حاشیه برنامه سینمایی هفت؛

غلامرضا آزادی: "سینما" هیچ ربطی به دولت ندارد/ساخت "مدرسه موش‌های 2" جای تاسف دارد

سینما هیچ ربطی به دولت ندارد و دولت باید از این چرخه خارج شود چرا که ما خود می دانیم که چگونه فیلم بسازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو وتلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ برنامه سینمایی "هفت" شب گذشته به "بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودک و نوجوان" اختصاص داشت.

میزگرد این برنامه با حضور "غلامرضا آزادی"، "امیر شهاب رضویان"، "قربان محمدپور" و "فرزاد اژدری" به آسیب شناسی سینمای کودک اختصاص داشت.

"غلامرضا آزادی" در این‌باره گفت: ای کاش سینمای کودک و نوجوان یک دردی داشت تا آن را درمان می کردیم اما اصلا باید مشخص کنیم که میخواهیم سینمای کودک داشته باشیم یا نه؟

وی افزود: اگر قرار است این سینما وجود داشته باشد پس باید درمورد آن جدی صحبت کرده و آن را حل کنیم.

آزادی ادامه داد: ما در یک دهه ای برای سینمای کودک فیلم می ساختیم که آن زمان اوج فیلم‌های  فانتزی بود و گروه مخاطب را به خود جلب می کرد، در این زمان بود که احساس شد بخش خصوصی بدلیل جذب تماشاگر سینما را می‌بلعد بنابراین بخش دولتی  با خرید سناریو به میدان آمد.

وی تصریح کرد:در این گزینش، کارگردان و کسانی که اندیشه فیلم‌سازی برای کودک و نوجوان داشتند هیچ جایی نداشت، بنابراین برخی کارگردانان را انتخاب کردند که براساس سناریو دیکته شده آنها فیلم ساختند.

آزادی با اشاره به جشنواره امسال اظهار داشت: فیلم‌های دولتی که من در این جشنواره در طول این یک هفته دیدم به هیچ وجه به درد کودکان نمی خورد؛ در دهه ی شصت فیلم‌ها متناسب با رشد بچه ها ساخته می شد  ولی الان من واقعا متاسفم که بعد از بیست سال قصد ساخت  "مدرسه‌ی موش‌های 2" را دارند.

وی افزود: سینما هیچ ربطی به دولت ندارد و دولت باید از این چرخه خارج شود چرا که ما خود می‌دانیم که چگونه فیلم بسازیم.

"امیر شهاب رضویان" در این‌باره گفت: سینمایی که برای بچه‌ها فیلم می ساخت آنها را هم به سینما می کشاند اما در حال حاضر بچه‌ها به سینما نمی آیند چراکه ساز و کار پخش و تولید در سینما از بین رفته است.
 
وی بیان کرد: ما در شرایطی هستیم که بخش خصوصی علاقه‌ای به تولید ندارد و تا زمانی که بخش دولتی هم مجری، متصدی، سیاستگذار و اشتراک منافع باشد وضعیت به همین منوال خواهد بود،سینما باید در ساز و کار بخش خصوصی شکل بگیرد.

وی اظهار داشت:با این روش و سختگیری ها موجود فیلم ساز به فکر ساخت فیلم برای آن سوی مرزها می اندیشد.

"قربان محمد پور" در ادامه گفت: امروز سینمای کودک وجود ندارد و سینمای کودک هم به مانند سینمای جنگ از بین رفت.

وی افزود: دولت به جای دادن بودجه، این بودجه را قطع کند و سینما را به بخش خصوصی واگذار کند با روی کار آمدن بخش خصوصی سینمای کودک زنده خواهد شد چراکه سینمای کودک براساس مدیریت غلط و سلیقه‌های شخصی از بین رفت.

"فرزاد اژدری" نیز گفت: سینما صنعت و چرخه ی سرگرمی است و در صورت توجه به این مسئله هرگز به این وضعیت نمی رسیدیم ما ساخت فیلم های خوبی در حد هالیود نیز داریم.

وی بیان کرد: سینمای کودک علی رغم تمامی این مسائل زنده است و دولت باید کم کم پای خود را کنار کشیده و جا را برای ورود جوانان به سینما باز کند. چراکه ما در همین کشور فیلمسازی می کنیم و امتحان خود را بارها پس داده ایم پس چرا نباید به ما فیلمسازان اعتماد کنند.

انتهاي پيام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار