به گزارش
خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: در چند روزی که از بازگشایی مدارس میگذرد، ناوگان حمل و نقل عمومی در هر سه بخش مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی به خوبی نسبت به خدماترسانی به شهروندان اقدام کرده، ضمن این که نظم و انضباط قابل قبولی را در سطح شهر مشاهده کردیم.
وی با اعلام این که در حالی شاهد فعالیت خوب ناوگان حمل و نقل عمومی و نظم و انضباط در شهر بودیم که از اول مهر سفرهای آموزشی حدود 5/2 میلیون دانش آموز و دانشجو به سفرهای شهری اضافه شده، تاکید کرد: اگر هر کدام از دانشآموزان و دانشجویان هر روز تنها یک رفت و یک برگشت داشته باشند، 5 میلیون سفر جدید به سفرهای شهری اضافه شده است.
مردم مترو و بی آر تی را پذیرفته اند معاون شهردار تهران با اشاره به توسعه مترو در چند سال اخیر از جمله افزایش تعداد ایستگاهها، شمار واگنها و طول خطوط مترو، اظهار کرد: بسیاری از کسانی که قبلا از خودروی شخصی استفاده میکردند امروز از مترو استفاده میکنند و اقشار مختلف مردم، مترو را به عنوان یک حمل و نقل قابل قبول پذیرفتهاند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که علاوه بر مترو، اتوبوسهای بی آر تی نیز مورد پذیرش شهروندان قرار گرفته¬اند و تقریباً هیچ اتوبوسی را نمی ببینیم که خالی از مسافر باشد، تصریح کرد: مردم ترجیح میدهند به جای این که با خودروی شخصی خود در ترافیک سنگین بمانند و دنبال جای پارک بگردند، امکان حمل و نقل عمومی مناسب را به عنوان گزینه برتر انتخاب کنند.
وی با تاکید به این که استقبال مردم از وسایل نقلیه عمومی، نتیجه جذابیت شبکه حمل و نقل عمومی برای مردم و اعتماد آنها نسبت به این شبکه است، اضافه کرد: با توجه به افزایش روزافزون استقبال از مترو و بی آر تی، شاهد روند صعودی استقبال مردم نسبت به ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم.
سفرهای ایمن دانش آموزی با سرویس های مجاز مدارس معاون شهردار تهران با اشاره به این که تعداد مسافران حمل و نقل عمومی در روزهای ابتدایی مهر امسال نسبت به روزهای مشابه هفته گذشته که مدارس بازگشایی نشده بود، 21 درصد افزایش یافته، اظهار کرد: البته میانگین تعداد مسافران حمل و نقل عمومی در چند روز اول مهر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز نزدیک به 30 درصد افزایش پیدا کرده است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در دو سال گذشته حتی یک مورد حادثه نگران کننده که خدای نا کرده موجب آسیب جانی برای دانشآموزان عزیز شده باشد، در سرویسهای مجاز مدارس گزارش نشده، تصریح کرد: به امید خدا امسال هم هیچ حادثهای نداشته باشیم و سفرهای ایمن دانشآموزی که دو سال است شکل گرفته، با ایمنی هر چه بیشتر ادامه داشته باشد.
وی با تاکید بر این که مدیریت شهری با تمام توان و با مشارکت سایر دستگاههای دستاندرکار به ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی همه تلاش خود را به کار گرفته تا سفرهای شهروندان با حداکثر ایمنی صورت گیرد، اضافه کرد: با همه بضاعت خود در تلاشیم تا مردم عزیزمان بتوانند از حقوق واقعی خود برخوردار شوند و خدماتی که شایسته آن هستند، به ایشان ارائه شود.
نیم قرن پیش در تهران هر 100 نفر یک خودرو داشت معاون شهردار تهران با اشاره به این که در گذشته نه چندان دور حیاط مدارس در شهرها مملو از دوچرخه بود و دانشآموزان مسیر خانه تا مدرسه و مدرسه تا خانه را با دوچرخه طی میکردند، اظهار کرد: در حال حاضر والدین به خاطر این که فرزند آن ها در مدرسه مورد نظرشان تحصیل کند، دانشآموزان را با طی مسافت طولانی، از یک طرف شهر به طرف دیگر شهر میفرستند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان اینکه در دهه 1340 سرانه مالکیت خودرو در کشورمان، شاید به ازای هر 100 نفر یک دستگاه خودرو هم نبود، تصریح کرد: امروز در تهران بهطور متوسط هر سه نفر یک دستگاه خودرو دارد و زندگی در تهران از الگوهای گذشته خود بسیار فاصله گرفته و به اصطلاح ماشینی شده است.
وی با تاکید بر این که توسعه دوچرخهسواری در بین دانشآموزان از طریق رفع دلنگرانی والدین از ایمنی معابر و ایجاد مسیرهای ایمن ویژه دوچرخهسواری امکانپذیر است، اضافه کرد: در صورت گسترش دوچرخهسواری، شاخص های زیست محیطی برای ایجاد یک زندگی شهری با نشاط فراهم میشود.
پیاده روی و دوچرخه سواری سلامت را به جامعه باز می گرداند معاون شهردار تهران با اشاره به این که زندگی ماشینی کسالتآور است و انسان را تنبل میکند و همین کم تحرکی، ریشه بسیاری از بیماریهاست که متاسفانه مردم را مبتلا کرده، گفت: امیدواریم تحرک در جامعه، با یک سیر صعودی افزایش یابد.
مهندس تشکری هاشمی با ابراز امیدواری نسبت به این که امروز مردم تهران ضمن برخورداری از تکنولوژی قرن 21 میلادی همگام با شهرهای پیشرفته دنیا، در رفت و آمدهای روزانه خود همچون مردم دهه 1340 شمسی پیادهروی کرده و از دوچرخه استفاده کنند، افزود: بدون تردید اگر از این نظر به نیم قرن پیش باز گردیم، تحرک و سلامتی نیز به جامعه باز خواهد گشت.
وی در پایان با تاکید بر این که یکی از آرزوهایش در مسئولیت مدیریت حمل و نقل شهری پایتخت، توسعه دوچرخهسواری در تهران است، خاطرنشان کرد: امیدوارم روزی فرا برسد که علاوه بر رفت و آمد شهروندان با استفاده از دوچرخه و پیاده روی، دانشآموزان نیز با پای پیاده یا با استفاده از دوچرخه مسیر خانه تا مدرسه و مدرسه تا خانه را به صورت دسته جمعی طی کنند.