پايگاه خبري راديو بين المللي فرانسه در مطلبي به اظهارات اخير وزير امورخارجه ايران درباره بي اعتبار بودن پيشنهادات قبلي غرب به تهران در زمينه مذاکرات هسته اي پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه خبري راديو بين المللي فرانسه در مطلبي به اظهارات اخير وزير امورخارجه ايران درباره بي اعتبار بودن پيشنهادات قبلي غرب به تهران در زمينه مذاکرات هسته اي پرداخت.

اين پايگاه خبري فرانسوي در تحليلي به قلم "سياوش قاضي" از تهران و "ان ماري کاپوماکسيو" از واشنگتن نوشت: در حالي که نه روز ديگر بايد نشستي درباره پرونده هسته‌اي ايران در ژنو برگزار شود، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه در پيامي قاطعانه که از آنتن راديو اوروپ 1 پخش شد، بار ديگر خواسته پاريس براي شفافيت در زمينه تأسيسات هسته اي ايراني را مطرح کرد. در همين زمينه تهران با بي اعتبار دانستن پيشنهادات اخير قدرت هاي بزرگ، اظهارات خود در اين زمينه را افزايش داده است.

اظهارات وزير امور خارجه ايران در حالي مطرح مي شود که حدود يک هفته به از سرگيري مذاکرات هسته‌اي با قدرت هاي بزرگ در ژنو در تاريخ هاي پانزدهم و شانزدهم اکتبر باقي مانده است. محمد جواد ظريف، ضمن آن که از قدرت هاي بزرگ خواست با رويکردي جديد بر سر ميز مذاکرات حاضر شوند، اعلام کرد: پيشنهاد قبلي گروه 1+5، به تاريخ پيوسته است.

در ماه فوريه گذشته، قدرت هاي بزرگ از ايران خواسته بودند غني سازي اورانيوم در سطح بيست درصد را متوقف و فعاليت‌هاي خود در سايت فردو را محدود کنند.

در مقابل آن ها پيشنهاد داده بودند، تحريم هاي مربوط به تجارت طلا و صادرات محصولات پتروشيمي را لغو کنند.

محمد جواد ظريف از غربي ها خواسته است، حق ايران را در غني سازي اورانيوم در خاک خودش به رسميت بشناسند. با اين حال، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل بار ديگر خواهان توقف غني سازي اورانيوم در ايران شده است.

وزير امور خارجه ايران معتقد است، اظهارات باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا، مبني بر حفظ فشار بر تهران، توهين به کشورش است. 

جان کري، وزير امور خارجه آمريکا هم روز دوشنبه، هفتم اکتبر، در حاشيه انجمن همکاري هاي اقتصادي آسيا و اقيانوس‌آرام (APEC) در اندونزي، از جمهوري اسلامي خواست پيشنهادات جديدي مطرح کند. او گفت: آنچه ما نياز داريم،مجموعه اي از پيشنهادهاي ايران است که به طور کامل نشان دهد چگونه مي توانند صلح آميز بودن برنامه هسته اي خود را به جهانيان نشان دهند.

با اين وجود رئيس دستگاه ديپلماسي ايران نظر مثبتي درباره اولين تماس ايران و آمريکا در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد دارد. وي در اين باره مي گويد: بحث‌هاي اوليه مثبت بودند، اما وارد جزئيات نشديم و معمولاً مذاکره درباره جزئيات سخت تر است. اما تصور من اين است که شروع خوبي بود. و پيشرفتي واقعي در اين فرايند حاصل شد. هيچ کس از روابطي که ما در هشت سال اخير داشته ايم سودي نبرده است. در اين زمينه يک نياز واقعي براي تغيير وجود دارد. بايد به اين اوضاعي که در آن همه بازنده اند پايان داد. من اميدوارم به سمتي برويم که براي همه سود و منفعت داشته باشد.

راديو فرانسه در پايان نوشت: تغيير در لحن گفتارها ميان تهران و واشنگتن مشهود است، در ضمن بايد توجه داشت اين اظهارات در استوديوي شبکه تلويزيوني سي‌ان‌ان، در خاک آمريکا، و در مصاحبه‌اي اختصاصي و به زبان انگليسي بيان شده اند. اين ها نشانه هايي از گشايشي هستند که در نيمه اکتبر در مذاکرات ژنو تأييد خواهد شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار