پوریازیس (صدف) یک نوع بیماری پوستی مزمن است که یک تا سه درصد افراد جامعه را در بر می گیرد و با عفونت تشدید می شود.

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده دانشیار پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص بیماری صدف (پوریازیس) گفت: بیماری صدف یا پوریازیس یک بیماری التهابی مزمن و شایع است و به علت کارکرد غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود که معمولا پوست، ناخن و مفاصل را درگیر می کند.

اشکال بالینی آن مختلف است ولی آنچه بیشتر دیده می شود پلاک های پوست دهنده چسبناک مزمنی است که ناحیه آرنج، زانو و پوست سر را درگیر می کند.

وی در ادامه گفت: این بیماری تقریبا یک تا سه درصد افراد جامعه را در بر می گیرد و علت اصلی آن ناشناخته است که البته ژنتیک و ارث در بروز آن دخیل هستند، همچنین مردان و زنان به یک نسبت مبتلا می شوند و سن شروع آن در دهه بیست به حداکثر می رسد و تا پنجاه سالگی مجددا ممکن است بیشتر شود.

وی افزود: این بیماری باعواملی مثل عفونت ها تشدید می شود و افرادی که نقص ایمنی داشته باشند در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

نوردرمانی یکی از راههای درمان

نیلفروش زاده در ادامه گفت: درمان این بیماری براساس درمانهای موضعی، نوردرمانی و درمانهای دارویی و خوراکی، درمانهای موضعی در موارد خفیف تر استفاده می شود، مانند پماد و کرم که برای دست و پا و لوسیون و شامپو برای پوست سر استفاده می شود.

وی اشاره کرد: نوردرمانی در مواردی است که درمان موضعی جواب نمی دهد و بستگی به شدت بیماری سه تا پنج بار درهفته تجویز می شود.

درمان های خوراکی هم برای افرادی که پوریازیس بیش از بیست درصد بدن را درگیر کرده باشد یا آنهایی که با درمانهای موضعی و نوردرمانی راه به جایی نبرده اند و ناراحتی زیادی را تحمل می کنند تجویز می شود که قاعدتا باید تحت نظر متخصص باشد.

وی در پایان اظهار داشت: این بیماری مسری نیست و از تمام عواملی که ممکن است آنرا تشدید کند باید دوری شود، همچنین از سرما و مواد شوینده به دلیل اینکه باعث خشکی پوست می شود و التهاب و خارش را افزایش می دهد.

این بیماری هم مانند بیشتر بیماری های پوستی مزمن که با سیستم ایمنی درگیر می شود با استرس و تنش های عصبی تشدید می شود./ع2

برچسب ها: بیماری ، صدف ، درمان ، پوستی ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن نوبری
۱۳:۳۱ ۱۷ دی ۱۳۹۲
من دوسال میشه که بااین بیماری درگیرم تورا به خدا منو

راهنمای کنید
آخرین اخبار