیمی و مهم و نیزبازار بزرگ کرمانشاه است . بانی این بنا مرحوم میرزا احمد خان معتضدالدوله وزیریاست . وی یکی از رجال برجسته و از آزادی خواهان راستین در نهضت مشروطه بود . نیمی از مالکیت این بنای تاریخی در تملک اداره آموزش و پرورش و نیم دیگر در تملک وارث مرحوم شهلایی است .

این بنا دارای گچبری هایی در سطح دیوارهای بیرونی و ستون هاییکه با سر ستون های گچبری شده تزیین یافته اند ، می باشد . در بخشی از این خانه تاریخی که قبلآ به عنوان مدرسه مورد استفاده بوده ، هم اکنون شخصی به عنوان سرایداردر آن اقامت دارد و بخش دیگر خانه متروک است . همچنین بخش هایی از خانه معتضدالدوله به بانک و واحد های تجاری تبدیل شده که باعث مخدوش شدن خانه گردیده است . بنابراین مساحت آن نسبت به گذشته تقلیل یافته و هم اکنون مساحتی در حدود 1300 متر مربع را دربر می گیرد . پلان این خانه همانند بسیاری از خانه های هم عصر خود درونگرا است .

باعبور از ورودی و هشتی به حیاط نسبتاً بزرگی می رسیم که در ضلع شمالی و غربی اطاقهای بزرگ و ارسی قرار گرفته است . در ضلع جنوبی هم انبارها قرار دارند اما دیوار آنها با استفاده از طاقنمای آجری قرینه سازی شده که بسیاری از آن آسیب دیده است . این حیاط علاوه بر آنکه با حیاط قبلی مرتبط است ، به نظر می رسدکه خود یک ورودی مجزا به کوچه داشته است . مصالح بکار رفته در این بنای تاریخی نیز عمدتاً آجر میباشد و سقف ها تیر پوش و بام آن با کاهگل اندود شده است .

خانه معتضدالدوله باشماره 12283 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است/س.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.