با ايجاد يك فضاي رقابتي در حوزه هاي مختلف گردشگري كشور مي توان به توسعه، ترويج و ايجاد اشتغال گردشگري در كشور كمك كرد.

محمد حسين ايماني خوشخو، رئيس دانشگاه علم و فرهنگ در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران در زمينه مدل طراحي شده گفت: مدل تعالي مدلي است كه به سازمان هايي كه در مجموعه گردشگري در حال فعاليت هستند، كمك مي كند بدون هيچ توقفي به سمت بالا در حركت باشند.

وي افزود: اين مدل ها در سطحي بالاتر از ايزوها قرار دارند و علاوه بر قباليت ارزيابي به نوعي يك نقشه راه براي سازمان هاي فعال در حوزه گردشگري است كه با چارچوب هاي استاندارد تطابق پيدا كنند.

وي اهداف اين مدل را اين گونه بيان كرد: توسعه همه جانبه فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي كشور با محوريت توسعه پايدار، گردشگري و زير ساخت هاي مرتبط.

- هم راستا نمودن كليه پتانسيل هاي كشور در جهت تحقق الزامات و ضرورت هاي مطرح در اسناد بالا دستي با توجه به توصيه ها و هدف گذاري ها در صنعت گردشگري.

- ايجاد يك نگرش مديريتي، علمي، جامع، يكپارچه و هدفمند در صنعت گردشگري كشور.

- رفع مشكلات و نارسايي هاي مربوط به صنعت گردشگري كشور.

- اشتغال زايي و توليد ثروت به واسطه توسعه و تعالي صنعت گردشگري كشور.

- توسعه ارتقا و بهبود عملكرد ارگان ها.

- رتبه بندي مراكز و مؤسسات در حوزه هاي مختلف گردشگري.

وي اظهار داشت: ابتدا براي اجرا از قسمت استفاده مي كنيم كه داراي دو قسمت محرك هاي گردشگري و نتايج است.

محرك هاي گردشگري شامل: رهبري و مديريت استراتژي هاي موجود در حوزه گردشگري

- فرآيندهايي كه در اين حوزه تعريف مي شوند.

- زيرساخت ها، منابع و شركاي تجاري فعال در حوزه گردشگري ماحصل اين كاركردها خود را در قسمت كاركنان، راهنمايان و مروجين گردشگري نشان مي دهد.

وي در ادامه افزود: محرك هاي گردشگري و نتايج مانند دو چرخ متصل دهنده توسط تسمه هستند كه حركت هر يك سبب حركت ديگري مي شود.

وي گفت: اين نتايج 50 درصد مدل را شامل مي شود كه داراي قسمت هايي نظير:

- كساني كه از خدمات گردشگري استفاده كردند.

- شاخص هاي عملكردي سازمان

- دستاوردهاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي

وي با بيان اينكه پس از مرحله اجرا، ارزيابي مدل با چهار محور انجام مي شود و افزود: محور داراي 1000 امتياز است كه در قالب چهار محور 250 امتيازي باشد، اين محور شامل:

1- خشنودي و رضايت گردشگران با توجه به سطح كيفيت

2- بهداشت، سلامت و استداردسازي

3- تعهدات و مسئوليت هاي اجتماعي، فرهنگي و زيست محيطي مجموعه

4- توسعه، ارتقا و بهبود عملكرد مؤسسات متقاضي ارزيابي مدل

ايماني اظهار داشت: دبيرخانه جايزه ملي تعالي گردشگري دانشگاه علم و فرهنگ شروع به عضو گيري مؤسسات و سازمان هاي فعال در حوزه گردشگري نموده است.

وي افزود: مؤسسات بر اساس اين مدل و آموزش هاي مربوط به آن ابتدا خود ارزيابي شده و نتايج را براي دبيرخانه ارسال نموده، سپس دبيرخانه مجدد شروع به ارزيابي عملكرد آنان كرده و در مجموع براي سطوح مختلف جوايزي در نظر مي گيرد.

وي در پايان گفت: در حال حاضر حامي اين مدل انجمن گردشگري ايران و دانشگاه علم و فرهنگ است و اميد است در آينده سازمان هاي دولتي و سياست گذار نيز از اين طرح حمايت كنند./ع2

برچسب ها: گردشگری ، زیست ، اجتماعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Germany
ناشناس
۱۸:۴۶ ۱۳ مهر ۱۳۹۲
بنده مدت هاست که دست اندرکار مدل های تعالی در کشور هستم و فکر می کنم که این مدل بتونه هتل ها، موسسات توریستی و ... را یه تکون اساسی بده... آینده گردشگری واقعا می تونه درخشان باشه اگر تدبیرهای این چنینی اتفاق بیافته
آخرین اخبار