مستند «خاطراتي براي تمام فصول» به کارگردانی مصطفي رزاق كريمي با حضور «فريدليش اشتيفت» سفیر اتریش در تهران، «خسرو سینایی» و «اکبر عالمی» به نمایش در آمد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، بعد از به نمایش در آمدن مستند «خاطراتي براي تمام فصول»، ابتدا «اکبر عالمی» توضیحاتی درباره داستان این مستند داد و سپس «مصطفي رزاق كريمي» به داستان شکل گیری این مستند اشاره کرد و گفت: «سي سال پيش وقتي در اتريش بودم، متوجه شدم مدتي است جنگ در ايران آغاز شده و تعدادي از مصدومان شيميايي به اتريش آمده اند. آن زمان مشغول نويسندگي و كارگرداني بودم و با اين اتفاق مي خواستم به اين جانبازان نزديك شوم. به محض اطلاع از ورود مصدومان به سراغ آقاي كيارشي سفير وقت ايران در اتريش رفتم و گفتم من به زبان آلماني تسلط دارم و از نوجواني هم آشپزي مي كردم و دستپخت خوبي دارم، در صورت امكان مقدمات همراه شدن در كنار اين جانبازان را براي من فراهم كنيد تا هم مترجم آنها باشم و هم براي آن ها آشپزي كنم».

وی در ادامه گفت: «بعد از مدتی به بيمارستان رفتم، با خاطرات جانبازان آشنا شدم و از همصحبتي با آنها اطلاعات بسياري به دست آوردم و تا جايي كه امكان داشت اين وقايع را با دوربين ثبت و ضبط مي كردم. در بيمارستان هر روز اتفاق تازه اي مي افتاد و جانبازان بيشتري براي معالجه به اين كشور اعزام مي شدند. ديدن جراحات شديد و هولناك آنها، تاسف برانگيز بود اما نوع برخورد و رفتار مصدمان به گونه اي بود كه مي توانم بگويم از پرستار تا پزشكان بيمارستان آنچنان تحت تاثير اخلاقيات اين افراد قرار گرفته بودند كه حتي به گريه مي افتادند. در مواجه با چنين جرياني تنها كاري كه مي توانستم انجام دهم توليد مستندي بود كه اين فجايع را در آن به نمايش بگذارم».

در ادامه این برنامه خسرو سینایی به موضوع مستند «خاطراتي براي تمام فصول» پرداخت و گفت: «اگر چه دیدن این فیلم خیلی غمگین کننده بود، ولی باید بگویم از دیدن امید در این فیلم بسیار خوشحال شدم. وقتی جنگی شروع می شود، هر دو طرف امید دارند که در این جنگ برنده شوند، با گذشت زمان وقتی جنگ ادامه پیدا می کند، هر دو طرف با یکدیگر فکر می کنند که آیا پیروز می شویم و یا خیر؟ و هنگامی که جنگ به پایان می رسد، دو طرف می فهمند که در این جنگ بازنده هستند. این مستند بدون هیچ شعاری، واقعیت را به تصویر می کشد، افرادی که زندگی آنها به تباهی و نابودی کشیده شد، اما فقط تعدادی از آنها درمان و به زندگی بازگشتند».

خسرو سینایی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: «امروز باید بدون هیچ شعاری گفت ما ملتی هستیم که دوران جنگ را پشت سر گذاشتیم و اکنون در ثروت و رفاه زندگی می کنیم و باید همواره به این موضوع آگاه باشیم که که همواره یک نفر در آب دارد دست و پا می زند؛ آن یک نفر که می تواند فقر و گرسنگی در آفریقا باشد، و یا جنگ در عراق و افغانستان و ... دارد غرق می شود. یادمان باشد که فکر یکدیگر باشیم و همدیگر را فراموش نکنیم تا انسان از دست نرود».

در ادامه این برنامه «فريدليش اشتيفت» سفیر اتریش در تهران به اهمیت موضوع مستند «خاطراتي براي تمام فصول» و عدم به کارگیری سلاح های شیمیایی اشاره کرد و گفت: «دیدن مستند «خاطراتي براي تمام فصول» من را تحت تاثیر قرار داد. در هنگام جنگ من دانشجو بودم و این تصاویر را در تلویزیون می دیدم، اما امروز با دیدن این فیلم متوجه شدم که عمق ماجرا چقدر زیاد بوده است. امروز بعد از سی سال گروهی همچنان از سلاح شیمیایی استفاده می کنند، انگار ما هنوز به عمق فاجعه استفاده از سلاح های شیمیایی آگاه نشده ایم، هنوز نتوانسته ایم به کارگیری این سلاح ها را کنترل کنیم و قطعا این مسئله می تواند به بشریت لطمه وارد کرد. من تلاش می کنم تا این فیلم در تلویزیون اتریش و همچنین در مدارس اتریش برای دانش آموزان پخش شود تا هرچه بیشتر نسبت به خطرات استفاده از سلاح های شیمیایی آگاه شویم، این فیلم قطعا اعلام خطر بزرگی بود برای ما، این فیلم بیان واقعیت بود بدون هیچ بازی تبلیغاتی».

در ادامه هفته فیلم دفاع مقدس سینماتک خانه هنرمندان ایران مستند «هفت نابخشوده: پشت صحنه ستون پنجم استخبارات ارتش عراق» شنبه ششم مهرماه ساعت 17 در تالار ناصری روی پرده می رود و بعد از نمایش فیلم، احمدرضا درویش و حبیب احمد زاده درباره آن صحبت می کنند. در روز پایانی این هفته فیلم نیز یکشنبه هفتم مهر ساعت 17 «آخرین تیرآرش» ساخته حبیب احمدزاده روی پرده می رود و کیومرث پوراحمد میهمان ویژه آخرین شب است. حضور در این برنامه ها تا سقف ظرفیت سالن برای عموم آزاد است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.