به گزارش
خبرنگاراقتصادي باشگاه خبرنگاران، عباس کاظمی، با بيان اين مطلب گفت: بزرگ تر شدن شهرها، افزایش رفاه و رشد تعداد سفرهای دورن شهری و برون شهری در ١٠ سال گذشته موجب شده است تا استفاده از هیدروکربورهای مایع و گاز و به تبع آن میزان آلودگی هوا، افزایش یابد.
کاظمی با بیان این که افزایش حجم هیدروکربورها موجب تجمع کربن در شهرهای بزرگ شده است، اظهار داشت: در این میان پیکان اتهام همیشه به سمت وزارت نفت است در حالی که واقعیت این نیست و سازمان های متولی نیز بايد در رابطه با تغییرات الگوی مصرف سوخت فعال تر عمل کنند.
وی بر توجه بیش از پیش به سبد سوخت انرژی تاکید کرد و گفت: باید به افزایش سهم نفت گاز در سبد انرژی که هم آلاینده کمتری دارد و هم به امنیت عرضه سوخت کمک بیشتری می کند، توجه بیشتری شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: اصلاح الگو های مصرف سوخت متناسب با استانداردهای جدید از اولویت های مغفولی است که باید به آن توجهی ویژه شود.
کاظمی در خصوص تأمین سوخت خودروهای سواری اظهار داشت: مشکل خاصی برای تأمین سوخت سواریها نخواهیم داشت چنانکه در سبد سوخت هم CNG و هم بنزین وجود دارد که تأمین آن طبق روال انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: تصور میکنم موضوع مهمی که قبلا در سبد سوخت پیشبینی شده اما تاکنون به درستی به آن پرداخته نشده است سواریهای دیزلی است که در آینده حتما به آن خواهیم پرداخت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تصريح کرد: خودروهای دیزلی به نسبت خودروهای بنزینی در پیمایش مساوی 30 درصد کمتر سوخت مصرف میکنند، آلودگی زیست محیطی کمتری تولید میکنند و با متنوع کردن سبد سوخت به تأمین امنیت انرژی کمک میکنند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تأمین سوخت زمستانی اظهار داشت: تأمین سوخت زمستانی کشور یکی دیگر از برنامههای ذاتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی است و طبعا در این مورد نباید نگرانی وجود داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردره های نفتی ایران همچنین بر ضرورت توجه بیشتر به سوخت دیزل در سبد انرژی کشور و توسعه استفاده از آن در بخش حمل و نقل تاکید و تصریح کرد: ورود سوخت هایی این گونه سوخت ها به ناوگان حمل و نقل سبک (سواری) می تواند نقش مهمی در کاهش مصارف و آلاینده های زیست محیطی داشته باشد.
وی با بیان این که بخش هایی مانند حمل و نقل ریلی به ویژه ریل برقی درون شهری و برون شهری) کمتر توجه شده است، پایین بودن مصرف انرژی را از مزیت های مهم این بخش در قیاس با دیگر بخش های حمل و نقل عنوان کرد.
کاظمی همچنین با بیان این که تغییر الگوهای مصرف سوخت در بخش حمل و نقل موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: فعالیت هایی در این بخش انجام شده است و باید تلاش کرد تا پیکان اتهام از روی سوخت هایی مانند بنزین که آروماتیک بالایی دارد، برداشته شود.
وی با اشاره به تولید بعضی خودروهای دیزلی در کشور گفت: در حال حاضر در بعضی پالایشگاههای کشور سوخت مناسب سواریهای دیزلی تولید میشود که برای عرضه آن باید زیر ساخت مناسبی فراهم شود.
کاظمی اضافه کرد: برای عرضه سوخت دیزل مشکل خاصی نداریم و با اختصاص تعدادی از نازلهای سوخت جایگاهها سواریهای یورو 5 میتوانند از سوخت دیزل سبز استفاده کنند.
وی افزود: این سوخت تنها 4 ppm گوگرد دارد نقطه جوش پایینتری از دیزلهای قبلی دارد و عدد ستان آن که به معنای عدد بهسوزی دیزل و مانند عدد اکتان در بنزین است نسبت به دیزلهای قدیمی که 50 بودند بیشتر شده و به 55 و 60 رسیده است.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: در چشمانداز 1404 باید 24 درصد ناوگان خودروهای دیزلی باشند، در برنامه پنجم نیز پیشبینی شده که حدود 5 درصد از خودروهای سواری کشور دیزلی باشند که تاحدودی از برنامه پنجم عقب هستیم و باید برای رسیدن به اهداف آن تلاش کنیم.
انتهاي پيام/