مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: هاری تنها بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که100 درصد تلفات دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دکتر نادر پرور هاری را یک بیماری عفونی ویروسی دانست که دستگاه اعصاب مرکزی را هدف قرار می دهد و به واسطه گزش حیوان به انسان منتقل می شود.

وی با بیان اینکه کشندگی این بیماری100 درصد است، ادامه داد: هاری تقریبا در تمام دنیا و به جز در چند منطقه خاص شیوع دارد.

به گفته این مسئول بیماری هاری از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است و دلیل اهمیت آن تلفات100 درصدی است و تا کنون با همه پیشرفتی که علم داشته هیچ راه درمانی برای انسان و حیوان مبتلا به هاری پیدا نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه هاری تقریبا در اکثر پستانداران مشاهده می شود، خاطرنشان کرد: هاری در حیوانات معمولا دو نوع علائم هاری خشمگین و هاری ساکت دارد.

وی افزود: در هاری خشمگین تمام سیستم عصبی محیطی حیوان حالت تحریکی پیدا می کند و حیوانی که قبلا ساکت و آرام بوده، حتی صاحب خود را نمی شناسد و در رفتار و حتی نوع صداهایی که از خود تولید می کند تغییر ایجاد می شود.

پرور در خصوص علائم هاری ساکت هم عنوان کرد: در این حالت سیستم عصبی محیطی حیوان تحریک نمی شود و حیوان کاملا ساکت و آرام یک گوشه می نشیند.

به گفته این مسئول چنانچه فردی توسط یک حیوان مشکوک گزیده شد باید سریعا محل گزش با آب و صابون غلیظ شسته شود و سپس فرد را به نزدیکترین مرکز بهداشت و یا مرکز درمانی منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد از موارد گزشی که در کشور گزارش می شود توسط سگ بوده است، از خانواده ها خواست از نزدیک شدن به سگ و یا حتی گربه خودداری کنند.

پرور در خصوص برنامه های دامپزشکی برای مقابله با هاری، خاطرنشان کرد: تنها راه مقابله با این بیماری پیشگیری است، البته هاری بین 10 بیماری مشترک انسان و حیوان که سازمان دامپزشکی کشور برای آنها برنامه دارد، در صدر قرار دارد.

پرور در پایان خاطرنشان کرد: از هزار و 709 بیماری که توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام و در انسان ها شناخته شده است 832 بیماری از دام و فرآورده های دامی به انسان منتقل می شود که هاری از مهمترین آنهاست./س

برچسب ها: کرمانشاه ، هاری ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.