رییس مرجع صدور و تائیدیه بهداشتی سازمان دامپزشکی استان گیلان گفت: امروز حالی برای صنعت دامپروری گیلان نمانده و فعالیت‌های واحدهای دامپروری از 16 واحد به 10 واحد رسیده است.





به گزارش خبرنگار گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه گیلان، دکتر حسین متقی طلب، امروز،16 مهر در جمع خبرنگاران با بیان این‌که این صنعت مورد توجه مسئولین مربوطه نیست، توضیح داد: بی‌توجهی به این صنعت موجب شده است تا سرمایه‌گذاران فعال در صنایع لبنی استان متضرر شوند و شیر مورد نیاز خود را از استان‌های دیگر تامین کنند.

وی از اجرای طرح جامع ساماندهی هدفمند بهره‌برداران کوچک روستایی استان خبر داد و گفت: مرجع صدور تاییدیه بهداشتی گیلان در حال حاضر 964 صنف را در رشت تحت پوشش دارد.

متقی‌طلب خاطرنشان کرد: کلیه ماشین‌هایی که مواد پروتئینی را به صورت بسته‌بندی یا فله‌ای حمل می‌کنند باید یخچال‌دار باشند و این در حالیست که در حال حاضر 219 دستگاه ماشین یخچال دار در گیلان وجود دارد و تبادل احشام با نیسان‌ها آلودگی‌هایی ایجاد می‌کند که ما نگران آن هستیم.

وی با بیان این‌که صنعت مرغداری در گیلان از رشد خوبی برخوردار است اما صنعت دامپروری به خوبی رشد نکرده است، اظهار کرد: این صنعت با ارائه تسهیلات و خرید دام احیا نمی‌شود و اجرای این کارها در کنار هم به علاوه بر اجرای طرح ساماندهی هدفمند بهره‌برداران می‌تواند صنعت دامپروری گیلان را پویا کند.

متقی‌طلب ادامه داد: کشاورزان گیلان متولیان اصلی دامپروی استان هستند و این صنعت هیچ جایگاهی در اقتصاد روستاییان ندارد، به همین دلیل برخی کشاورزان به تبدیل اراضی شان به ویلاسازی راضی می‌شوند.

وی از اجرای طرح ساماندهی هدفمند بهره‌برداران کوچک روستایی خبر داد و خاطرنشان کرد: اجرای این طرح فرایند خوبی در روستاها به دنبال دارد و نتیجه آن، استعدادیابی در روستاها و افزایش درآمد کشاورزان خواهد بود. برای اجرای این طرح به دنبال افراد با تحصیلات بالا نیستیم و هدف اجرای این طرح، این است که کشاورزان صادرات محور فکر کنند. با اجرای این طرح شاهد توسعه بهره برداران کوچک روستایی و در نهایت مجتمع بزرگ صنعتی در افزایش تولید شیر، عسل و گوشت در گیلان خواهیم بود.

متقی‌طلب به ارائه شناسنامه‌های الکترونیکی به بهره برداران کوچک روستایی اشاره کرد و گفت: تشکیل زنجیره تولید در روستاها موجب می‌شود تا کشاورزان از متکی به تولید یک محصولی نباشند و علاوه بر این، تولید محصولات ارگانیک در اولویت کارهای روستاییان قرار گیرد. /ش
برچسب ها: صنعت ، دامپروی ، گیلان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.