عضو هيات رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: بعد از بازگشت تمامي اعضاي هيات ديپلماسي اعضامي به نيويورك جلسه ارائه گزارش اين سفر در كميسيون امنيت ملي برگزار خواهد شد.

منصور حقيقت‌پور نماينده اردبيل، سرعين و نمين در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، در مورد زمان ارائه گزارش از سوي هيئت عازم به نيويورك به كميسيون امنيت ملي و مجلس شوراي اسلامي گفت: اين زمان هنوز مشخص نيست زيرا هنوز اعضاي اين تيم به طور كامل بازنگشته‌اند.

عضو هيات رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خاطرنشان كرد: رئيس‌جمهور امروز صبح (شنبه 6 مهر ماه) از نيويورك بازگشته اما وزير امور خارجه هنوز وارد كشور نشده و احتمالا پانزدهم ماه جاري (مهرماه) از نيويورك بازخواهد گشت كه بعد از آن مطمئنا اين نشست برگزار خواهد شد.

گفتني است باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران طی یک مکالمه تاریخی در مناسبات تیره دو کشور در بیش از سی سال گذشته، روز جمعه تلفنی گفت‌وگو کردند و از جمله درباره تلاش برای حل نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران تبادل نظر کردند.

اوباما درباره مکالمه‌اش با آقای روحانی گفت:‌ من در مکالمه با آقای روحانی بر آنچه که در نیویورک گفته بودم تاکید کردم، هرچند در مسیر پیش رویمان موانع مهمی وجود دارد و موفقیت تضمین نمی‌شود، معتقدم که می‌توانیم به یک راه حل جامع برسیم.

این مکالمه تقریبا ۱۵ دقیقه بود و از طریق مترجم صورت گرفت و در آغاز اوباما پیروزی حجت‌الاسلامدكتر حسن روحانی در انتخابات ایران را تبریک گفت.

اوباما گفت: وی و رئیس جمهوری ایران تیم‌های خود را به «ادامه فوری همکاری» هماهنگ با ۵+۱ برای رسیدن به توافق ترغیب کرده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت حتی با وجود سابقه بی اعتمادی میان ایران و آمریکا، گام‌هایی که تاکنون برداشته شده می‌تواند امید به حل مناقشات برسر برنامه اتمی ایران را پررنگ کند.

اوباما گفت:‌ ما چالش‌های روبرو را می‌دانیم. این حقیقت که این اولین مکالمه میان روسای جمهوری ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۷ تاکنون است، بی اعتمادی میان کشورهای ما را نشان می‌دهد، اما در عین حال نشان دهنده عبور از آن تاریخ دشوار نیز هست.

باراک اوباما در سخنانی که پس از مکالمه تلفنی با آقای روحانی در کاخ سفید ایراد کرد گفت «زمینه توافق» وجود دارد اما تعهد ایران نیز اقداماتی بامعنی، شفاف و قابل اتکا خواهد بود که می‌تواند ایران را از فشار تحریم‌های اقتصادی خلاص کند:‌ ما موظف به انجام دیپلماسی هستیم و فرصتی استثنایی داریم تا با رهبری جدید در ایران به جلو پیش برویم.

مقام دولتی آمریکا گفته است که در صورت کمک به حل مسئله هسته‌ای ایران، رئیس جمهوری آمریکا بازهم با آقای روحانی مکالمه مستقیم خواهد داشت.

این مقام آمریکایی گفت دیدار میان جان کری و محمد جواد ظریف، وزیران خارجه ایران و آمریکا در نیویوک «فضایی مثبت» برای مکالمه تلفنی روسای جمهوری دو کشور فراهم ساخت.

همچنين محمد‌حسن آصفري نماينده اراك و كميجان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به تماس تلفني اوباما با دكتر روحاني که عنوان شده، اين مكالمه بنا به درخواست ايران صورت گرفته است،‌ گفت: مطمئنا موضوع مكالمه ايران و آمريكا و هم‌چنين بررسي سفر آقاي روحاني و وزير امور خارجه به نيويورك و مجمع عمومي سازمان ملل در اولين فرصت با حضور وزير امور خارجه در كميسيون امنيت ملي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
 
وي ادامه داد: دستاوردهاي اين سفر و هم‌چنين گفتگوهاي بين جان‌كري و وزير امور خارجه کشورمان و دستاوردهاي سفر آقاي روحاني به مجمع عمومي سازمان ملل از مواردي است كه بررسي خواهد شد. 

قابل ذكر است حجت‌الاسلام حسن روحانی پس از بازگشت از سفر 5 روزه از نیویورک دستاوردهای این سفر را در جمع خبرنگاران مستقر در فرودگاه مهرآباد تشریح و توضیحاتی درباره تماس تلفنی با اوباما ارائه کرد.

رئیس‌جمهور گفت: ما همان زمان که عازم نیویورک بودیم اولین اخبار درباره اظهار تمایل آمریکایی‌ها برای ملاقات اوباما با من مطرح شد.

روحانی افزود: وقتی وارد نیویورک شدیم این بحث بیشتر مطرح شد اما زمان کافی برای انجام دیدار به صورت دلخواه و مفید و بیان کامل نظرات نبود و لذا این دعوت را نپذیرفتم.

وی تصریح کرد: البته رسانه‌های آمریکایی سر و صدا کردند که آمریکا تحقیر شد و ما دعوت آنها را رد کردیم اما علت هماهنگ نشدن برنامه‌ها بود.

رئیس‌جمهور گفت: بین ایران و آمریکا مسائل فراوانی وجود دارد و  60 سال است آمریکایی‌ها به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با ایران تنش‌ها و تخاصم‌هایی دارند.

روحانی افزود: مسائلی هم در منطقه نسبت به ایران از سوی آمریکایی‌ها وجود داشته است و اینکه بین دو رئیس‌ جمهور بخواهد ملاقاتی صورت گیرد، نیازمند مقدماتی است و چون این زمینه وجود نداشت، ملاقات انجام نشد.

وی ادامه داد: دیروز در لحظه‌ای که آماده حرکت به سمت فرودگاه بودیم کاخ سفید تماس گرفت و نسبت به تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با من ابراز تمایل کرد که چند دقیقه تلفنی صحبت کنیم.

روحانی گفت: «در مسیر حرکت با موبایل سفیر ما تماس گرفته شد که عمدتا محور بحث ما مسئله هسته‌ای بود.»

روحانی افزود: من گفتم بحث 1+5 و حل و فصل مسئله هسته‌ای باید سرعت یابد و تاکید کردم که هر گونه فعالیت در عرصه خارجی بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری هر جا که ضرورت بدانم برای مصالح نظام و حقوق ملت و رفع مشکلات اقدام خواهم کرد و این نکته را تاکید کردم که فشارهای وارده بر مردم ما غیرقانونی و نادرست بود که باید برداشته شود.


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار