آقايي مديرعامل راه آهن شب گذشته در برنامه پايش با اشاره به اينکه دولت 43 هزار ميليارد سوبسيد به بخش جاده اي اختصاص ميدهد گفت: اين چيزي جز تبعيض به بخش ريلي نيست.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، محسن پور سيد آقايي مديرعامل راه آهن شب گذشته در برنامه پايش در خصوص وضعيت شبکه ريلي کشور گفت: بخش ريلي کشور علي رغم همه اولويت هاي سياسي و برنامه ها در عمل اولويت ندارد و اين امر موجب شده تا راه آهن توسعه واقعي پيدا نکند.

وي با بيان اينکه اعتقاد به توسعه بخش ريلي در کشور وجود دارد افزود: اين بخش از اقتصاد مناسبي برخوردار نيست .
مديرعامل راه آهن در مقايسه هزينه هاي حمل و نقل ريلي و جاده اي گفت: جابجايي يک تن کالا به ازاي هر کيلومتر از طريق جاده 55 تومان و از طريق بخش ريلي 53 تومان مي باشد.


وي ادامه داد: با واقعي شدن قيمت ها هزينه جابجايي يک تن کالا در هر کيلومتر از طريق جاده بين 204 تومان و به وسيله ريل به 80 تومان مي رسد. که اين امر مزيت اقتصادي براي بخش ريلي به دنبال خواهد داشت.

وي با بيان اينکه حمل و نقل ريلي در مقايسه با حمل و نقل جاده اي يک هفتم سوخت مصرف مي کند تصريح کرد: با واقعي شدن قيمت گازوئيل مزيت اقتصادي و سرمايه گذاري در اين بخش مقرون به صرفه و رشد خواهد داشت.

هاشمي افزود: گازوئيل با قيمت 150 تومان عرضه مي شود اين در حالي است که هزينه توليد آن با بنزين برابري مي کند با در نظر گرفتن ميزان مصرف گازوئيل مشخص مي شود که دولت 43 هزار ميليارد دلار سوبسيد به بخش جاده اي اختصاص مي دهد که اين رقم 3 برابر بودجه عمراني کشور است.

مديرعامل راه آهن با اشاره به اينکه هزينه تمام شده هر واگن 300 ميليون تومان است ادامه داد: سود جابجايي بار هر واگن 1 ميليون تومان است و اين خود نشانه مقرون به صرفه نبودن سرمايه گذاري در اين بخش است.

هاشمي تصريح کرد: تبعيض بين حمل و نقل جاده اي و ريلي ، عدم رشد بخش ريلي را به دنبال داشته است.

وي با بيان اينکه در حمل و نقل ريلي 57 درصد هزينه حمل بار از سوي دولت دريافت مي شود ادامه داد: اين حق دسترسي ريلي بخش خصوصي بايد به صفر برسد چرا که عوارض جاده ها در مقابل اين مبلغ بسيار ناچيز است.

مديرعامل راه آهن گفت: کاهش حق دسترسي در ريل به 20 درصد طي دو سال و افزايش عوارض جاده ها به اين ميزان بخش خصوصي را به سرمايه گذاري تشويق مي کند.

وي با بيان اينکه وزير راه و شهرسازي با اين ديدگاه اقتصادي موافق است ادامه داد: اين امر بايد در بودجه در نظر گرفته و از سوي مجلس تصويب شود .

مديرعامل راه آهن ادامه داد: پرداخت ما به التفاوت حاصل از صرفه جويي سوخت به بخش ريلي و واقعي شدن قيمت گازوئيل دو راه کار مناسب براي بهبود شرايط اين بخش است.

وي اظهار داشت: صرفه جويي سوخت در بخش ريلي 340 ميليارد تومان بوده است که بازگشت اين رقم به بخش ريلي آنرا اقتصادي و بي نياز از بودجه عمراني خواهد کرد و نتيجه آن چيزي جز رشد 2 تا 3 برابري سرمايه بخش خصوصي خواهد بود.

وي در خصوص سهم بخش ريلي از ميزان جابجايي بار و مسافر گفت: 10 درصد بار و 20 درصد مسافر در کشور از طريق اين بخش جابجا مي شود در حاليکه در برخي کشورها تنها جابجايي بار تا 40 درصد است.

وي در پاسخ به اين سوال که تحقق 30 درصدي جابجايي ريلي تا پايان برناهم پنجم توسعه امکان پذير است گفت: براساس زمان باقي مانده تحقق اين امر امکان نخواهد داشت چرا که بازگرداندن مزيت اقتصادي به بخش ريلي نيازمند يک انقلاب است.
وي در خصوص ضريب ايمني بخش ريلي نيز اظهار داشت: کاهش 50 درصدي تصادفات جاده اي و صرفه جويي 3000 ميلياردي در سوخت و نجات 4000 نفر از مرز هاي جاده اي ( بيشتر کشته ها در جاده هاي کشور صورت مي گيرد و با رشد حمل و نقل ريلي اين رقم کاهش چشمگيري خواهد داشت) مديرعامل راه آهن همچنين در مورد نياز کشور به قطار سريع السير گفت به اين قطار در دنيا با ديد اقتصادي نگاه مي شود و در شرايط موجود  وجود اين قطار در مسير تهران – اصفهان بسيار اقتصادي است.

اما براساس منابع مالي دولت بودجه اجرايي چنين پروژه اي وجود ندارد .

هاشمي در خصوص ميزان بهره برداري از بخش ريلي کشور نيز اظهار داشت: در مسير اصفهان به يزد راه آهن با لود کامل بهره برداري مي شود به طوريکه حتي توانايي حمل يک تن فشار بار اضافي نيز وجود ندارد.

اما در مسير زنجان و تبريز اين لود کمتر است به طور کلي 30 درصد از راه ‌آهن ، 70 درصد فشار را تحمل مي‌کند.

وي با بيان اينکه قيمت سوخت به فوب خليج فارس نمي تواند برسد افزود: اگر قيمت گازوئيل و بنزين يکسان شود و يک پنجم افزايش قيمت گازوئيل به بخش ريلي داده شود قطار برقي و سريع السيرخواهيم داشت.

وي در پايان خاطرنشان کرد: با بهبود اقتصاد حمل و نقل در سال 96 راه ‌آ هن برقي و يک خط سريع السير خواهيم داشت.

انتهاي پيام/

برچسب ها: سوبسید ، ریلی ، جاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۵
بازم دارن دنبال بهانه برای گرون کردن میگردن
بخدا اون دنیا باید جواب بدین
آخرین اخبار