مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: توسعه حمل و نقل عمومی اولویت اصلی شهرداری تهران در سال 92 بوده و در کنار آن به تکمیل زیرساخت های حمل و نقل توجه شده است.

 مهندس مسعود رنجبریان در گفتگو با خبرنگار "تهران سما" با بیان این مطلب اظهار کرد: در سال جاری، بودجه حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک بیش از 21100 میلیارد ریال ( از کل اعتبار 74 درصد آن عمرانی و 26 درصد جاری و نگهداشت ) ، بودجه معاونت های حمل و نقل و ترافیک مناطق 22 گانه بیش 1760میلیارد ریال است.
 
وی افزود: لذا حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک به تنهایی بیش از 20درصد از بودجه کل شهرداری تهران را به خود اختصاص داده است. از طرفی در بودجه شهرداری تهران اعتبارات قابل توجهی برای تملک و توسعه زیر ساخت های حمل و نقل شهری اختصاص داده شده است که همگی در زمره اعتبارات مأموریت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران محسوب می شود.
 
 رنجبریان گفت: بودجه حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک به 10 شرکت و سازمان زیر مجموعه و بر اساس ماموریت های محوله اختصاص می یابد، در این میان شرکت متروی تهران با اختصاص 9170 میلیارد ریال بیشترین سهم را در میان شرکت ها و سازمان های زیر مجموعه را دارد و در حقیقت بیش از 43 درصد از بودجه معاونت حمل و نقل و ترافیک در جهت توسعه خطوط متروی در نظر گرفته شده است.
 
وی خاطر نشان کرد: پس از متروی تهران، شرکت واحد اتوبوسرانی با بیش از 7900 میلیارد ریال اعتبار 37 درصد از اعتبارات این معاونت را به خود اختصاص داده است که با یک حساب سر انگشتی می توان دریافت که 80درصد از اعتبار معاونت حمل و نقل برای این دو شرکت در نظر گرفته شده است.
 
مدیر کل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت:  علاوه بر این دو شرکت مبلغ 2350 میلیارد ریال به شرکت بهره برداری مترو جهت تامین هزینه های بهره برداری مترو و مبلغ 185 میلیارد ریال به سازمان تاکسیرانی جهت توسعه خدمات و ساماندهی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران اختصاص یافته است. با این احتساب بیش از 93 درصد از بودجه این معاونت در راستای توسعه حمل و نقل عمومی و نیمه عمومی کارسازی خواهد شد. مابقی اعتبارات این حوزه معاونت نیز در راستای تسهیل در حمل و نقل شهر تهران هزینه خواهد شد.
 
وی ادامه داد: بیشترین تخصیص اعتبار بعد از حمل و نقل عمومی مربوط به توسعه و نگهداشت سیستم های حمل و نقل هوشمند، ایمن سازی معابر، توسعه و ساماندهی پایانه های برون شهری و غیره اختصاص یافته است.  
 
رنجبریان با بیان اینکه علاوه بر اعتبارات پرداختی از سوی شهرداری تهران، دولت  نیز در قالب بودجه های سنواتی کل کشور، کمک هایی را در جهت بهبود آمد و شد شهروندان به شهرداری تهران پیش بینی کرده است گفت: اعتباراتی که در بودجه سال 1392 کل کشور جهت توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است به استثنای اعتبار عمرانی متروی تهران جهت کل کشور بوده و سهم شهرداری تهران در طول سال مشخص و پرداخت خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه جهت توسعه خطوط متروی تهران 2745 میلیارد ریال اعتبار در بودجه کل کشور بیش بینی شده است تاکید کرد:  مبلغ 750 میلیارد ریال جهت یارانه بلیت مترو و مبلغ 1700 میلیارد ریال بابت یارانه بلیت اتوبوسرانی در نظر گرفته شده است و از آنجایی که تنها 2 شهر تهران و مشهد دارای مترو بوده و با توجه به گستردگی متروی و سامانه اتوبوسرانی شهر تهران پیش بینی می شود بخش اعظمی از یارانه بلیت مترو و حدود یک سوم اعتبار یارانه  بلیت اتوبوسرانی کل کشور به شهرداری تهران تعلق گیرد.
 
مدیر کل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: همچنین امکان استفاده از 2 میلیارد دلار از تسهیلات صندوق توسعه ملی در راستای گسترش خطوط مترو، امکان انتشار 16000 میلیارد ریال اوراق مشارکت در جهت توسعه قطارهای شهری، 450 میلیارد ریال جهت پرداخت حقوق و عوارض گمرکی واردات واگن و تجهیزات قطارهای شهری، مبلغ 500 میلیارد ریال جهت پرداخت حقوق ورودی ماشین آلات و تجهیزات وابسته به حمل و نقل عمومی وارداتی شهرداریها ، مبلغ 2485 میلیارد ریال اعتبار مصوب سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور موضوع ماده 23 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و 7110 میلیارد ریال جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری از دیگر اعتباراتی است که در بودجه سال 1392 کل کشور در جهت توسعه حمل و نقل عمومی پیش بینی گردیده است.
 
وی در پایان گفت: امید است با تغییر رویکرد دولت جدید و تعاملات خوب صورت گرفته با مسئولین دولت ، صد در صد اعتبارات مصوب سال جاری به شهرداری تهران پرداخت شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار