مشاور سابق امنيت ملي آمريکا در مصاحبه با شبکه "سي بي اس" تاکيد کرد مي توان به ايران اعتماد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "زبيگنيو برژينسکي" مشاور امنيت ملي آمريکا در دولت "جيمي کارتر" در جواب اين سوال گوينده شبکه که آيا به ايران اعتماد داريد، گفت: ما همانطور که  به کشورهاي ديگر اعتماد مي کنيم ، مي توانيم به ايران نيز کشوري که با آن اختلافات فراوان داريم،  اعتماد کنيم. البته به شرط اين که به توصيه هاي تند و موهوم گوش فرا ندهيم.

گوينده سي بي اس گفت: نظرشما درباره روحاني رئيس جمهور ايران چيست؟

برژينسکي گفت: او قطعاً يک گزينه جايگزين است. ما بايد اين واقعيت را به ياد داشته باشيم که ايران يک ملت بزرگ تاريخي است که تمدنش به سه هزار سال قبل باز مي گردد.ايران يک تاريخ باشکوه دارد و ملتي ديوانه يا انتحاري(!) نيست، بلکه يک کشور داراي تشتت است زيرا در آن يک طبقه متوسط تحصيل کرده وجود دارد.

برژينسکي گفت: انسان هاي منطقي قبول دارند که در نهايت بايد توافق بر اساس مصالحه و احترام متقابل  صورت بگيرد.

گوينده شبکه گفت: توصيه شما به باراک اوباما در خصوص مذاکرات بين دو کشور چيست؟
برژينسکي گفت: رئيس جمهور بايد در ابتدا براي ملت توضيح دهد نه يک بار بلکه چند بار تکرار کند که اوضاع خاورميانه خوب نيست و بحران بزرگ جهاني شايد بزرگترين بحران از زمان بحران کوبا در راه باشد. پيامد بزرگ اين بحران اختلال جدي اقتصادي و سياسي در مهمترين منطقه دنياست. به نفع ماست که از شکل گيري  اين بحران جلوگيري کنيم. خوشبختانه ديگر قدرت هاي دنيا از جمله روسيه که با ما رقابت مي کنند ، مي دانند پيامدهاي اين بحران براي آنها ناگوارتر است. از اين رو ما يک ائتلاف بالقوه متشکل از اروپاي غربي و روسيه و همچنين چين براي صلح داريم. اگر اين روند را دنبال کنيم، مي توانيم با مصالحه با ايراني ها، يافتن راه حلي براي بحران سوريه و  پيشبرد روند صلح اسرائيل و فلسطينيان  ثبات را به منطقه بياوريم. اما هر سه مورد بايد اتفاق بيفتد و اين کار سختي است اما اگر پافشاري کنيم، رئيس جمهور ما را هدايت کند و اگر تحت تاثير توصيه عناصر تندرو قرار نگيرد ، اين کار شدني  خواهد بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۸:۳۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۲
بالاخره تو آمریکائی ها یک نفر سر عقل آمد .
آخرین اخبار