دور پنجم مطالعات مشترك هيات ايراني و ايتاليايي در شهر پارسه تخت جمشيد آغاز شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، قدرت الله تاج بخش سرپرست اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس گفت: اين دوره از مطالعات در تداوم برنامه سال هاي پيشين و با حضور پژوهشگران در حوزه هاي مطالعاتي باستان شناسي، حفاظت و مرمت، زمين شناسي، ژئوفيزيك، نقشه برداري، تشكيل بانك هاي اطلاعاتي و مستندنگاري صورت مي گيرد.
وي افزود: برنامه امسال گروه تحقيقاتي مبتني بر حفاظت و شناخت هر چه بيشتر شهر پارسه است زيرا حفاظت از حريم درجه يك تخت جمشيد براي حفاظت از تختگاه تخت جمشيد اهميت ويژه دارد و مطالعات در اين زمينه مي تواند به احيا و حفاظت اين شهر كمك كند.
تاج بخش ادامه داد: با تحقيقات باستان شناسي در حريم تخت جمشيد در واقع سند اين شهر براي ثبت جهاني محكم تر مي شود.
وی بيان كرد: هدف ميراث فرهنگي ، حفاظت از تخت جمشيد است و به همين سبب هر ساله از گروه هاي تحقيقاتي از دانشگاه هاي داخلي و خارجي براي انجام اين نوع تحقيقات دعوت مي كند.
وي گفت: مهمترين ويژگي برنامه مطالعات تخت جمشيد، مطالعات چند رشته اي در قالب يك تيم علمي از دانشگاه ها است و سازمان ميراث فرهنگي مديريت و پشتيباني اين برنامه را بر عهده دارد.
تاج بخش ادامه داد: اين برنامه مطالعاتي از ژئوموفولوژي خاك هاي سطحي تا مطالعات ژئوفيزيك، باستان شناسي، زمين باستان شناسي، زيست باستان شناسي، مرمت، حفاظت، نقشه برداري گسترده، تصاوير هوايي و سرانجام تشكيل بانك هاي اطلاعاتي شهر پارسه را در بر مي گيرد.
وي افزود: تمام اين اطلاعات تحت پوشش شبكه وب در حال انجام است و در دسترس تمام دانشگاه هاي داخلي و خارجي قرار خواهد گرفت.
برنامه هاي گروه مطالعاتي مشترك ايراني و ايتاليايي با حمايت و پشتيباني اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس، پژوهشكده باستان شناسي پژوهشگاه، طرح تخت جمشيد به مدت دو ماه در تخت جمشيد انجام مي شود.
شهر پارسه در دوره هخامنشي بنيان نهاده شد و نخستين شهر ايران باستان است كه بخش حاكم نشين آن يعني تختگاه تخت جمشيد تا به امروز باقي مانده است.زندگي در اين شهر اگرچه در دوره هاي پس از هخامنشي و به ويژه دوره اسلامي تداوم يافته است اما همگان شهر پارسه را به عنوان شهر هخامنشي مي شناسند.
مجموعه جهاني تخت جمشيد در شهرستان مرودشت و در فاصله ۶۰ كيلومتري شمال شيراز قرار دارد./س

برچسب ها: پنجم ، پارسه ، تخت ، جمشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.