رئیس معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دار القرآن در حالی از افت 50 درصدی چاپ قرآن کریم در سال 92 خبر داد که از قرار داد چاپ یک میلیون جلد قرآن کریم در خارج از کشور گلایه داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران احمد حاجی شریف در نشست تخصصی مصححین قرآن سازمان دار القرآن که با حضور مصححین قرآن کریم و بنیانگذار اداره نظارت بر چاپ و نشر قرآن  برگزار شد با اشاره به افت 50 درصدی چاپ قرآن کریم در سال 92 و در تشریح عملکرد مصححین قرآن کریم اظهار داشت: در سال گذشته 12 هزار و 989 جلد قرآن تصحیح شده که از این تعداد 21 هزار و 887 غلط گرفته شده است.

رئیس معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دار القرآن تصریح کرد: از ابتدای سال 64 و همزمان با آغاز به کار اداره نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم تا پایان سال 91 ، 371 هزار جلد قرآن تصحیح شده که از این تعداد یک میلیون و 340 هزار 751 غلط گرفته شده است.

وی افزود: تیراژ مجوزهای کل چاپ 152 میلیون و 42 هزار و 300جلد بوده که در سال گذشته 3 میلیون و 920 هزار و 669 جلد بوده است در حالی که در سال 90 این تعداد 6 میلیون و 960 هزار جلد بوده است که نشان دهنده کاهش 50 درصدی تیراژ چاپ قرآن کریم است.

حاجی شریف ادامه داد: سال 92 تیراژ مجوزهای چاپ قرآن کریم 940 هزار و 900 جلد قرآن بوده است در حالی که در سال 91 در 6 ماهه نخست این رقم2 میلیون بوده و در سال 90 نیز این تعداد 4 میلیون و 170 هزار جلد بوده است که نشان دهنده افت 50 درصدی سال 91 نسبت به سال 90 و افت بیش از 50 درصدی تیراژ چاپ قرآن در سال 92 نسبت به سال 91 است.
**گرانی کاغذ وچاپ قرآن درخارج از کشور مهمترین دلیل افت چاپ قرآن کریم

حاجی شریف با اشاره به دلایل افت تیراژ چاپ قرآن کریم اظهار داشت: مهمترین دلیل این امر گرانی کاغذ، ملزومات چاپ و نوسانات ارز است که باعث می شود ناشرین اعتماد کمتری در این زمینه داشته باشند.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل افت زیاد چاپ قران کریم را می توان چاپ قرآن در خارج از کشور دانست که بر اساس خبری که در 22مرداد ماه سال جاری در یکی از مطبوعات چاپ شده بود مبنی بر اینکه وزیرارشاد در مراسم رونمایی از یک قرآن از قرار داد چاپ یک میلیون جلد قرآن کریم در یکی از کشورهای عربی خبر داد و این درحالی است که تعداد چاپ قرآن کل ناشرین ایران در 6 ماه 900 هزار جلد است.

حاجی شریف در ادامه بیان داشت: امروز در مساجد ما قرآنها فرسوده شده اند و باید جایگزین شوند اما این امر به دلیل نداشتن قرآن کافی برای ما مقدور نبوده است.


*تصحیح قرآن در ایران صحیح ترین است

حاجی شریف در ادامه با اشاره به تاثیر قرآن در ایران اذعان داشت: به عقیده بنده و با نگاه به قرآنهای کشور های دیگر، تصحیحی که در ایران انجام می شود صحیح ترین است که هیچ نکته ای در آن جا نخواهد ماند و اگر موردی مشاهده شده در چاپ بوده است.

وی افزود: در یک مورد قرآن که توسط کشورهای عربی می خواست وارد کشور شود پس از تصحیح 15 غلط اعرابی گرفته شده که از طریق سفارت به آنان اعلام کردیم و خوشبختانه برای بار مجدد که می خواست وارد کشور شود پس از بررسی مشاهده شد که غلطها برطرف شده است .

حاجی شریف خاطر  نشان كرد: کار تصحیح قرآن کار تخصصی است که به تبع آن باید تسلط بر مسائل مختلف قرآن بالا برود و به ویژه این امر در رموز وقف باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
برچسب ها: افت ، قرآن ، تصحیح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار