ابراهیمی مقدم روانشناس در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت:در فرایند بازی کردن موارد متعددی مطرح است که بر روی نحوه بازی موثر است یکی از این موارد اسباب بازی است که کودکان از آن استفاده می کنند.
ابراهیمی مقدم در خصوص سنین استفاده کودکان از اسباب بازی تصریح کرد: اسباب بازی با توجه به سنین مختلف که معمولا تا پایان دوره نوجوانی رواج دارد مورد استفاده قرار می گیرد و بر روی رنگ و ابعاد اسباب بازی تاثیرات مختلفی دارد.
وی در ادامه افزود: اسباب بازی هایی که با رنگهای آرامش بخش مانند رنگ های آبی، زیتونی و یا صورتی هستند بر روی کودکان اثر می گذارند و باعث تمرکز بیشتر آنان می شود و برعکس اسباب بازیهایی که با رنگهای تند مانند رنگ سرخ تولید می شود بر روی آنان اثر پرخاشگرانه می گذارند.
ابراهیمی مقدم با اشاره به نقش بازی در خلاقیت کودکان گفت: برخی از اسباب بازی ها حالت جدا نشدنی با کودکان دارند و یا می توانند با آنان فرمت و شکل جدیدی بسازند و یا تغییر دهند این دسته از اسباب بازیها می توانند خلاقیت آنان را بیشتر کند .
دسته دیگری از اسباب بازیهای هستند که به طور غیر مستقیم نقشهای متفاوت را به کودکان آموزش می دهند که در بزرگسالی انتظار چه نوع رفتارهایی دارند.
وی ادامه داد: در برخی از اسباب بازیها مانند یک توپ که منجر به گرد هم شدن را القا می کند و ارتباطات اجتماعی را به کودکان آموزش می دهد تا کودک در این بازی قوانین و قواعدی را یاد بگیرد که در آینده با استفاده از آنها قادر خواهد بود ارتباطات اجتماعی متغیری داشته باشند.
وی ادامه داد: اسباب بازیهای دوران کودکی با دوران نوجوانی متفاوت است در دوره نوجوانی با رشد فرایندهای شناختی عمداً کودکان از اسباب بازیهایی استفاده خواهند کرد که جنبه ذهن گرایانه داشته باشند.
ابراهیمی مقدم در خصوص نقش خانواده ها خاطر نشان کرد: خانواده ها نقش بسیار مهمی در فرایند خلاقیت و یادگیری کودکان دارند و آنان بر اساس الگوهای متفاوت و شخصی خودشان و نیازهایی که کودکان داشتند از اسباب بازیهای متفاوت استفاده می کنند ولی واقعیت امر این است که نقش استفاده از اسباب بازی مهمتر از نوع اسباب بازی است و اسباب بازیهایی گرانتر ملاک بر رشد و خلاقیت بیشتر کودکان نخواهد بود./