پس از مرگ حافظ، از دفن وي، در قبرستان مسلمانان جلوگيري كردند.

عباس براتي‌پور شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: حافظ يكي از شاعران بزرگ ايران زمين است شهرت وي تا حدي است كه ديوان حافظ در كنار قرآن در هر خانه‌اي ديده مي‌شود اشعار حافظ ادبيات را تسخير كرده و با دلها گره خورده است.

وي افزود: شعر حافظ، زبان دل مرد است هر چند زمان زيادي از روزگار حافظ مي‌گذرد حافظ، ارتباط معنوي با قرآن داشته و قرآن به وي در شهرت و پختگي اشعارش كمك كرده است.

اين شاعر با اشاره به اينكه هر چه درباره حافظ بگوييم كم است بيان كرد: بعضي ابيات حافظ به صورت ضرب‌المثل در ميان مردم رايج شده است با ديوان حافظ فال مي‌گيرند حافظ شاعري بوده كه بر تمام شاعران زمان خود و پس از خود تاثير گذاشته است.

براتي‌پور با اشاره به اينكه اشتقبال‌هاي زيادي از شعر حافظ توسط شاعران صورت گرفته عنوان كرد: رگه‌هايي از شعر حافظ در اشعار شاعران زمان خود و شاعران پس از خود ديده مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه زندگي حافظ با باعضي ناملايمات و مخالفت حسودان با وي همراه بوده اظهار داشت: راز ماندگاري آثار حافظ در ارتباط با قرآن و تاثيرپذيري وي از قرآن است حافظ در روزگار خود با بسياري از زاهدان خشك روبرو بوده است.

براتي‌پور تصريح كرد: زاهدان خشك به ظاهر غزل‌هاي حافظ نگاه مي‌كردند به دليل همين نگاه ظاهري به غزل‌هاي حافظ، با حافظ مخالف بودند حافظ نيز با همين افراد مبارزه مي‌كرد و به نقد آنان مي‌پرداخت.

اين شاعر با بيان اينكه زاهدان خشك، زبان عرفاني حافظ را نمي‌فهميدند به همين دليل با بعضي كلمات در شعر حافظ مخالفت مي‌كردند افزود: واعظاني كه حافظ آنان را سرزنش مي‌كرد كساني بودند كه حافظ را سرزنش و اشعار وي را منبع مي‌كردند.

وي بيان كرد: پس از مرگ حافظ از دفن وي در قبرستان مسلمانان جلوگيري كردند در تفألي كه به ديوان حافظ زدند غزلي با مطلع اگر چه غرق گناه است مي رود به بهشت آمده پس از تفأل بر ديوان حافظ و آمدن اين غزل، مردم متوجه شخصيت وي شدند.

براتي‌پور افزود: آنچه شاعران بايد از شعر حافظ بياموزند تركيبات، تصاوير و انديشه‌اي است كه حافظ در اشعارش به كار برده است از شعر حافظ شاعران زيادي از جمله حاج ملاهادي سبزواري استقبال كردند./ي2

برچسب ها: حافظ ، آرامگاه ، شاعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار