بدغذایی کودکان یکی از رفتارهای شایع در جامعه است که در این مورد زور و اجبار راه‌گشا نیست و باید به نظر کودک احترام گذاشت.

دکتر ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بدغذایی برداشت غلط مادران جوان از فرزندان اولشان است که از سن 1 سالگی عبور کرده و به سن 2 تا 3 سالگی می‌رسد و به نسبت افزایش سن سرعت رشد کودک کاهش پیدا کرده و در نتیجه حالت اشتیاق و دفعات تغذی کودک که در سال اول داشته فروکش می‌کند.

وی افزود: سرعت رشد کودک در سال اول زندگی زیاد است و زمانی که وارد سال دوم می‌شود طبیعتا سرعت افزایش قد و وزن کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه مادرانی که به تغذیه تکمیلی کودک توجه نکردند ذائقه خودشان را به او انتقال می‌دهند که طبیعتا تعاملی که بین نیاز واقعی کودک و خود کودک ایجاد می‌شود یک انحرافات رفتار تغذیه‌ای را نهادینه می‌کند.

مظهری در ادامه بیان کرد: کودک 2 ساله یا 3 ساله حجم معده‌اش کوچک است و اگر به کودک حریره بادام و آبمیوه و هم غذاهای مختلف داده شود معده‌اش چنین حجمی را نمی‌تواند تحمل کند.

وی خاطرنشان کرد: برگشت غذا از دهان کودک در سال‌های اول به بیرون به علت عدم کنترل حرکات دوری زبان کودک است. و زمانی که کودک جویدن و بلعیدن را به صورت سیستماتیک یاد گرفت دهانش را می‌بندد و سرش را به طرف دیگر برمی‌گرداند و این به معنی سیر شدن اوست و باید به این نظر کودک احترام گذاشت و نباید به کودک با خواهش و تمنا و زور و اجبار غذا داد این مسائل باعث می‌شود که کودک غریزه ذاتی پاسخگویی به نیاز واقعی گرسنگی را از دست بدهد.

وی در مورد راهکارهای درمانی اظهار داشت: باید به استقلال کودک احترام گذاشت و زمانی که کودک میلی به غذا ندارد نباید اصرار کرد زیرا بدغذایی و نفرت از غذا از سنین کوچک شکل می‌گیرد و تا آخر عمر باقی می‌ماند.

این متخصص تغذیه در پایان گفت: در سال اول شیر مادر و بعد غذا تاثیرگذار است و در سال دوم باید سه وعده اصلی غذا از غذاهای مناسب، متعادل و متنوعی تهیه شود که نیازهای افزوده کودک را که شیر مادر قادر به پوشش دادن آن نیست پوشش دهد./ع2

برچسب ها: شیر ، مادر ، کودک ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار