برخي دهک ها با درآمد بالا نيازي به دريافت يارانه نقدي ندارند و اين مقدار مي تواند به سمت توليد و حمايت از اقشار کم درآمد برود.

محمد مهدي رهبري عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: در رابطه با حذف يارانه ها تصميم قطعي اتخاذ نشده است و در حال حاضر گروهي در کميسيون برنامه و بودجه به بررسي هدفمندي و مسائل پيرامون مشغول هستند و با توجه به حساسيت موضوع و تاثير گذاري مستقيم بر زندگي مردم به بررسي بيشتر نياز دارد.

وي گفت: براساس دهک هاي مشخص شده ماهانه مبلغي به خانوارها اختصاص پيدا مي کند و اين در حالي است که برخي دهک ها با درآمد بالا نيازي به دريافت مبلغ نقدي ندارند و در صورتي که موضوع حذف يارانه ها قطعي شود ممکن است دهک هاي بالا متمايز شوند.

وي افزود: احتمال حذف يارانه ها براي دهک هاي 8، 9، 10 وجود دارد و اين 3 دهک بالا مربوط به افراد پر درآمد است که طبق آمارهاي اعلام شده توسط دولت قبلي ميزان 7 ميليون نفر را شامل مي شود.

نماينده گيلان،‌رودسر واملش ادامه داد: با تصويب اين طرح مي توان به حمايت از توليد يا اختصاص مقدار نقدي به افراد دهک هاي پايين اشاره کرد.

وي تصريح کرد: در حالي که خط کشي افراد و قطع يارانه ها دشوار است و نيازمند کار کارشناسي و دقيق مي باشد زيرا تفکيک افراد جامعه با گستردگي زياد سخت است.

رهبري گفت: نحوه پرداخت يارانه ها به صورت نقدي کار مناسب نبود و بايد اين مقدار به سمت توليد و بهبود فضاي کسب و کار سوق پيدا مي کرد تا قدرت خريد مردم با دستيابي به کار افزايش يابد در حالي که پرداخت يارانه هاي نقدي سبب ايجاد تورم و بالا رفتن قيمت ها شد و ميزان قدرت خريد را کاهش داد.

اين نماينده مجلس افزود: قبل از هدفمندي قدرت خريد فردي حدود پانصد هزار تومان بود و بعد از هدفمندي اين مقدار به يک ميليون تومان رسيد در صورتي که حدود 250 هزار تومان يارانه دريافت مي کرد و اين يعني 250 هزار تومان از قدرت خريد او کاسته شده است.

وي ادامه داد: با حذف دهک هايي از دريافت يارانه و با تدبيري مناسب در مورد دهک هاي ديگر مي توان هدفمندي يارانه ها را به اهداف مشخص رساند.

وي در پايان گفت: دولت و مجلس با کار کارشناسي مي توانند به بهبود وضعيت توليد و اقتصاد کشور دست پيدا کنند و هدفمندي يارانه ها با حمايت از بخش هاي توليدي و افزايش توليد به جامعه کمک مي کند.
انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار