شعر حافظ مانند هر چيزي كه با وصول به حقيقت ماندگار مي‌شود با رسيدن به اصل حقيقت ماندگار شده است.

"فاضل نظري" شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران، گفت: راز ماندگاري حافظ را خود حافظ در بيتي براي همه‌ي اقشار كرده است. بسياري از شاعران در طول تاريخ آگاهانه براي ماندگاري در ادبيات تلاش كردند و رنج بسياري متحمل شدند، اين تلاش و تحمل رنج براي ماندگاري در ادبيات تاكنون نيز در بين شاعران ادامه دارد.

وي افزود: بعضي شاعران سعي در تكرار مسير حافظ داشتند و تلاش كردند با حفظ قرآن در 14 روايت دستي بر اين نور مقدس داشته باشند. جهان‌بيني جامع حافظ و سخنان او براي نوع بشر سبب ماندگاري شعر حافظ شده است.

"فاضل نظري" ادامه داد: لطف خدادادي در سخن حافظ اين بود كه سخنان او قابل جهت‌گيري است در صورتي‌ كه حافظ پيرامون موضوع جزئي سخن گفته، انسان را با دغدغه‌هايش مانند عشق و شكايت از زهد در نظر دارد، اين دغدغه‌ها امروز هم ديده مي‌شود.

اين شاعر تصريح كرد: موضوعات عشق و شكايت از زهد در شعر حافظ در طول تاريخ در ادبيات فارسي وجود داشته و تكرار مي‌شود از طرفي حافظ را "لسان الغيب" به معناي بازگو كننده اسرار غيب مي‌دانند، سخن حافظ آراسته و سرشار از روايات و آيات قرآني است.

وي با اشاره به اينكه شايد بتوان بعضي غزل‌هاي حافظ را برگردان ادبي از سوره‌اي خاص در قرآن دانست بيان كرد: شعر حافظ مانند هر چيزي كه با وصول به اصل حقيقت ماندگار مي‌شود با رسيدن به اصل حقيقت ماندگار شده است، حافظ با ابزار ماندگاري،‌ رسيدن به اصل حقيقت را بيان كرده و امروز زبان شعر حافظ، زبان حال و احوال ايرانيان پس از چند 100 سال است.

"فاضل نظري" با اشاره به اينكه حافظ آنچنان كه بايد مورد تكريم واقع نشده عنوان كرد: توجه به حافظ در مقايسه با شاعران ديگر بيشتر است اما در مقايسه با جايگاه حافظ در قلب و دل مردم ايران و حوزه وسيع شعر حافظ در معنا و تأويل‌ و لايه‌هاي مختلف معنايي كه در شعر ايجاد كرده اندك است.

اين شاعر با اشاره به اينكه خيال در شعر حافظ، قله پرافتخاري است بيان كرد: اگر به حافظ به عنوان دارايي ملي و جهاني نگاه كنيم باز هم دين خود را نسبت به اين شاعر ادا نكرده‌ايم، شعر حافظ متن درسي است و بايد در رشته‌هاي دانشگاهي در مقاطع مختلف تحصيلي به عنوان منبع درسي باشد.

وي با اشاره به اينكه شعر حافظ را به عنوان درسي جداگانه در دوران دبسيرستان داشته باشند، افزود: هر مطلبي از جنس اخلاق و معنويت بخواهيم در كنار بيان خوب و دقيق ادبي در شعر حافظ است گزيده اشعار حافظ را مي‌توان در دبيرستان‌ها تدريس كرد.

"فاضل نظري" اظهار داشت: آشنايي هر چه بيشتر مردم امروز با شعر حافظ سبب بهره‌مندي بيشتر آنان از اين شاعر مي‌شود و با هزار لايه‌ رويي و هزاران متن پنهان در شعر وي، آشنا مي‌شوند، به جاي تفكر پيرامون اقدامات موردنياز در جهت خلق پديده‌ي ادبي مانند حافظ به فكر انجام ندادن پاره‌اي اقدامات در ادبيات باشيم.

اين شاعر بيان كرد: خيلي وقت‌ها، انگيزه‌سوزي در وجود شاعر مي‌كنيم، شاعران بايد دست به دست يكديگر شعر را تكريم كنند و شعر خوب را ارج نهند.

وي ادامه داد: شاعران به شناخت خواص از شعر اقبال و توجه جامعه به شعري توجه كنند شايد بخت نصيب شعر فارسي امروز البته نه به اندازه‌ي چهره‌هاي ادبيات گذشته‌ي ايران، شود.

انتهاي پيام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.