محمدرضا سكوت، مدرس سومين سمينار آموزشي جشنواره فيلم كوتاه تهران بود و در شروع جلسه گفت كه از سال 64 به عنوان هنرجو وارد انجمن سينماي جوان شده و امسال به عنوان داور، در سي‌امين دوره جشنواره فيلم كوتاه تهران شركت كرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سي امين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران محمدرضا سكوت در ادامه سخنانش گفت كه براي داوري آثار، تك‌به‌تك آنها را ديده و مي‌خواهد راجع به نكاتي كه فكر مي‌كند بيشتر به درد فيلمسازان كوتاه بخورد، صحبت كند.
 
آگاهي دقيق از دوربين ديجيتال
 
بعضي‌ها فكر مي‌كنند كه كار با دوربين ديجيتال ساده است اما محمدرضا سكوت  در بخشي از سمينار آموزشي‌اش، اين مسئله را رد كرد و گفت:« ابزار كار چندان مهم نيست، بحث من درباره كسي است كه پشت ابزار كار قرار مي‌گيرد. درست است كه خيلي از اين ابزارها كار ما را آسان‌تر كرده‌اند اما با خودشان پيچيدگي‌هايي آورده‌اند كه اگر ما تسلط كافي به روي اين ابزار نداشته باشيم فيلم ما دچار نقص‌هاي جدي مي‌شود.» سكوت گفت كه البته خودش نگاه خوش‌بينانه‌اي به دوربين‌هاي ديجيتال دارد: «هر چند ورود دوربين‌هاي ديجيتال خيلي چيزها را عوض كرد اما دوربين‌هاي ديجيتال اين ورود را ممكن‌تر و راحت‌تر كرده‌اند.»
 
معايب استفاده از دوربين ديجيتال
 
اين مدرس با توصيه به اين‌كه بهتر است فيلمبرداران از هيچ فرصتي در راه تجربه‌اندوزي با دوربين ديجيتال نگذرند، بزرگترين معايب استفاده از دوربين‌هاي ديجيتال را ساده‌انگاري در استفاده از اين دوربين‌ها، كار كردن بدون آگاهي اوليه، رعايت نكردن مراتب كاري و اشتباهات كار با دوربين روي دست دانست و گفت: «به راحتي زير بار دوربين روي دست نرويد. حتما راجع به استفاده از اين روش صحبت كنيد، فكر كنيد و بعد تصميم بگيرد.»
 
مسئله‌اي به نام استفاد از نور
 
او به عنوان آخرين مشكل، از اشتباهات رايج در استفاده از نور در كار با دوربين‌هاي ديجيتال صحبت كرد و گفت: «هيچ‌كدام از طراحان دوربين‌هاي ديجيتال نگفته‌اند كه شما به نور احتياج نداريد و چه‌بسا استفاده از نور فيلم‌هايتان را بهتر مي‌سازد.»
 
 سي امين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران توسط انجمن سينماي جوانان ايران و به دبيري هاشم ميرزاخاني از 22 تا 28 مهرماه در تهران در حال برگزاري است./ص
انتهاي پيام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.