عضو کميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينکه اين دور از مذاکرات را روشن مي‌بينم، گفت: تعيين زمان‌بندي دقيق، براي به نتيجه رساندن مذاکرات هسته‌اي بايد از اولويت‌هاي تيم مذاکره‌کننده ايراني باشد، ضمن آنکه هیچ پیش‌شرطی را برای تعیین سطح غنی‌سازی اورانيوم و یا تعطیلی سایت‌های هسته‌ای خود نمی‌پذیريم.

"عوض حیدرپور" نماینده مردم شهرضا در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو اظهار داشت: برداشت من اين است که با استقرار تيم جديد مذاکره‌کننده جمهوري اسلامي ايران و تسلطي که اين تيم دارد، اين دور از مذاکرات قطعاً بهتر از گذشته پيش خواهد رفت و امیدواریم که بتوانيم هرچه بهتر به نتیجه برسيم.
 
وی در ادامه با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ایرانی باید در اين دور از مذاکرات چند نکته مهم را مدنظر قرار دهد، گفت: یکی از این موارد، تعيين زمان‌بندی دقیق براي به نتيجه رساندن بحث مذاکرات هسته‌اي است، به دلیل اینکه مذاکرات و فعالیت هسته‌ای ایران به بهانه‌ای برای غرب و خصوصا آمریکا برای فشار به ملت ایران تبديل شده است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سياست خارجي ادامه داد: باید حرکت تیم جدید در مذاکرات هسته‌اي به نحوی باشد که در اسرع وقت بحث هسته‌اي را به نتيجه برساند، چراکه اگر این قضیه ادامه پيدا کند و طولانی شود به نفع کشور و ملت ما نخواهد بود.
 
حیدرپور با بیان اینکه نکته حائز اهمیت دیگر این است که تمام عملکرد جمهوری اسلامی ایران براساس مقررات "ان. پی. تی" بوده، اظهار داشت: تمام عملکرد جمهوری اسلامی ایران در بحث هسته‌ای براساس مقررات ان پی تی و توافقاتی است که با سازمان انرژی اتمی بین‌المللی داشتیم، ما چيز پنهان و کتمان نشده‌اي نداریم و اصول جمهوری اسلامی ایران بر این اساس قرار گرفته که فعاليت هسته‌اي‌مان را مطابق با مقررات ان. پی. تی پيش ببريم.
 
وی ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران، فعالیت صلح‌آمیز خود را تا آنجا که مقررات ان. پي. تي اجازه دهد برای بخش‌های پزشکی، کشاورزی و تحقیقاتی و  تا آنجا که نیازمندی‌های جمهوری اسلامی ایران را برای بخش‌هاي صلح آمیز مرتفع کند ادامه خواهد داد و در اين راستا هیچ پیش‌شرطی را برای تعیین سطح غنی‌سازی اورانيوم و  یا تعطیلی سایت‌های هسته‌ای خود نمی‌پذیرد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه اظهار داشت: موضوع سومی که تيم مذاکره کننده ايراني بايد مدنظر قرار دهد بحث کنوانسیون منع تکثیر، انباشت و بکارگیری سلاح‌های شیمیایی است که در دنیا فراگیر شده است، که لازم است بر اساس اين کنوانسيون  کشورهایی که سلاح هسته‌ای دارند، این سلاح‌ها را به طرف نابودی ببرند و دنیا را عاری از سلاح‌های هسته‌ای کنند، چراکه این یک خواسته جهانی است.

حيدرپور با بيان اينکه «آينده مذاکرات را روشن مي‌بينم»، به بسته پيشنهادي ايران در اين دور از مذاکرات اشاره کرد و گفت: از نظر چارچوب شکلي تاکید وزارت خارجه ما تغییر تیم و از نظر تاکتيک مذاکرات تعيين يک زمان‌بندي براي به نتيجه رساندن بحث مذاکرات هسته‌اي بوده و از نظر محتوايي هم جمهوري اسلامي ايران، قصد و مبنايش بر همکاري بيشتر و روان‌تر است.

گفتنی است شهر ژنو روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 23 و 24 مهر ماه (15 و 16 اکتبر) میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+5 است.

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، ریاست هیئت جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با 1+5 را بر عهده دارد.

"سیدعباس عراقچی" معاون امور حقوقی و بین‌المللی، "مجید تخت‌روانچی" معاون اروپا و آمریکا، "حمید بعیدی‌نژاد" مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، "داوود محمدنیا" مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و "محمد امیری" از سازمان انرژی اتمی، "ظریف" را در این نشست همراهی می‌کنند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار