معاون انجمن سينماي جوان قم، مشکلات فیلمنامه و تجهیزات کم سالن‌های سینما را از مهم‌ترين دلايل عدم رغبت مردم به سينما دانست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، رضا ابوذر با بيان اينكه مشکل اقبال کم مردم به سینما در قالب چند موضوع باید بررسی شود، اظهار كرد: یک بحث مربوط به فیلمنامه است. واقعیت این است كه فیلمنامه‌نویسی در ایران جایگاه شاخصی پیدا نكرده و علت اصلی آن این است كه فیلمنامه‌نویسان هنوز نگاهی سنتی دارند.

وي گفت: البته شاید از توانایی‌های زیادی هم برخوردار باشند اما مصرند كه نوشته را از وجه مالی و شهرت ارائه كنند و به این فكر نیستند كه مخاطب را تغذیه كنند.

به گفته ابوذر، در دنیا فیلمنامه‌نویسی شرایط جدیدی دارد. مثلاً كارگاه‌های فیلمنامه‌نویسی برگزار می‌شود و رسم است كه تفكرات، داشته‌های جدید، خط سیر متفاوت فكری و ابتكارات جدید به طور یك جا جمع‌آوری شود و یك چیز كلی بیرون می‌آید و می‌تواند فیلمنامه‌نویس متبحری وجود داشته باشد كه این داشته‌ها را استخراج كند.

معاون انجمن سينماي جوان قم با بيان اينكه جایگاه فیلمنامه‌نویس در همه جای دنیا بسیار ویژه است، اظهار كرد: از جمله فیلمنامه‌نویسان آمریكایی جایگاه مهمی در سینما دارند و منتقدان و حتی ساده‌ترین مخاطبان به علت ویژگی خاص متون آن‌ها، فیلمنامه‌نویسان را می‌شناسند. برای مثال «جی.‌كی.‌رولینگ» جایگاه عظیمی در ادبیات جهان دارد و منهای آن صاحب جایگاه معنوی و جایگاه مادی قابل ملاحظه‌یی نیز است.

جايگاه پايين فيلم‌نامه نويس‌ها

وي افزود: اما در این شرایط و سینمایی كه ما در آن نفس می‌كشیم، این طور نیست و این جایگاه حتی كم‌تر از هنرپیشه‌های درجه دوم است و حتی پایین‌تر از آن هم به نظر می‌آید. این رویه‌ غالب، هیچ شناختی از نویسنده‌ فیلمنامه ندارد و اگر هم دارد موضوع را علی‌السویه حساب می‌كند.

ابوذر تصريح كرد: در واقع این جایگاه برای غالب حوزه‌های نوشتاری هم صدق می‌كند. نویسنده‌ فیلمنامه با یك نویسنده‌ نمایشنامه، منتقد و نویسنده‌ نشریه شاید بتوان گفت ارزش اندكی دارند.

وي گفت: همه‌ ما می‌دانیم چارچوب یك اثر سینمایی بر مبنای فیلمنامه و هسته‌ كار كه تفكر است به وجود می‌آید كه اگر نباشد، فیلمی و سینمایی هم وجود نخواهد داشت.

وي تاكيد كرد: آن‌هایی كه دستی بر این كار دارند، می‌دانند تا وقتی فیلمنامه‌نویس فكری نداشته باشد، اثری خلق نمی‌شود. با توجه به كارهایی كه تا به حال انجام داده‌ام می‌دانم كاری كه نیازمند حركت جدید است، نیاز به فكر، ایده و قوام فكر دارد و این كارها باید پیش از آغاز عملیات اجرایی اثر ثبت و نوشته شود.

نگاه فيلم‌سازان كليشه‌اي است

به گفته ابوذر مسئله دیگر بر می‌گردد به نگاه فیلمسازان که گیشه ای است و نتوانستند سطح توقع مردم را به جا بیاورند.

وي با بيان اينكه نگاه مردم به سینما و فرهنگ مثبت است و سلایق بالا است اظهار كرد: یکی از مشکلات جدی نگرفتن سلایق تماشاگر است. مردم به همه فیلم هایی که ساخته می‌شود، نگاه جدی ندارند.

به اعتقاد وي اخیرا فیلم هایی ساخته می شود که با سلایق مردم هماهنگی و سازگاری ندارد، نه از موضوع خوبی برخوردار است و نه جذابیتی دارد.

معاون انجمن سينماي جوان قم تصريح كرد: سوژه ها و موضوعات بسیاری در زمینه های اجتماعی، دینی و دفاع مقدس وجود دارد که می توان به آن پرداخت اما سازندگان فیلم به دنبال گیشه هستند که این موضوع هم به دلیل مشکلات مالی روی است و فیلم هایی ساخته می شود که به تقلید فیلم فارسی های قدیم بوده و از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و کارگردانان نتوانسته‌اند حق مطلب را به تماشاگر سینما ادا کنند.

وي افزود: بيشتر فیلم ها با موضوعاتی عشقی همراه هستند و این در حالی است که مردم تمایلی برای تماشای این قبیل فیلم ها ندارند. یکی از دلایل مهم در پایین بودن استقبال مردم از تماشای فیلم در سینما همین موضوع است، تا جایی که وقتی فیلم خوب و مردم پسند ساخته می شود، سالن های سینما مملو از جمعیت می شود.

مشكلات سخت افزاري

وي كمبود امکانات سخت افزاري سالن های سینما را يكي ديگر از مشكلات اين عرصه ذكر كرد و افزود: این موضوع به ویژه در شهرستان‌ها و همین طور قم وجود دارد، تعداد سالن سینما در قم کم است و آنهایی که وجود دارد تا مرکز شهر فاصله دارد. یکی در حوالی میدان 72 تن و دیگری در جاده اصفهان، به طوری که اگر افرادی قصد تماشای فیلم در سینما را داشته باشند برایشان سخت خواهد بود.

وي افزود: با وجود اینکه سینما وتوس، از نظر امکانات جزو 10 سینمای برتر کشور است اما در مکانی دور از مرکز شهر قرار گرفته است. در حالی که وجود چنین مجتمع سینمایی در داخل شهر نیز نیاز است.

ابوذر تاكيد كرد: سینما تربیت داخل شهر است اما از امکانات و تجهیزات مناسب سینمایی برخوردار نیست. مردم قم، تماشاگر فیلم هستند، اما مشکلات اساسی در زمینه سخت افزاری و امکانات وجود دارد که نیازمند توجه مسئولان است.

به گفته وي شهر قم به فضای آموزشی و فرهنگی نیاز دارد و مردم ثابت کرده اند که هنر دوست و فرهنگ دوست هستند و از نگاه کارشناسانه برای بیان مسائل هنری و فرهنگی برخوردار هستند، سطح فرهنگی و علمی بالا است و این امر باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد./س

برچسب ها: قم ، مشکل ، نرم ، افزاار ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.