به گزارش
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جلاس 38 مجمع عمومي ايكائو از دوم تا دوازدهم مهر ماه سال جاري (برابر با 24 سپتامبر الي 4 اكتبر 2013 ميلادي) در مقر ايكائو در مونترال كانادا بر اساس فصل نهم كنوانسيون بين المللي هواپيمايي كشوري (شيكاگو) برگزار شد. در مجموع، 1845 شركت كننده از 184 كشور و 54 مؤسسه بين المللي، بزرگترين مجمع ايكائو را رقم زدند.
در اين اجلاس تيمي به نمايندگي از ج .ا. ايران حضور داشتند و در مدت يك هفته اقامت در ايكائو در جلسات كميسيون هاي اقتصادي، اداري، حقوقي و ناوبري شركت كردند.
نتايج اين اجلاس را از خلبان حميدرضا پهلواني معاون وزير راه و شهرسازي و رييس سازمان هواپيمايي كشوري كه رياست تيم شركت كننده در اجلاس 38 مجمع عمومي ايكائو را برعهده داشت، جويا شديم: در اين اجلاس جمعا بيش از 400 كاربرگ (Working Paper) از سوي كشورهاي عضو و ديگر سازمانهاي مرتبط ارائه و در كميسيونهاي مربوطه مورد بررسي قرار گرفت.
وي نتايج كاربرگ هاي مورد بررسي قرار گرفته در كميسيون هاي اقتصادي، اداري، حقوقي و اجرائي اجلاس مذكور را اين چنين برشمرد: طرح استراتژيك جهاني را كه فراتر از انتظار بود با عنوان اقدام " بازار محور جهاني "(Market – Based Measure = MBM) مورد پذيرش اعضاي ايكائو قرار گرفت.
رييس سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اين كه طرح مذكور، يك سند تاريخي براي حمل و نقل هوائي و همچنين حل چالشهاي زيست محيطي جهاني به شمار مي رود، اظهارداشت: كشورهاي عضو ايكائو، مقرر كردند يك خط مشي جهاني بازار محور كه قابليت اجرا تا سال 2020 را داشته باشد، ارائه كنند.
معاون وزير راه و شهرسازي تلاشهاي اساسي براي مواجهه با چالشها و لحاظ كردن دغدغه هاي خاص كشورهاي در حال توسعه براي گام برداشتن در مسير توسعه را از اهداف اين طرح برشمرد.
***سامانه هاي استراتژيك جديد براي مديريت ترافيك با ظرفيت 2 برابر فعلي خلبان پهلواني از تصويب 2 طرح اصلاحي و مهم جهاني ايكائو خبرداد و گفت: با توجه به افزايش حجم ترافيك هوائي به 2 برابر ميزان فعلي تا سال 2030 ميلادي، كشورهاي عضو و صاحبان صنايع در دهه هاي آينده بايد همكاري نزديك داشته باشند تا با مديريت خويش، ايمني ترافيك هوائي در سال 2030 را تضمين كنند و اين اقدام با مشاركت دهي همه كشورهاي عضو و در نظر گرفتن اهداف عملياتي روشن امكان پذير خواهد بود.
***حوزه ايمني وي با اشاره به تاكيد اجلاس 38 مجمع عمومي بر اولويت داشتن و راهبردي بودن موضوع كاهش نرخ و تعداد سوانح هوائي در جهان افزود: اين امر، در حال حاضر بر اساس اهداف جزئي تري كه در طرح جهاني ايمنيهواپيمايي يا GASP (GASP= Global Aviation Safety Plan)تعيين شده، مورد پيگيري ايكائو قرار گرفته است.
رييس سازمان هواپيمايي كشوري، تصريح كرد: طرح اصلاح شده GASP يك الزام را براي شفافيت بيشتر، مشاركت دهي و مسئوليت پذيري اعضا در ارتقاء سطح ايمني از طريق آناليز و پايش مستمر و پيگيري گزارش ها مطرح مي كند.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه طرح فوق الذكر مشاركت و همكاري همگان را در رسيدن به نتايج مثبت در زمينه ايمني يادآور مي كند، خاطرنشان كرد: ايكائو بر حضور تمام نقش آفرينان منطقه اي، حمايت و به مشاركت گذاشتن اطلاعات اساسي در ارتباط با موضوع ايمني تاكيد كرده است.
***كارآئي و ظرفيت ناوبري هوائي خلبان پهلواني با اشاره به تاكيد ايكائو مبني بر اجراي اصلاح طرح ناوبري هوائي جهاني يا GANP (Global Air Navigation Plan) به منظور كارآئي و ظرفيت ناوبري هوائي، گفت: براساس مدلهاي (ارتقاء مجموعه سامانه هواپيمايي) ASBU= Aviation System Block Upgrade طرح GANP موجب شفافيت بي سابقه در موضوع ناوبري هوائي و اطمينان خاطر عناصر كشورهاي عضو، گروه هاي اجرائي منطقه اي (RIG=Regional Implementation Group)، ارائه كنندگان خدماتService Providers، استفاده كنندگان از فضا Airspace Users ، صاحبان صنايع هوائي، طرح GANP، نيازهاي 15 ساله آتي را در صنعت هواپيمايي مشخص مي كند.
***امنيت و تسهيلات وي افزود: در حوزه امنيت و تسهيلات نيز بيش از 50 كاربرگ از سوي كشورهاي عضو و ساير سازمانهاي مرتبط ارائه و در جلسات كميسيون مربوطه مورد بررسي قرار گرفت .
رييس سازمان هواپيمايي كشوري افزود: همچنين در اين اجلاس بيان شد كه ايجاد توازن و تعادل بين مقوله امنيت و تسهيلات و اقدامات لازم در اين زمينه از ابزارهاي توسعه صنعت هواپيمايي محسوب مي شود. ارجحيت هر يك از اين 2 مقوله بر ديگري موجب وارد شدن صدمات جبران ناپذيري به صنعت مي شود. لذا تصويب خط مشي هاي جديد در زمينه رويكرد پايش مستمر (CMA) زمينه هاي لازم جهت تلفيق موضوع امنيت و تسهيلات را فراهم مي كند.
***توسعه اقتصادي حمل و نقل هوائي معاون وزير راه و شهرسازي تدوين توسعه صنعت با هدف اقتصاد محور كردن را از جمله اهداف جديد ايكائو برشمرد و گفت: با تدوين توسعه صنعت در اجلاس 38 پيش بيني ترافيك هوائي، تجزيه و تحليل اقتصادي و مطالعه آمار در توسعه اقتصادي صنعت حائز اهميت شمرده شد.
خلبان پهلواني خاطرنشان كرد: ايكائو اصل آزاد سازي (Liberalization) حمل و نقل هوائي را به عنوان يك اصل در توسعه صنعت به شمار مي آورد برهمين اساس اين موضوع در بسياري از كاربرگ ها مورد اشاره و بررسي قرار گرفته و اكثر كشورهاي عضو نظر مساعد نسبت به اين موضوع دارند.
وي تصريح كرد: به همين منظور ايكائو در جهت اين آزاد سازي، محورهاي تدوين موافقت نامه هاي بين المللي براي سهولت آزادسازي بازار، تعيين مالكيت شركتهاي هواپيمايي (واگذاري به بخش خصوصي)، توسعه خدمات بار هوائي، برگزاري اجلاس ICAN (ICAO Air Service Negotiations)، يكپارچه كردن عوارض و مالياتهاي حمل و نقل هوائي را پيشنهاد كرد.
رييس سازمان هواپيمايي كشوري افزود: براين اساس مقرر شد ايكائو در زمينه هاي ايمني، امنيت، تسهيلات و يكپارچه سازي سامانه هاي ناوبري هوائي، اقدام به ارائه دستورالعمل يا اسناد راهنما كند.
***محيط زيست در ادامه معاون وزير راه و شهرسازي، يادآورشد: در بخش محيط زيست نيز ايكائو توجه كشورهاي عضو و صاحبان صنايع را به فن آوري هاي نوين، نقش عمليات پروازي و سوخت هاي جايگزين در جهت حفاظت از محيط زيست در صنعت هواپيمائي جلب كرد.
***حقوقي به گفته خلبان پهلواني، در اجلاس 38 سير مراحل استصوابي معاهده پكن و همچنين پروتكل سال 2010 پكن مورد تاييد قرار گرفت اين 2 معاهده رژيم امنيتي هواپيمايي جهاني را تقويت مي كند تا ايكائو در مواجهه با تهديدات نوظهور امنيتي به عملكرد بهتري دست يابد.
وي افزود: مجمع همچنين قطعنامه ديگري را جهت تصويب معاهده 1999 مونترال صادر كرد تا كشورها از فوايد كامل اين معاهده برخوردار شوند. اين وسيله موجب مدرنيزه شدن رژيم حقوقي در زمينه مشروعيت شركتهاي هواپيمايي مي شود و استفاده از اسناد حمل و نقل (بليت) الكترونيكي را تسهيل مي كند.
رييس سازمان هواپيمايي كشوري ديدار و مذاكره با روبرتو كوبه گنزالس رييس شوراي سازمان جهاني هواپيمايي كشوري (ايكائو)، دكتر رحيم بكري وزير حمل و نقل مالزي و روساي سازمان هواپيمايي كشوري، مصر و بحرين پيرامون افزايش همكاريهاي حمل و نقل هوايي و گسترش خطوط پروازي را از جمله برنامه هاي تيم اعزامي كشورمان در حاشيه اجلاس 38 مجمع عمومي ايكائو برشمرد.
انتهاي پيام/