برای دومین با متوالی طی برگزاری کنگره ای جایزه یک پزشک ایرانی به پزشک خارجی اعطا شد، جایزه ای که با تصمیم گیری بیش از 150 کشور هر دو سال یک بار به معروف ترین پزشک و جراح مغز و اعصاب اهدا می شود.

 به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران پرفسور مجید سمیعی نامی آشنا برای ایرانیان و حتی جهانیان است که بیش از 35 سال است مسئولیت بزرگ مرکز بین المللی علوم اعصاب را بر عهده دارد. پرفسور سمیعی از متخصصان برجسته ایرانی به عنوان پایه گذار روش نوین جراحی قاعده شناخته می شود. حضور وی در ایران فرصت کوتاهی شد تا با ایشان به گفتگو بشینیم. 



پرفسور سمیعی پدر جراح متخصص مغز و اعصاب ایران در حاشیه بازدید از پروژه مرکز مغز ایران در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه مگر می شود به کشور عزیزمان بیاییم و با دیدن همنوعان و فعالیت دوستان برای ایجاد چنین مرکز بزرگی خوشحال نباشیم  افزود: از اینکه مردم با همت بسیار عالی و بزرگی در حال فعالیت هستند و ساخت یک ساختمان بسیار ارزشمند را از نظر تکنولوژی انجام می دهند باعث افتخار هر ایرانی است که همت عالی مردم دست روی دست هم دادند و با مخارج خودشان مرکز بزرگی که حتی حکومت و دولت های بزرگی در ساخت و اجرای آن قادر نیستند در کشور ما در حال انجام است. 

وی ادامه داد: وقتی یک کار ملی شروع می شود این کار ملی موقعی می تواند به نحو احسن به پایان برسد که همه کسانی که مسئولیت دارند و چه مسئولیت ندارند و امکاناتی برایشان است کمک کنند که بتوانند هر چه زودتر این برنامه را به اتمام برسانیم به نحوی که در دنیا بدرخشد و بتواند یک ستاره بزرگی در عالم علوم اعصاب جایگزین شود.
 
ورود آخرین لوازم تکنولوژی دنیا به کشور 

پدر جراحی مغز و اعصاب ایران با اشاره به تهیه آخرین لوازم تکنولوژی دنیا برای مرکز مغز ایران ادامه داد: آخرین لوازم تکنولوژی دنیا هر چه سریعتر به کشور ما وارد شود باید بدانیم علم پزشکی هر روز در حال پیشرفت است و مرتبا کارهای جدیدی پیش می آید که می توان از نظر تشخیصی بیمار را خیلی سریعتر به تشخیص برساند و ما همه در این مرکز حالتی به وجود آوریم که در اروپا و آمریکا شاید یکی دو سال بعد از آن برخورد کنند ولی ما تلاش می کنیم این لوازم اولین بار در این مرکز پیاده شود که مورد استفاده بیماران قرار می گیرد. 

افتتاح مرکز مغز ایران 

پرفسور سمیعی با بیان اینکه مرکز مغز ایران تا اواخر سال آینده میلادی افتتاح شود بیان کرد: البته برای ورود این لوازم شرایطی در کشور است و باید همه مجوزها گرفته شود و شرایط وارداتش فراهم شود همه در حال فعالیت هستند و فقط از تمام مسئولان و کسانی که علاقه مند هستند که برای کشور فعالیتی انجام دهند آنها نیز همراهی کنند که هر چه زودتر بتوانیم به نتیجه رسیم البته فعالیت خیلی شدید است و هر روز ساختمان در حال پیشرفت است و برای همه قابل توجه است که این چنین مرکز بزرگی در حال پیشرفت است. 

اعزام 400 متخصص ایرانی به اروپا 

وی با بیان اینکه این پروژه فقط ساختمان نیست و خیلی شرایط مختلفی دارد اظهار داشت: تمامی افرادی که به این پروژه توجه دارند عمیق تر فکر کنند ساختن ساختمان ها نسبتا ساده است ولی ایجاد آن افکاری که باید در آن ساختمان ایجاد شود صد برابر مهمتر و مشکل تر است براي اینکه در این ساختمان کارهایی باید انجام شود که به وسیله انسان ها باید اجرا شود و آن انسان ها باید دانش آن را داشته باشند. خوشبختانه خیرین نیز خواهش ما را قبول کردند و بودجه ای را در اختیارمان گذاشتند که بتوانیم متخصصان خودمان را به اروپا ببریم مخصوصا در قسمت هایی که خودمان فعالیت هستیم. 

وی ادامه داد: تمامی متخصصان رشته های مختلف که تازه از دانشگاه بیرون آمدند برای آنها 2 الی 3 سال تعلیم می دهیم طوری که آمادگی خدمت در این مرکز را پیدا کنند در حال حاضر حدود یک سال است که قریب به 400 نفر فرستاده شدند و آنها نیز در حال انجام کارهای علمی هستند که به زودی مقالاتشان به نام ایران در مجلات سطح اول دنیا چاپ می شود. 

سوغات پرفسور سمیعی برای جانبازان 

پرفسور سمیعی در ادامه با بیان اینکه هر سال با حضور در ایران برای عیادت از جانبازان به بیمارستان ها مراجعه می کنم گفت: فردا نیز به بیمارستان خاتم الانبیاء برای عیادت جانبازان می روم و یک روز را در آنجا می گذارنیم تا کارهایی که مقدور باشند را انجام دهیم تا جانبازان به خاطر صدمات رسیده در چند جهت همچون درد تشنج اشکالات اندامی و ... که امیدوارم هر دفعه ای که به ایران می آیم به چند نفری خدمت کنم تا کمکی برای آنها و خانواده اشان باشد. 

وی در ادامه افزود: در حیات انسان ها مساله اي است که هر کسی با خودش بشیند در عمق افکارش به این مساله بپردازد که تمامی افرادی که به دنیا می آیند این سعادت را نداشتند که سلامتی کامل را از بچگی داشته باشد و همچنین رفاه و آسایش اجتماعی از طرف خانواده داشته باشد و در فقر به دنیا نیامده و بزرگ نشده باشد از این لحاظ یکی از وظایف انسان بودن این است که ما توجهمان در کنار کارهای بزرگی که برای پیشرفت علم و داشتن انجام می دهیم به فکر این طبقات در دنیا باشیم. 

پرفسور سمیعی در ادامه اظهار داشت: فقط صحبت از ایران نمی کنم بلکه در سراسر دنیا افرادی داریم که از بچگی با گرفتاری های سلامتی به دنیا می آیند و تمام زندگی آنها جز ناراحتی چیز دیگری نخواهد بود این ها یکی از وظایف اصلی انسان هاست. 

وی در ادامه بیان کرد: جوانانی که در سنین 19 سالگی برای دفاع از کشورشان به جنگ رفتند با صدماتی که به آنها رسیده زندگی شان از آن تاریخ عوض شده است و دیگر قادر نیستند زندگی شخصی خودشان و خانواده شان را اداره کنند اینها نیز جزو اجتماع ما هستند کسانی هستند که از طرف ما باید از همه بیشتر به آنها توجه کنیم و رسیدگی شود از این لحاظ وظیفه هر ایرانی است که تا آن جایی که برایشان مقدور است یک دست بوسی از این بیماران داشته باشد. 

وی ادامه داد: ما نیز از نظر پزشکی آنها را می بینیم و با برخی از آنها نیز آشنایی و دوستی پیدا کردیم و برخی از آنها می گویند وضع ما اگر بهتر هم نشد ولی وقتی شما را می بینیم و صحبت می کنیم یک شور و نشاطي به ما دست می دهد و همین نیز باعث خوشحالی من است.


تعلیم 100 پزشک آفریقایی به عنوان طراحان مغز و اعصاب

سفیر هیئت اجرایی در آفریقا در ادامه با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت صد پزشک آفریقایی یکی از پروژه های بزرگ ما است گفت: در آفریقا تعداد تصادفات مغزی بقدری بزرگ است که سه برابر مرگ ومیر ناشی از ایدز است همه می گویند آفریقا ایدز دارد اما روزانه 3 برابر بیشتر جوانان آفرقایی به خاطر تصادفات خیابانی از بین می روند از این لحاظ من برنامه ای را شروع کردم که 100 پزشک جوان آفریقایی را به عنوان متخصصان جراحی مغز و اعصاب تعلیم و تربیت دهیم و آنها را در کشورهایی که در حتي 50 الی 40 میلیون جمعیت دارند ولی یک جراح مغز و اعصاب نیست که به مریض برسد، بفرستیم و این برنامه خدا را شکر خیلی سریع به جلو می رود و دلم می خواهد کشور ما نیز سهیم باشد.

تربیت 10 آفریقایی توسط دانشگاه تهران


پروفسور سمیعی در ادامه بیان کرد: دانشگاه تهران در نظر دارد تا مسئولیت 10 پزشک جوان آفریقایی را برای رشته مغز و  اعصاب قبول کند که فردا با رییس دانشگاه و هیئت علمی جلسه ای در این خصوص داریم تا این پروژه به جز آلمان در ایران نیز انجام شود.

جایزه پروفسور سمیعی به پزشک انگلیسی

در ادامه پروفسور سمیعی به اعطای جایزه ای به نام خود به یک متخصص و جراح مغز و اعصاب انگلیسی اشاره کرد و گفت: این جایزه هر دو سال یکبار به جراحی که بیش از 40 سال برای گسترش جراحی مغز و اعصاب در جهان کار کرده است به او داده می شود که برای اولین بار دو سال پیش به یک فرانسوی و دومین بار نیز به یک انگلیسی داده شد و قرار است سومین جایزه را به پروفسور ي از مسکو داده شود که امسال جشن 80 سالگی وی را در 12 دسامبر در مسکو می گیریم. ایشان خدمات بزرگی را انجام داده است و این تصمیم در جلسه رسمی فدراسیون جهانی گرفته شده است./م
برچسب ها: پزشک ، انگلیسی ، سمیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۵۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
پروفسور سمیعی سزاوار تکریم و قدر است که بسی گرانقدر است. با افتخار، ارزش علمی و انسانی اش را پاس می داریم
Iran (Islamic Republic of)
مهي
۱۸:۴۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
بنام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه برنگذرد
خداوند نام و خداوند جای
خداوند روزی ده رهنمای
خداوند کیوان و گردان سپهر
فروزنده ماه و ناهید و مهر
با درودهای فراوان
ما هميشه به ايراني بودنمان افتخار ي کنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
سلام
خدا قوت و خسته نباشد پدر جراح متخصص مغز و اعصاب ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
پروفسور سمعيي باعث افتخار يرانيان