عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در خصوص قیمت بنزین گفت: کمیسیون و دولت هنوز به جمع‌بندی واحدی نرسیده‌اند اما آنگونه که پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری قیمت بنزین افزایش نمی‌یابد.

سيدمهدي موسوي نژاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به بررسی سناریوهای مختلف قیمتی و غیر قیمتی بنزین در دولت، گفت: براساس قانون بودجه سالجاری این مجوز به دولت داده شده است که تا سقف 38 درصد نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام کند.


وي تصريح کرذ: در بودجه سال جاری درآمد حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها 50 هزار میلیارد تومان تعیین شده است که جهت تامین بخشی از این درآمد، مجلس افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا سقف 38 درصد را به تصویب رساند و دولت طبق قانون بودجه اختیار دارد تا قیمت حامل های انرژی را تا 38 درصد افزایش دهد و در این باره نیازی به اجازه مجلس نیز ندارد.

وی افزود: البته مخالفت مجلس با خواست دولت دهم مبنی بر کسب درآمد 120 هزار میلیارد تومانی از محل افزایش قیمت حامل های انرژی باعث شد تا دولت گذشته در ابتدای امسال اقدام به افزایش قیمت ها نکند و در حال حاضر که فقط 5 ماه به پایان سال باقی مانده است ، و اقتصاد کشور به شدت در شرایط رکود تورمی بسر می برد، افزایش 38 درصدی قیمت حامل های انرژی بخصوص بنزین شوک عظیمی را به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

موسوي نژاد اظهار داشت: هرچند دولت جدید در ابتدا اعلام کرده بود که تا پایان سال افزایش قیمتی نخواهیم داشت ، اما به نظر می رسد فشارهای ناشی از کمبود منابع در تغییر تصمیم دولت دخیل بوده است.

واردات بنزين منطقي نيست

موسوي نژادهمچنين در خصوص واردات بنزين افزود: متاسفانه بيش از 100 سال از عمر وزارت نفت مي گذرد ما هم همچنان وارد کننده هستيم و اين موضوع عرصه را براي رانت بوجود اورده است و بيشتر به دنبال اين هستند که بصورت خام اين محصول استراتژيک را عرضه کند.
وي تاکيد کرد: براي جلوگيري از خام فروشي در کشور مي توانيم اين محصول را به فراورده تبديل کينم.

نماینده مردم دشتستان اظهار داشت: اگر روزانه 2 ميليون بشکه نفت را به انواع فراورده نفتي تبديل و آن را به کشورهاي همسايه بفروشيم نيازي به خام فروشي و واردات بنزين به داخل نيست.

ايجاد شوک اقتصادي با افزايش قيمت بنزين

وي خاطرنشان کرد: افزايش قيمت بنزين اثرات رواني و تبعات اقتصادي را در زندگي اقشار مختلف بوجود مي آورد بايد به جاي افزايش قيمت بنزين نظارت ها را بيشتر کرد.

موسوي نژاد، تصريح کرد: اعتقاد براين است که افزايش قيمت ها بايد براساس مقررات قانوني و با شيب ملايم صورت گيرد.

وي با بيان اينکه در حال حاضر 2هزار جايگاه عرضه سوخت در کشور فعال است گفت: اين درحالي است که کشور به 1500 جايگاه سوخت نياز دارد.

عضو کمیسیون انرژي مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از نحوه و سلیقه ای اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه ها در دولت احمدی نژاد گفت: مشکلات ناشی از اجرای هدفمندی یارانه ها به نوع عملکرد دولت گذشته باز می گردد چراکه ، دولت بیش از آنچه که از محل افزایش حامل های انرژی در آمد داشت یارانه نقدی پرداخت کرد و این بر خلاف اهداف اجرای قانون بود.

این نماینده مجلس در خصوص قیمت بنزین نیز گفت: کمیسیون و دولت هنوز به جمع‌بندی واحدی نرسیده‌اند اما آنگونه که پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری قیمت بنزین افزایش نمی‌یابد.

وی گفت: طبق گمانه‌زنی‌ها قیمت بنزین برای سال آینده با توجه به منابع مالی و در نظر گرفتن تفاوت‌های منطقه‌ای افزایش می یابد.

افزايش قيمت بنزين سبب تشديد تورم در کشور مي شود

در ادامه جعفر قادري نماینده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با بيان اين مطلب گفت: دولت معتقد است اعمال مصوبه افزایش 38 درصدی حامل‌های انرژی برای تامین کسری بودجه موجب تشدید تورم می‌شود در حالی که اولویت دولت کاهش تورم است البته بحثی که داشتیم مبنی بر این بود که برخی حامل‌های انرژی مثل بنزین، امکان افزایش 20درصدی را دارد.

این نماینده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی راهکار فروش اوراق مشارکت را هم دارای مشکلاتی دانست و گفت: ما در بودجه 5000 میلیارد تومان درآمد از این راه پیش‌بینی کرده بودیم ولی با توجه به سود 20 درصد‌، این اوراق مشتری نخواهد داشت،‌ مگر آن که سود اضافه شود یا با پایین آوردن سقف، از این امکان صرف‌نظر شود.

وی افزود: اسناد خزانه اسلامی، محل دیگری برای تأمین درآمد برای دولت است تا بتواند مطالبات پیمانکاران را پرداخت کند.

قادری، حذف واگذاری اموال و دارایی‌ها را از موارد درخواستی دولت برای حذف ذکر کرد و گفت: خیلی از دستگاه‌های ما اموال و دارایی‌های اضافی دارند که می‌توانند برای تأمین بخشی از هزینه‌های مورد نیاز خود به فروش برسانند.

وی افزود: فروش اوراق سلف نفت برای برخی وزارت‌خانه‌ها مثل وزارت نفت یا برخی ابزارهای جدید می‌تواند به بحث مشارکت دولت با بخشهای غیردولتی کمک کند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: افزایش ، بنزین ، اقتصاد ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۵۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۲
هر چه قدر بنزین رو گران کنید وقتی ارزش پولی پایین میاد تاثیری ندارد بهتره ارزش پولی بالا برود چون وقنی ارزش پول پایین بیاد کاملا
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۰:۰۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۲
به نظر شما حقوق یک معلم که ماهی هشتصد هزار تومان است،کشش بنزین 3000تومانی رو داره؟یک باک بنزین پراید در میاد 120000تومان!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۵۸ ۱۸ مهر ۱۳۹۲
قرار بود که با رسوندن قیمت سوخت و حاملهای انرژی به قیمت جهانی حقوق کارمندان هم به همون نسبت افزایش پیدا کنه ولی قیمتها فقط داره بالا میره و از اون طرف هم یارانه ها داره قطع میشه!؟
Iran (Islamic Republic of)
nashenas
۲۲:۵۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۲
لطفا خودروی کم مصرف تولید کنید یا لااقل اگر نمیتونید تعرفه گمرکی رو آزاد کنید تا مردم به قیمت جهانی آزادانه خودرو بخرند اون وقت میتونبد بنزین رو به قیمت جهانی بفروشید. اونوقت همه رازی میشن.
Iran (Islamic Republic of)
1010
۲۱:۳۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۲
جان هر کی دوس دارین دست از سر گرون کردن بردارید باز میخواین قیمت ها رو ببرین بالا آخه چقدر سختی بکشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تا کی/؟؟؟؟؟؟؟؟؟
-
محمد
۲۰:۳۶ ۱۷ مهر ۱۳۹۲
افزایش قیمت بنزین فشار مضاعف بر طبقه پایین ومتوسط جامعه می آورد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۷ مهر ۱۳۹۲
چرا از سالهای گذشثه درس نمی گیرند قیمت بنزین اگه هزار درصد هم زیاد بشه ارزش پول هزارودویست درصد کم میشه پس هزینه دولت هزارو پانصد درصد بیشتر میشه ولی قیمت بنزین همون قیمت قبله اگه به دلار حساب کنیم فقط این وسط ببین چه بشکنی می زنند واسطه و محتکران که چقدر داره خوش به حالشون می شه اخه از حالا دارن چراغ سبزشون میدن که اماده برای شیشه کردن بیش از پیش خون این ملت ... باشند وگر نه این افزایش قیمت بنزین بی منطق ترین فکر اقتصادی تو کل دنیا فکر می کنم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۷ مهر ۱۳۹۲
به نظر ما آنچه بیشتر از تحریم باعث نابودی اقتصاد میشود،اینه که ببینی همکار بغل دستی تو تبدیل وضعیت شده و تو هنوز شرکتی و پیمانکاری هستی.ألأن همکاران ما در منطقه ویژه عسلویه یکی درمیون تبدیل وضعیت شده اند.آیا این سوال ما اشتباه هست ؟مگه خون اون همکاران ما از خون ما رنگی تره؟آیا با این روند با عث نمیشه ما از کار باوجدان شانه خالی کنیم و بگیم کار باوجدان باشه برای تبدیل وضعیت شده ها؟انتظار داریم مسئولان انرژی مجلس به این قضیه توجه داشته باشند و از این بی عدالتی جلوگیری کنند
Iran (Islamic Republic of)
یک شرکتی بدبخت عسلویه
۱۴:۴۱ ۱۷ مهر ۱۳۹۲
دوستان انرژی مجلس خوب همه چی رو می بینند،پس چرا صدای کارکنان شرکتی منطقه ویژه عسلویه را نمی شنوند؟بارها داد زدیم که ألأن همکاران ما یکی درمیون تبدیل وضعیت شده اند و یکی درمیون شرکتی باقی مانده اند.بارها از مسئولان نفت و دیگر مسئولان سئول کردیم مگر خون اون همکاران ما رنگی تره؟ولی کسی به این سئول ما جواب نداد.ألأن از این نماینده مجلس و دوباره برای بالای هزارمین بار از مسئولان نفت درخواست داریم درجهت رفع این تبعیض و بی عدالتی اقدام کنند.همگی یادشان هست معاونت منابع انسانی نفت،پارسال قول داده بود از ابتدای امسال مابقی شرکتی ها تبدیل وضعیت شوند.پس ؟اینکه ببینی بین تو و همکار بغل دستی تبعیض گذاشته شده،از تحریم بیشتر کمر اقتصاد را نابود میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۲
با این وضع باید ماشینارو کنار بذاریم یا بفروشیم اسب یا شتر بخریم!!
Iran (Islamic Republic of)
فیروز
۱۴:۰۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۲
پس کو میگفتید ما در بنزین به خود کفا رسیدیم پس کو؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار