کتاب «چهره مسیح در سینما» (نمایش امر قدسی) به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، کتاب «چهره مسیح در سینما» (نمایش امر قدسی) از پنج فصل اصلی مانند سینما و نمایش امر قدسی، تجلی تصویر مسیح در سینما، فیلم دینی به عنوان یک ژانر(گونه)، بررسی فیلم‌های زندگی عیسی مسیح و نقدهای تحلیلی فیلم‌های مسیح تشکیل شده است.

تجلی قدسی، عیسای دین و عیسای فرهنگ، کتاب مقدس منبعی برای تولید فیلم، حماسه‌های مبتنی بر کتاب مقدس، حماسه‌‌های مبتنی بر عهد عتیق، حماسه‌های مبتنی بر عهد جدید و زندگی مسیحی، زبان اجتماعی و ایدئولوژیک فیلم، سبک فیلم، شخصیت‌پردازی مسیح، بررسی ژانر، شکل نمایش مسیح، زبان مسیح، مصایب مسیح اثر مل‌گیبسون و نگاهی به فیلم آخرین وسوسه‌ مسیح از مباحث مطرح شده در زیرمجموعه فصل‌های اصلی این کتاب است.

وقتی از امر قدسی در کتاب حاضر صحبت به میان می‌آید، هیچ‌گاه قصد اشاره و بیان موضوعی دینی(به معنای اسلامی آن) نیست بلکه صرفا مرور و گفت‌وگو درباره آثاری است که از میان کتب، منابع و تفاسیر مسیحیت و از خلال فیلم‌های ساخته شده در این خصوص بیان می‌شود.

با مرور آثار تولید شده در سینما نیز نمی‌توان به مفهومی مشترک و هم‌معنا دست پیدا کرد. در این آثار گاه شاهد اثری در باب نمایش کتاب مقدس مسیحیت و گاه شاهد هجویه‌هایی که موضوع آنها مسیح و دین مسیحیت هستیم.

متن پیش رو گذری به چهره‌سازی از حضرت مسیح(ع) در آثار سینمایی خواهد داشت بدون اینکه بخواهد به اختلاف آنان با یکدیگر ورود پیدا کند یا حتی آن را با ادیان دیگر مقایسه یا هم‌تراز سازد. مرور تجربه غرب به خصوص هالیوود در نمایش امر قدسی آن هم در بازسازی دوباره چهره مسیح هم بیانگر دستاورد چندین ساله آنها خواهد بود و هم می‌تواند الگویی کلی برای فیلم‌سازان مسلمان باشد تا از خلال آن نقاط قوت و ضعف سینمای غرب برای بازنمایی چهره‌ای مقدس را بهتر ارزیابی کنند.

در این مسیر از مقالات و نوشته‌های صاحب نظران این عرصه گاه مقاله‌ای کامل و گاه سطوری چند انتخاب تا خواننده پیش‌روی خود با همه دیدگاه‌ها و سلایق هنری آشنا و به قضاوتی صحیح دست پیدا کند.

کتاب «چهره مسیح در سینما»(نمایش امر قدسی) توسط علی اصغر غلامرضایی تالیف شده و به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با شمارگان هزار و 200 عدد و قیمت 45 هزار ریال منتشر شد./س

برچسب ها: قم ، انتشار ، کتاب ، چهره ، مسیح ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.