مشاور عالی نظامی فرمانده کل قوا گفت: تثبیت آرمان ها و ارزشها باعث ظهور و بروز یک اجتماع سیاسی جدید به عنوان مکتب مقاوت بود که مبدا آن لبنان سپس حماس و فلسطین بوده و از دل این جنگ یک نیروی پرقدرتی به نام سپاه پاسداران و نیروهای زیمین، دریایی و نیروی مقاومت بسیح به وجود آمد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین در دفتر مرکزی حزب با موضوع "دفاع مقدس" و با حضور  سرلشکر یحیی رحیم صفوی برگزار شد.  
 
مشاور عالی نظامی فرمانده کل قوا در مقدمه صحبت‌هایش گفت: هدف اساسی و غیرقابل تغییر حفظ بقای ملی منافع و مصالح ملی و حفظ آرمان‌ها و ارزش‌های ملت است و آن چه که هدف‌های اساسی را دچار تغییر می‌کند جنگ‌ها هستند؛ جنگ‌هایی که باعث سقوط ملت‌ها و دولت‌ها می‌شود.
 
وی ادامه داد: هدف نهایی جنگ‌ها تحمیل اراده سیاسی یک دولت به دولت دیگر است و این اراده می‌تواند تسلط بر خاک سرزمین و یا قرارداهای منطقه و یا سرنگونی یک نظام سیاسی باشد .
 
وی اشاره به آماری مهم از منابع ناخالص عراق در طول جنگ تحمیلی اضافه کرد: در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، کشور عراق 35 میلیون دلار ذخیره ارزی داشت و در طول جنگ 65 هزار دلار هزینه جنگ کرد حتی وام‌های خارجی از کشورهای اروپایی گرفت و از کمک‌های مالی عربستان حدود 85 تا 90 میلیارد دلار جهت خرید تجهیزات نظامی استفاده کرد.
 
صفوی افزود: قبل از عملیات‌ها در سال 65 عراقی‌ها 10 میلیارد دلار از کشورهای چین و کشورهای اروپایی سلاح خریدند و این در حالی است که در سال 65 کل درآمد نفتی ایران فقط 7 میلیارد دلار بود.
 
وی در ادامه صحبت‌هایش به بررسی این سه سوال پرداخت و گفت: آیا این جنگ قابل پیش بینی بود و آیا جنگ تحمیلی می توانست در سال 67 به اتمام برسد و اینکه ایران به هدف‌های خودش رسید.  
 
مشاور عالی نظامی مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال اول گفت: تحلیل بنده این است که این جنگ قابل پیش بینی بود اگر رهبران و مسئولان سیاست خارجی ما در آن زمان موضع گیری‌های آشکار شوروی و عراق را دنبال می‌کردند می‌توانستند بفهمند که جنگی در راه است.
 
وی با اشاره به سخنی از مشاور عالی امنیت ملی کارتر مبنی بر این که استراتژی آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی هدف دولت ها باشد که توان عملیات نظامی علیه رژیم خمینی را دارا هستند ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مرکز ملی مطالعات آمریکا در گزارش خود در کاهش نفوذ خاورمیانه در رابطه با انقلاب اسلامی نوشت حرمت و اعتبار مانند ظرف چینی است که به راحتی می‌شکند و این چیزی که آمریکا از دست داده است این به این معناست که انقلاب حرمت آمریکا در منطقه را شکست.
 
سردار صفوی با بیان این که صدام حسین در جریان جنگ از کشورهای مصر، کویت، عربستان و رژیم غاصب صهیونیستی استفاده کرد بیان داشت: دیکتاتور سابق عراق از فضای دو قطبی و محیط بین المللی جنگ سرد آن زمان استفاده کرد و از این که دو ابرقدرت مانع حمله نظامی به ایران نشدند بلکه چراغ سبز نشان دادند .
 
مشاور نظامی عالی مقام معظم رهبری تصریح کرد: انقلاب اسلامی تنها قدرتی بود که از پس رژیم صهیونیستی برآمد، ما بدون اینکه غافلگیری استراتژیک شویم جنگ را پیش بینی کنیم.
 
سردار صفوی در پاسخ به سوال دوم خود مبنی براینکه آیا این جنگ می‌توانست در سال 67 به اتمام برسد اظهار داشت: به عقیده من به عنوان یک فرمانده نظامی ایران می توانست در اوج قدرت بعد از پیروزی‌های فاو و شلمچه جنگ را تمام کند ما در بهمن 64 فاو و در سال 65 دروازه بصره را گرفتیم و در اوج پیروزی قرار داشتیم ما در وضع بعدی قطع نامه را پذیرفتیم.
 
سرلشکر رحیم صفوی در پاسخ به سوال سوم مبنی براینکه آیا ایران به هدف‌های خودش رسید افزود: هدف اساسی ما اولا دفع تجاوز، حفظ تمامیت ارزی و استقلال ایران و دوم اثبات صلابت اسلامی و انقلابی بود ما با اجازه امام (ره) دشمن را در خانه خود تعقیب، تنبیه و سرکوب کردیم.
 
سرلشکر صفوی با بیان این که پیام جنگ به متجاوزان آینده این است که اگر به ایران حمله کردید ما آن سوی مرزها شما را تهدید کرده ایم خاطر نشان کرد: تثبیت آرمان‌ها و ارزشها باعث ظهور و بروز یک اجتماع سیاسی جدید به عنوان مکتب مقاوت بود که مبدا آن لبنان سپس حماس و فلسطین بوده و از دل این جنگ یک نیروی پرقدرتی به نام سپاه پاسداران و نیروهای زمینی، دریایی و نیروی مقاومت بسیح به وجود آمد.

انتهای پیام/
برچسب ها: جنگ ، نیرو ، سپاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار