به گزارش
خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران علیرضا جعفری با اشاره به اهمیت جذب مشارکت های اجتماعی و اقتصادی مردم درنوسازي بافت فرسوده گفت: راه حل مساله نوسازی تعریف رویکرد مداخله ای در بافت های فرسوده است که قبل از اتکا به راهکار های کالبدی می بایست بر پایه راهکارهای اجتماعی و اقتصادی و با مشارکت جامعه محلی تعریف، برنامه ریزی و اجرا شود.
وی با بیان اینکه رویکرد مداخله ای در بافت های فرسوده از سال 1386 به منظور تسهیل و تسریع جریان نوسازی و تحقق مدیریت هماهنگ در فرآیند مذکور با عنوان "تسهیل گری" در بافت های فرسوده شهر تهران شروع شد، یادآور شد: در ادامه این رویکرد و مبتنی بر بند 1 ماده 42 آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مورخ 5/2/1388 و دستورالعمل ساز و کار تشکیل، شرح خدمات و ضوابط ناظر بر دفاتر خدمات نوسازی محدوده ها و محلات بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیر رسمی( شماره 33/3/1/9970 مورخ 29/1/90)، بند 6 تبصره 3 مصوبه" ساماندهی مشارکت های اجتماعی در احیا بافت های فرسوده در شهر تهران" شورای محترم اسلامی شهر تهران مورخ 12/6/86 و ماده 129 لایحه برنامه پنج ساله شهرداری تهران 92-1388 تحت عنوان "دفاتر خدمات نوسازی" بافت فرسوده محلات توسعه یافت.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهر ان افزود: دفاتر خدمات نوسازی با توجه به آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و دستورالعمل آن مبنی بر راه اندازی این دفاتر در محدوده ها و محلات فرسوده شهری، اوایل سال 1391 از سوی سازمان نوسازی شهر تهران آغاز به کار کردند.
جعفری تصریح کرد: دفاتر خدمات نوسازی با اطلاع رسانی پلاک به پلاک درخصوص ضرورت نوسازی، شرایط و تسهیلات پیش بینی شده، برگذاری جلسات عمومی، جلسات گروهی هدفمند در درب منازل و محل دفتر و اقدامات متنوع تبلیغی- ترویجی و نیز شناسایی و معرفی سرمایه گذار و عقد موافقتنامه و قراردادهای مشارکت، ساکنان و مالکان بافت را در ورود به فرآیند نوسازی یاری می رسانند.
وی ادامه داد: آمار تجمیع در سال 92 و متوسط تعداد پلاک های تجمیعی در قیاس با سال های قبل گواهی بر جایگاه و اهمیت نقش آفرینی این دفاتر در روند نوسازی و کیفی سازی ساخت و سازها در بافت های فرسوده است.همچنين از ابتدای سال 91 تا 31 شهریورماه 1392 برای 51367 واحد مسکونی پروانه صادر شده و سهم پروانه های تجمیعی از 1 درصد در سال 1387 به 36 درصد رسیده است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام این که میانگین تعداد پلاک های تجمیعی از 2 پلاک در سال 1387 به 7/2 پلاک در سال جاری افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: سهم تجمیع در زیربناهای تولیدی از 2 درصد در سال 87 به 51 درصد، سهم تجمیع در تعداد واحدهای تولیدی از 2 درصد در سال 87 به 53 درصد و سهم تجمیع زیربنای مسکونی از 2 درصد در سال 87 به 53 درصد در سال جاری رسیده است.
جعفری ضمن اشاره به مشکلات پیچیده فرهنگی، اجتماعی و حقوقی فراروی پروژه های تجمیعی، اظهار داشت: مازاد تعداد واحد و زیربنای تولیدی در پروژه های تجمیعی در قیاس با پروژه های غیرتجمیعی( بیش از 5/1 برابر)، مؤید کارآمدی دفاتر خدمات نوسازی در بهره برداری بهینه از زمین و سایر منابع در تولید و عرضه مسکن جدید و استقبال از نوسازی مردمی است.
وي گفت: بهسازی محیطی، ارتقاء کیفیت ساخت و ساز، تحقق پروژه های محرک توسعه و بکارگیری و ارتقاء ظرفیت های محلی موجود و ایجاد ظرفیت های جدید در نهادهای محلی چهار حوزه فعالیتی برای دفاتر خدمات نوسازی است.
وی با بیان این که توجه به تحقق پروژه های محرک توسعه سهم به سزایی در فعالیت های دفاتر بر عهده داشته است، یادآور شد: انجام این فعالیت ها در راستای نوسازی با الگوی تجمیع، گام مهمی در تبدیل جریان نوسازی کالبدی به توسعه محلی به شمار می رود.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: رشد کمی ساخت و ساز در بافت های فرسوده شهری بدون ملاحظه آینده محتمل و در پیش روی این بخش های شهر که بالقوه از کمبود محسوس خدمات و زیرساخت های شهری رنج می برند، مسیری جز زوال تدریجی حیات شهری در برنخواهد داشت.
جعفری با بیان این که در فرآیند نوسازی کالبدی لازم است کمبودهای خدماتی، ارزش افزایی ناشی از ارتقای کیفیت محیطی و نیز تأمین زیرساخت های لازم برای تحقق نوسازی پایدار مورد توجه قرار گیرند، تأکید کرد: پروژه های محرک توسعه شامل آن دسته از پروژه ها و طرحهایی است که تحقق آن ها موجب افزایش سطح برخورداری ساکنان محله از خدمات مورد نیاز و نیز ارزش افزایی اجتماعی و اقتصادی در مقیاس های مختلف می شود.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد: از آغاز سال 1392 تاکنون حدود 100 پروژه با تراز اقتصادی مثبت و توان رقابتی جذب سرمایه گذار از سوی دفاتر خدمات نوسازی تعریف و برنامه ریزی شده و مذاکرات لازم با مالکین این اراضی با همکاری شهرداری های مناطق صورت گرفته که برخی از این پروژه ها در مناطق 11 و 17 مراحل نهایی توافق و صدور پروانه را طی می کنند و بی تردید انجام آن ها ارتقاء کیفیت و شأن سکونتی و فعالیتی بافت های فرسوده را در پی خواهد داشت. /