رئيس‌جمهور با بيان اينکه نیروی انتظامی مظهر اقتدار و امنیت و آرامش در کشورمان است، گفت: ناجا بايد کاري کند که محيط جامعه ما "جرم‌زا" نباشد ، ناجا بايد تلاش کند همانند يک جامعه‌شناس و روانشناس اجتماعي به جامعه بنگرد ، همه تلاش او در قدم اول بايد براي پيشگيري باشد و در صورتيکه جرمي واقع شد آنگاه مقتدرانه مجهز به همه فناوري‌هاي روز با مجرم برخورد کند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني رئيس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در سی‌ودومین مراسم دانش‌آموختگی علوم انتظامی با درود به روان پاک شهیدان نیروی انتظامی و تبریک هفته نیروی انتظامی، این نیرو را مظهر اقتدار، امنیت و آرامش در کشورمان دانست و گفت: با وجود این نیروی مقتدر قانونمدار، مومن، کارآمد از مرزهای کشور عزیزمان گرفته از جمله مرز زمینی، مرز دریایی و حتی ورودی‌های مرز هوایی و تا سراسر روستاها، شهرها، شهرستان‌ها، استان‌ها، مرکز کشور، خیابان‌ها، کوچه‌ها و همه جای این سرزمین، شاهد نظم و امنیت در کشوریم.


** پلیس جمهوری اسلامی ایران، مظهر آرامش و "جامعه‌محور" است

وي در ادامه افزود: گرچه نیروی انتظامی وظایف و مسئولیت‌های بسیار متنوعی را برعهده دارد، از نظم خیابان و ترافیک گرفته تا جاده‌ها، پارک‌ها، میادین عمومی و همه‌ی مراکز مهم سیاسی و اقتصادی این کشور، اما در عین حال، پلیس به عنوان مظهر آرامش و پلیس جمهوری اسلامی ایران، پلیسی "جامعه‌محور" است.

دکتر روحاني امنیت را به عنوان اولین وظیفه‌ حاکمیتی هر نظام و دولتی دانست و بيان داشت: در نظام مردم‌سالار، همه‌جا باید در کنار مردم باشیم و رسالت و مسئولیت اصلی بر دوش مردم عزیز ما باشد.

وي افزود: امنیت نیز بر عهده مردم است. این مردم ما هستند که با ایمانشان، با اعتقادشان، با حضور مومنانه‌شان در سراسر این میهن پاک و عزیز ایجاد امنیت می‌کنند.

دکتر روحانی با بیان اینکه پلیس در واقع در امنیت، مردم را حمایت می‌کند،اضافه کرد : باید به نقطه‌ای برسیم که در هر محله، انجمن آن محله، امنیت آن محله را بر عهده داشته باشد و پلیس به عنوان حامی آن انجمن و مددکار در امنیت باشد.

** نه دولت و نه پلیس، معلم مردم نیستند و مردم دانش‌آموز نخواهند بود

وی با بیان اینکه تا رسیدن به این نقطه راه خیلی طولانی در پیش نداریم، گفت: پلیس در عین حال که مظهر امنیت و زدودن هرگونه تهدید برای مردم و جامعه است، در عین حال مظهر اخلاق و ادب نیز در جامعه ایران  است. گرچه نه دولت و نه نیروی انتظامی و پلیس، معلم مردم نیستند و مردم دانش‌آموز نخواهند بود.

** اگر دولت توان و قدرتی دارد، ناشی از رای مردم است

رئيس قوه مجريه ادامه داد: مردم به‌عنوان صاحبان اصلی این سرزمین‌اند و اگر دولت توان و قدرتی دارد، ناشی از رای مردم است. اگر پلیس ما اقتدار، برقراری نظم و در صورت لزوم سلاح در دست دارد، از ناحیه مردم و به نمایندگی مردم است. ما همه به عنوان کارگزاران این ملت بزرگ هستیم. 

وي با اشاره به نام‌گذاری سال 92 به "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" گفت: مردم ما با هوشیاری و با حضور شکوهمندشان در انتخابات خرداد 92 حماسه سیاسی را آفریدند؛ حماسه‌ای که همه‌ جهانیان را تحت تاثیر قرار دادند؛ نیروی انتظامی، نقش بسیار تاثیرگذاری در این حماسه شکوهمند ایفا کرد. انتخاباتی بدون کوچک‌ترین ناامنی؛ آرامش محیط انتخابات و صندوق‌های رای بر شانه‌های ناجا بود. نیروی انتظامی در این راستا به خوبی به وظیفه خود عمل کرد.

دکتر روحاني گفت: اين دولت، دولت تدبير و اميد است و در راستاي تدبير و اميد، نيروي انتظامي نقش بسيار تاثيرگذاري هم در اجراي تدابير براي حماسه و هم در ايجاد اميد در سراسر جامعه و مردم اين سرزمين خواهد بود.

** نظم مردم ايران در مراسم شادي و سوگواري

وي ادامه داد: پليس ما پليس ملتي است که ملت ما ملت فرهنگ، ادب، نظم است، ما مي‌بينيم مردم ما در همه مراسم شادي يا مراسم سوگ اعتدال ، ميانه‌روي ادب و نظم را در فرهنگ اجتماعي خود دارند.

دکتر روحاني اضافه کرد: نوروز را به عنوان روزهاي شادماني مثال مي‌زنم که شما مي‌بينيد مردم ما با چه نظم و آرامش و ادب و سلوک زيبايي اين مراسم شکوهمند شادي ملي را برگزار مي کنند.

وي افزود: عاشورا را مثال مي‌زنم به عنوان سوگ برزگ يک ملت در عزاي سرداران بزرگ عاشورا که پرچمداران آزادي براي بشريت بودند، مي‌بينيد اين مراسم با چه نظم و شکوهي در اين سرزمين برگزار مي‌شود.

دکتر روحاني گفت: ما به اين مردم، به ادب اين مردم و به نظم اين ملت افتخار مي‌کنيم، پليس آنجا که بتواند حضورش را در جامعه کمتر محسوس کند و بيشتر تاثير بگذارد ، شايد براي جامعه فرهنگ‌دوست ما زيباتر باشد.

** هرکجا پليس هست بايد مردم ما احساس آرامش بيشتري کنند

رئيس جمهور ادامه داد: کميت‌ها بايد کاسته شود ، کيفيت‌ها بايد بيشتر شود، گرچه حضور پليس در خيابان و جامعه مايه آرامش مردم ما خواهد بود هرکجا پليس هست بايد مردم ما احساس آرامش بيشتر کنند، پليس بايد محور قانون، مردم‌سالاري و اخلاق اسلامي باشد، همه ما افتخار مي‌کنيم که اسوه و الگوي ما پيامبر رحمت حضرت محمدبن عبدالله(ص) است که با اخلاقش ، با محبتش، با ادبش در جامعه آن زمان توانست بهترين نظم، بهترين برادري، بهترين الفت و بهترين مهرباني را در جامعه مستقر کند.

وي اضافه کرد: پليس ما پيرو آن پيامبر(ص) است، نيروي انتظامي ما پيرو راه آن پيامبر رحمت است، قدمهاي اوليه ما در جامعه بايد براي پيشگيري باشد، ناجا بايد کاري کند که محيط جامعه ما "جرم‌زا" نباشد ، ناجا بايد تلاش کند همانند يک جامعه‌شناس و روانشناس اجتماعي به جامعه بنگرد ، همه تلاش او در قدم اول بايد براي پيشگيري باشد و در صورتيکه جرمي واقع شد آنگاه مقتدرانه مجهز به همه فناوري‌هاي روز با مجرم برخورد کند اين خواست مردم ماست، اما متهم غيرمجرم است.
 

** مردم بايد قانون‌مداري را در رفتار واخلاق پليس و در اعمال مقررات مشاهده کنند

رئيس‌جمهور گفت:‌ ما در برابر متهمين يك نوع رفتار بايد داشته باشيم، در برابر مجرمين خصوصا آن‌هايي كه در جامعه جرم مشكوك دارند پليس به عنوان ضابطان قانون و ضابطين قوه قضاييه در برابر جرم مشكوك وظيفه خاص خود را دارد، در عين اقتدار، قانون بايد مد نظر پليس باشد، پليس معيار قانون و محور قانون در جامعه است، مردم بايد قانون‌مداري را در رفتار پليس ، در اخلاق پليس و در اعمال مقرراتي كه توسط پليس انجام مي‌شود، به خوبي مشاهده كنند.  
 
دکتر روحاني تصريح کرد: آنچه امروز در جامعه ما به عنوان ايجاد نظم و آرامش و امنيت به عنوان وظيفه پليس بايد مشاهده كنيم، بايد رفتار و اخلاقي همچون رفتار و اخلاقي باشد كه قرآن ما را بر آن توصيه دارد، آثار برادري و رحمت را مردم ما در پليس بايد مشاهده كنند. 

** پليس بايد بيشترين كمك را به دولت در اجراي عادلانه حقوق شهروندي را بکند
 
رئيس قوه مجريه اضافه کرد: پليس بايد مظهر عدالت باشد، تمام مردم ما از حقوق شهروندي مساوي برخوردار خواهند بود. اقوام ما، مذاهب ما، اديان رسمي ما، زن، مرد، جوان، پير، روستايي، شهري همه و همه از حقوق شهروندي مساوي برخوردارند، ملت يكي از شعارهايش حقوق شهروندي است، پليس بايد در اين زمينه بيشترين كمك را به دولت در اجراي عادلانه حقوق شهروندي را بکند.
 
دکتر روحاني افزود:‌ بانوان عفيف جامعه ما بايد از حضور پليس احساس آرامش و امنيت كنند، در جامعه ما زنان ما در مسير عفت و پاكدامني هستند، اگر در مسئله حجاب تذكري لازم است آن تذكر بايد از مدرسه و دبيرستان و دانشگاه و مساجد و علما و حوزه‌هاي آغاز شود که آخرين مرحله به تذكر پليس مي‌انجامد. 

** پليس نبايد بار همه را خود به تنهايي بردوش بكشد
 
وي اظهار داشت: پليس نبايد بار همه را خود به تنهايي بردوش بكشد، دولت در اين راستا مصصم است پيش‌قدم باشد، وزارت كشور طبق وظيفه قانوني در اين زمينه پيش‌قدم خواهد بود و پليس، يار و همكار همه آنهايي خواهد بود كه به غير از دولت وظيفه فرهنگ جامعه را بر دوش دارند.

رئيس‌جمهور گفت: ما بايد كاري كنيم پليس ما كه محبوب مردم است از اين پس محبوب‌تر باشد، پليس ملجأ مردم است، پناهگاه مردم است از اين پس بايد به پناهگاه مستحكم‌تر مردم تبديل شود.
 
وي ادامه داد: من در اين ميدان شاهد بودم كه پليس در برابر پدران و مادران عزيزشان اداي احترام كردند،  بسيار ستودني بود، ما بايد در برابر پدران و مادران ما و همه پدران يعني همه معلمين، همه خدمتگزاران خاضع باشيم، احترام بگذاريم، ملت ما ملت فرهنگ‌دوست، ملت اخلاق دوست،‌ ملت ادب، ملت برادري و محبت است و آنچه در اين ميدان ما شاهد بوديم نمونه‌اي از فرهنگ اصيل اسلامي و ايراني اين ملت عزيز و مقتدر بود.

** پليس مي‌تواند راه امنيت و آرامش را براي خلق حماسه اقتصادي فراهم كند
 
رئيس قوه مجريه بيان داشت: اصالت و وظيفه سنگيني بر دوش شماست، دولت وظيفه دارد به نيروي انتظامي و به پليس كمك كند چرا که پليس مي‌تواند راه امنيت و آرامش را براي حماسه اقتصادي فراهم كند، ما نيازمند محيطي آرام براي رونق كسب و كار هستيم، پليس رسالت‌هاي بسيار سنگيني بر دوش دارد، بايد اولويت‌بندي كند، پليس بايد به جرايم سنگين سازمان‌يافته و آنچه خواست مردم است اولويت ببخشد.

** ولي‌نعمت ما مردم هستند، ما قيّم مردم نيستيم

دکتر روحاني ادامه داد: يادمان باشد ولي‌نعمت ما مردم هستند، يادمان باشد ما قيّم مردم نيستيم، يادمان باشد همه ما بايد خادمان اين ملت بزرگ باشيم، بايد زمينه‌اي را فراهم كنيم كه مردم معيشت بهتر، فعاليت بهتر، رونق بيشتري در كسب و كار اين جامعه داشته باشند.

وي گفت: ما بايد كاري كنيم كه اخلاق و عفت استقرار پيدا كند و اين شدني نيست مگر اينكه بيكاري از بين برود، فقر در جامعه برچيده شود، بايد كاري كنيم كه مردم نسبت به نيازمندي‌هاي ضروري زندگي‌شان آسوده خاطر باشند.
 
رئيس‌جمهور در پايان خاطرنشان کرد: به اميد آنكه در سايه اخلاق، نظم، ادب، اجراي خاص برنامه‌ها و انجام تدابير مقام معظم رهبري در رسالت‌ها موفق باشيم، ناجا و پليس عزيز سرافراز ما هم در همان شعار قانون‌مداري، مردم‌مداري و روزآمدي روز به روز موفق‌تر، پيروزتر و سرفرازتر باشد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار