رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت از تولید آیمود خوراکی در کشور خبرداد و گفت: محققان تولید کننده این دارو در حال تلاش برای گرفتن مجوز کار آزمایی بالینی این دارو هستند.

دکتر عباس صداقت، رئیس اداره  کنترل ایدز وزارت بهداشت  در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: محققان کشور در سال‌هاي گذشته موفق به تولید داروی آیمود برای افزایش میزان زنده ماندن مبتلایان به ایدز شدند، این دارو که منشا کاملا گیاهی دارد در کنار داروهای ضد ویروس که به صورت روتین در این بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد به منظور جلوگیری از تکثیر ویروس استفاده می‌شود.

وی با بیان این که در واقع این دارو کمک می‌کند سیستم ایمنی کارایی خود را بازیابد و وضعیت بیماری را در بدن کنترل کند افزود: این دارو تا به حال مراحل بالینی خود را با موفقیت گذرانده است و بیمارانی که تحت درمان با این دارو طی یک دوره دو ماهه قرار گرفته‌اند، توانسته‌اند بهبود وضعیت سیستم ایمنی خود را تا دو سال حفظ کنند.

صداقت ادامه داد: اما مشکل آیمود این است که به صورت تزریقی بوده و حتما باید توسط پرستار با سرم به صورت روزانه به بیمار تزریق شود که همین موضوع برای بیماران شرایط سختی را ایجاد کرده است، به همین دلیل محققین پروژه ساخت این دارو با توجه به این شرایط طی یک سال تحقیق و آزمایش موفق شده‌اند که با تغلیظ دارو آن را به صورت کپسول ژلی برای مصرف به شکل قطره خوراکی تولید کنند.

وی اظهار کرد: با توافقی که دو روز پیش با محققان این گروه انجام دادیم قرار شد که مجوز کارآزمایی بالینی مصرف این دارو به شکل خوراکی گرفته شود و نتایج اثربخشی آن با نوع تزریقی مقایسه و نتایج آن به کمیته کشوری مراقبت و درمان ایدز اعلام شود تا در صورت تصویب در این کمیته به پروتکل درمان کشوری ایدز اضافه گردد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.