"سهراب سپهري" با ديدگاه انسان مدارانه‌اش و آموخته‌هايش در زمينه فلسفه ذهن به شيوه جديدي دست يافته شعر حجم سبز شيوه تكامل يافته سبك سهراب محسوب مي‌شود.

باشگاه خبرنگاران، سهراب سپهري در 15 مهر 1307 در كاشان متولد شد و در اول ارديبهشت 1359 در تهران درگذشت وي از مهم‌ترين شاعران ايراني بود كه شعرهايش بر بسياري از زبان‌ها از جمله انگليسي، فرانسوي، اسپانيايي و ايتاليايي ترجمه شده است.
 
سپهري پس از ابتلا به بيماري سرطان خون در بيمارستان پارس تهران درگذشت. پدربزرگش ميرزا نصرالله خان سپهري نخستين رئيس تلگرافخانه كاشان بود پدر و مادر وي اهل هنر و شعر بودند وي دوره را در دبستان خيام كاشان و متوسطه را در دبيرستان پهلوي همين شهر گذراند.
 
وي پس از فارغ‌التحصيلي و گذراندن دوره دو ساله دانشسراي مقدماتي پسران، به استخدام اداره فرهنگ كاشان درآمد در شهريور 1327 با شركت در امتحانات ششم ادبي، ديپلم دوره دبيرستان خود را دريافت كرد سپس در تهران در دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران به تحصيل پرداخت.
 
سهراب سپهري همزمان با تحصيل در دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران، به استخدام شركت نفت در تهران درآمد كه پس از 8 ماه استعفا داد سپهري درسال 1330 نخستين مجموعه شعر نيمايي خود به نام "مرگ رنگ" را منتشر كرد.
 
سهراب سپهري در سال 1332 از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران فارغ‌التحصيل شد و نشان درجه اول علمي را دريافت كرد. در همين سال در چند نمايشگاه نقاشي شركت كرد. همچنين دومين مجموعه شعرش با عنوان "زندگي خواب كه" را منتشر كرد.
 
سپهري به فرهنگ مشرق زمين علاقه خاصي داشت و سفرهايي به هندوستان، پاكستان، افغانستان، ژاپن و چين كرد در مدت اقامت در ژاپن هنر حكاكي روي چوب را فراگرفت همچنين به شعر كهن ساير زبان‌ها علاقه داشت از اين ر شعرهاي كهن چيني و ژاپني ترجمه‌هايي به زبان فارسي كرد.
 
سهراب سپهري در مرداد 1336 از راه زميني به كشورهاي اروپايي از جمله پاريس و لندن رفت در مدرسه هنرهاي زيباي پاريس در رشته ليتوگرافي ثبت‌نام كرد وي كارهاي هنري خود را در نمايشگاه‌ها در معرض نمايش قرار داد نمايشگاه‌هاي نقاشي وي تا پايان عمر ادامه داشت.
 
سپهري با حضور فعال در زمينه شعر و نقاشي آثار بيشتري آفريد و راه خويش را در زمينه شعر و نقاشي پيدا كرد. وي ضمن سفر به كشورهاي مختلف و آشنايي با فرهنگ و هنر آن كشورها نمايشگاه‌هاي بيشتري را برگزار كرد.
 
سهراب به  عنوان هنرمندي جستجوگر، تنها، كمال‌ طلب فروتن و خجول، ديدگاه انسان‌مدارانه‌اش بسيار گسترده و فراگير بود. از اين رو همواره آثار وي از جمله "تا انتها حضور"، سهراب مرغ مهاجر، هنوز در سفرم، سپهري پسر حافظان كنگره، نيلوفر خاموش: نظري بر شعر سهراب سپهري و نگاهي به سهراب سپهري با نقد و بررسي همراه بود.
 
وي در ابتداي شاعري به سبك نيمايي شعر مي‌سرود بعدها شيوه شاعري خود را بازشناخت، سهراب سپهري با ديدگاه انسان‌مدارانه‌اش و آموخته‌ه ايش در زمينه فلسفه ذهن به شيوه جديدي دست يافت و شعر "حجم سبز" شيوه تكامل يافته سبك سهراب محسوب مي‌شود.
 
شعر سپهري صميمي، سرشار از تصاويري بكر و تازه همراه با زباني نرم و لطيف است. وي منجسم تصويرسازي مي‌كند از معروف‌ترين اشعار وي "نشاني"، صداي پاي آب" و مسافر به شمار مي‌رود.
 
كريم امامي از دوستان سهراب سپهري در زمان حياتش برخي از شعرهاي سهراب سپهري را به زبان انگليسي ترجمه كرد بعدها مترجمان ديگري شعرهاي وي را به زبان‌هاي انگليسي، فرانسوي و اسپانيايي ترجمه كردند.
 
در سال 1371 شعرهاي منتخبي از دو كتاب "حجم سبز" و شرق اندوه با نام "ما هيچ ما نگاه" توسط كلا را خانيس به زبان اسپانيايي ترجمعه شد در سال 1357، منتخبي از شعرهاي سهراب سپهري توسط هنرمند ايراني، جاويد مقدس صدقياني به زبان تركي استانبولي ترجمه شد و از سوي انتشارات yky (واي كي واي) در كشور تركيه منتشر شد. /ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.