دیبر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از نامگذاری هفته کتابداران به هفته بزرگداشت "کتابداران، کتابخانه های عمومی و مطالعه مفید" به مناسبت تقارن این هفته با ایام ماه محرم خبرداد.

به گزارش خبرنگار  حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست خبری دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بیست و یکمین دوره هفته کتاب که در نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد، منصور واعظی در این نشست گفت: با توجه به اینکه 24 آّبان روز کتابداران است و ما هر سال در این روز جشنی به عنوان جشن روز کتابدران برگزار می کنیم، امسال به دلیل تقارن  زمانی با ماه محرم به روز بزرگداشت کتابداران، کتابخانه های عمومی و مطالعه مفید نامگذاری شده و تمامی ویژه برنامه  های این هفته متناسب با ایام محرم صورت خواهد گرفت.

واعظی در ادامه گفت: این برنامه ها  در محل ستاد برگزاری هفته کتاب به جهت متناسب بودن این با  برنامه ها ی  این ستاد، زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام برگزار خواهد شد.
 
**ويژه برنامه‌ها در بخش كتابخانه‌هاي عمومي 

مدير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور عنوان كرد: ما در طول حدود 10 ميليون منابع كتابخانه براي كتابخانه‌ها تهيه مي‌كنيم كه امسال نيز به اميد خدا اين جريان را نيز خواهيم داشت.
 
وي ادامه داد: برنامه‌ها از 24 آبان شروع و تا روز30 آبان ادامه خواهد داشت و براي هر روز اين هفته  در 4 ساعت ويژه‌برنامه پيش‌بيني شده است كه يك ساعت در كتابخانه‌هاي عمومي، يك ساعت در سطح شهرستان‌ها، يك ساعت در سطح استاني (31 استان) و يك ساعت در سطح ملي اجرا خواهد شد.  
 
"واعظي" با اشاره به ويژه برنامه‌ها در بخش‌هاي مختلف عنوان كرد: 

**ويژه برنامه‌ها در بخش كتابخانه‌هاي عمومي
 
1-تقدير از اعضاي فعال كتابخانه‌ها  
2-تقدير از خانواده‌هاي نمونه عضو كتابخانه‌ها، يكي از اهداف ما اين است كه به جاي اينكه يك فرد عضو كتابخانه باشد از يك خانواده دعوت به عضويت در كتابخانه‌ها كنيم و اين يكي از برنامه‌هاي مهم ما است.
3-تقدير از خيرين و اهداكنندگان كتاب و افرادي تحت عنوان "ياران كتابخانه" كه مسئوليت كتابخانه‌ها را به عهده دارند.
4-تقدير از خردسال‌ترين اعضاي كتابخانه‌ها، در كتابخانه‌ها بيش از هزار كتابخانه در بخش كودك و نوجوان داريم.
5-تقدير از رتبه‌هاي برتر كتابخانه
6-برنامه‌هاي كتابخواني با حضور نويسندگان، نشست‌هاي ادبي در كتابخانه‌ها و مسابقات كتابخواني اختصاصي  
 
**ويژه برنامه‌ها در سطح شهرستان‌ها

1-تقدير از مسئولين و كتابداران هر شهرستان كه كارهاي ويژه انجام دادند و به عنوان كتابدار نمونه معرفي شدند.
2-تقدير از رابطان فرهنگي كه كارهاي برجسته انجام دادند.
3-تقدير از نويسندگان و مؤلفين هر شهرستان
4-ملاقات كتابداران با مسئولين هر شهرستان
 
**ويژه برنامه‌ها در سطح استاني  
1-تقدير از كتابداران نمونه استان
2-معرفي كتابخانه برتر در استان
3-تقدير از كتابداراني كه در حوزه كتابخواني نقش آفريني كردند.
4-تقدير از خيريني كه در ارتباط و توسعه كتاب و كتابخواني نقش مؤثري داشتند.
5-تقدير از شهرداران و فرمانداران و هر كسي كه كار برجسته‌اي انجام داده و در حوزه كتاب و كتابخواني فعاليت داشته.
6-تقدير از نويسندگاني كه كار برجسته در حوزه توليد محتوا مانند ادبيات و رمان داشتند.
7-تقدير از خبرنگاراني كه در ترويج كتابخواني مؤثر بودند.
 
**ويژه برنامه‌ها در سطح ملي 

"واعظي" خبر داد:در اين هفته روز 25 آبان را روز تجديد ميثاق كتابداران و كاركنان ستاد برگزاري بزرگداشت كتابداران، كتابخانه‌هاي عمومي و مطالعه‌ي مفيد با حضرت امام قرار داديم به طوري كه كتابداران به مرقد امام خواهند رفت و در استان‌ها به گلزار شهداي آن شهر مي‌روند.
در اين هفته فاز پنجم ايستگاه مطالعه را افتتاح خواهيم كرد به طوريكه سه فاز كه تاكنون به طور كامل رونمايي شده و فاز چهارم در حال آماده شدن است و با توجه به اينكه قرار است تعداد ايستگاه‌ها را به هزار تا برسانيم در فاز پنجم اين تعداد را به اميد خدا به 600 تا خواهيم رساند.
وي اضافه كرد: به تازگي مطلبي را رئيس‌جمهور تحت عنوان زنگ كتابخواني مطرح كردند و بر اين اساس قرار است كه يك تفاهم‌نامه به آموزش و پرورش براي تحقق اين جريان امضاء كنيم.

"واعظي" افزود: در روز 29 آبان در سالن همايش‌هاي برج ميلاد جشني تحت عنوان جشن بزرگداشت كتابداران در كتابخانه‌هاي عمومي و مطالعه‌ي مفيد را با حضور آقاي "روحاني" خواهيم داشت و در روز 26 آبان مراسم تجليل از خبرنگاران در حوزه‌ي كتاب و كتابخواني خواهد بود.
مدير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با اشاره به مؤسسه‌ي "كتاب نشر" بيان كرد: كمتر از دو سال است كه مؤسسه‌اي به نام "كتاب نشر" را فعال نموده‌ايم و در آن نوعي از كتاب‌هايي كه مؤلفان آن نمي‌توانند كتابهايشان را چاپ كنند و سرمايه‌ كافي ندارند و به دنبال آن كتاب‌هاي ايستگاه مطالعه نيز در آن چاپ مي‌شوند.

وي در خصوص واگذاري مسئوليت كتابخانه‌ها به شهرداري‌ها خاطر نشان كرد: اين لايحه طرحي از سوي نمايندگان مجلس بوده است كه كتابخانه‌ها در شهرها توسط شهرداري‌ها اداره شود.

بنابر تصميم‌گيري‌هاي صورت گرفته، دولت با كليت آن موافقت كرده و ما نيز اگر شهرداري‌ها براساس ضوابط نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور عمل كنند مشكلي نداريم، يعني سياست‌گذاري از ما و بر عهده گرفتن مسئوليت بر عهده‌ي شهرداري‌ها باشد.ص


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
کتابداران کردستان
۱۵:۴۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۲
از نظر معیشتی به فکر کتابداران باشید . نه اضافه کاری ، نه حق مسکن و...... به کتابدار ها نمی دهند . با توجه به تورم حقوق هم جوابگو نیست .
Iran (Islamic Republic of)
کتابداران روستای
۲۱:۲۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۲
توروخدافکریم بحال کتابداران روستای بکنین خیالشون راحت بشه
آخرین اخبار