به گفته مسئولان درختان مجموعه که بیست سال است، خشک شدند،‌ يکي پس از ديگري از باغ گلستان حذف مي شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، پروین ثقه الاسلام مدیر کاخ گلستان که دیرزمانی از حضور مجدد او در مجموعه نمی گذرد، اطلاعات دقیق از این موضوع ندارد و روایت داستان نجارخانه مجموعه گلستان را برعهده معاون خود می گذارد.

جبار آوج در گفتگو با خبرنگار ما،  با اشاره به اینکه کارگاه هایی در داخل مجموعه کاخ در گذشته کلیه اقدامات مرمت را برعهده داشتند، گفت: ده سال پیش مقرر شد که اقدامات مرمتی کاخ موزه گلستان در جهت بهره گیری از پتانسیل پیمانکاران برونسپاری شود و در پی آن کارگاه های مرمتی از جمله آهنگری و نجارخانه و ... تعطیل شدند.  

وی این نجارخانه را از فضاهای بازمانده این کارگاه ها عنوان کرد و افزود: امروز فضاهایی نظیر این کارگاه نجاری در ضلع شمالی شمس العماره بلااستفاده رها شده است. 

وی خاطر نشان کرد: در سایه ساختمان دو طبقه کارگاه نجاری و آهنگری نمای شمالی بنای عمارت خورشید پنهان شده که در دوران مدیر قبلی مجموعه مصوب شده بود که این ساختمان ها برچیده شود و نمای شمالی عمارت شمس العماره گشوده شود تا در معرض دید عموم قرار گیرد ولی این امر تا به امروز محقق نشده است.

در حالی که به گفته معاون سرپرست مجموعه گلستان این کارگاه ها بلااستفاده رها شدند که شن و ماسه دپو شده در یکی از این کارگاه ها حکایت دیگری دارد .

در ادامه آوج که از برونسپاری اقدامات مرمتی می گوید؛ کارگاه مرمتی در کنار بنای کاخ شمس العماره را محل دپوی نخاله و مصالح ساختمانی به دور از چشم بازدید کنندگان عنوان کرد و افزود: نقطه کور این کارگاه مرمتی جای مناسبی برای جمع آوری ضایعات است که از مصالح موجود برای اقدامات مرمتی مجموعه استفاده می شود. 



وی در ادامه با اشاره به ارزشمندی قطعه زمین رها شده در مجاورت مجموعه کاخ گلستان، ابراز امیدواری کرد: با توجه ویژه مسئولان میراث فرهنگی، تعیین کاربری نظیر مخزن نگهداری اشیاء، نمایشگاه و یا حتی ایده ساخت موزه تهران این زمین بلاتکلیف در سایت قاجاری را به فضای پویا و مفید فایده تبدیل کند.



آوج در ادامه به کنده درخت های بریده شده در محوطه این کارگاه اشاره کرد و ادامه داد: درختان این مجموعه متعلق به دوران شاه عباس صفویه است که متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی در سالیان گذشته این درختان خشک شدند.



وی با بیان اینکه درختان مجموعه بیست سال است که خشک شدند، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از درختان خشک شده، هنوز در حیاط کاخ باقی ماندند.

وی با اشاره به قطع قريب به 20 اصله درخت در طي سالهاي اخير، ادامه داد: درختان خشک شده که نشانی از سرسبزی گذشته را با خود ندارند در جهت حفظ باغ ایرانی تا حدامکان از حیاط گلستان حذف نمی شوند ولی برخی درختان خشک به دلیل پوسیدگی ریشه در نهایت ایجاد خطر برای بازدید کنندگان و بنای مجموعه کاخ قطع می شوند.



وی با اشاره به سرکشی روزانه فضای سبز کاخ گلستان و افزود: درختی که به تازگی در مجموعه قطع شده، در گذشته 23 متر ارتفاع داشته، که به واسطه خشک شدن، 15 متر از ارتفاع درخت بریده شده بود و اخیرا به واسطه پوسیدگی ریشه 8 متر باقی مانده نیز قطع و جمع آوری شده است.



در شرایطی که قطع درختان مجموعه گلستان که قدمتی به بلندای قدمت خود کاخ دارند، بایستی به عنوان آخرین راه حل مدنظر قرار گیرد به راحتی سخن از حذف و جمع آوری درختان برای حفظ جان انسان ها عنوان می شود و بنا به گفته معاون سرپرست کاخ موزه گلستان، روش مفید و مناسبی تاکنون پیدا نشده تا بتوان از سرایت قارچ و آفت درخت بیمار به سایر درختان جلوگیری شود و در نتیجه حفظ یک درخت بیمار کار سختی است که عاقلانه نیست و چاره ای جز جمع آوری درخت وجود ندارد.

گفتني است؛ قصر سلطنتي گلستان با چنارستاني كه آن را احاطه كرده بوده، ساليان طولاني مورد توجه سياحان بوده ولي حال يکي پس از ديگري درختان باغ گلستان حذف مي شوند، بدون توجه مسئولان روزگاري فرا مي رسد که هيچ براي چنارستان باغ گلستان مي ماند.

چرا بايستي در گستره رشد روز افزون دانش و تکنولوژی جهان امروز، برای حفظ جان انسانی که هر نفسش به نفس این درختان بسته شد، تنها راهکار قطع درختان باشد.  

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار