عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، با بیان اینكه واردات برخی صنایع و كالاهای نفتی، به صنعت نفت آسیب می رساند، اظهار داشت: جلوگیری از ورود تجهیزات نفتی بی‌كیفیت به داخل تصمیم منطقی و به جایی است؛ چراكه شركت‌های داخلی توان و ظرفیت لازم را برای تولید چنین صنایعی دارند.

سیدسعید حیدری طیب عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: متاسفانه بسته های حمایتی برای تولید کنندگان توسط دولت ایجاد نشده است برای ایجاد جهاد اقتصادی در صنعت نفت حتما باید از ظرفیت سازندگان داخلی استفاده کنیم باید تجهیزات وارداتی را هدفمند و مدیریت کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: سازندگان داخلی توانایی ساخت تمام تجهیزات پارس جنوبی را دارند ما نیز باید به این توانمندی ها اعتماد کنیم.

طيب با تاکید براینکه در کمیسیون انرژی این اراده که از ظرفیت تولید کنندگان استفاده کنیم، وجود دارد، گفت : اگر این کار را اجرایی نشود شک نکنید که اقتصاد کشور به سمت اضمحلال گرایش پیدا خواهد کرد.

وي اظهار داشت: حضور مستمر نمایندگان بخش خصوصی با مجلس و دولت باید وجود داشته باشد،حلقه مفقوده ای که این بخش ها را کنار هم و گرد هم آورد وجود دارد که اگر این اتفاق بیافتد ما می توانیم بسیاری از این مشکلات را حل کنیم.

عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، اضافه کرد: موضوع صندوق حمایت از سازندگان تجهیزات نفتی هنوز مرحله مطالعاتی خود را سپری می کند، بطوریکه در بودجه سال 92 گنجانده شده است و در راستا منابع مالی برای اجرای آن اختصاص داده شده است.

 وی تصریح کرد: متاسفانه صندوق حمایت از سازندگان به نتیجه مطلوب نرسید است، باید بطور جدی در مجلس پیگیری شود تا بتوانیم از سازندگان داخلی حمایت کنیم.

حمایت از سازندگان حتی بعد از لغو تحریم

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: «نمایندگان مجلس اعتقاد براین دارند که اکثر شرکتهای داخلی برتر از شرکتهای خارجی هستند باید ارتباط قوی برای ایجاد رقابت بین این شرکتها و سازندگان داخلی صورت گیرد و این امر مهم با ارتقای کیفیت تجهیزات تولیدی تحقق می یابد.

حیدری طیب در خصوص برقراری  ارتباط و همکاری با کشورهای خارجی گفت: دیدگاه نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت از سازندگان داخلی است تا صنایع داخلی به سمت توسعه خودکفایی گام بردارد. فکر نمی کنم با برقراری ارتباط عرصه برای رقابت برای سازندگان داخلی تنگ تر شود، بلکه اعتقاد براین است که با بکار گیری تجارب و استفاده از تکنولوژی بستر برای ارائه خدمات و صادرات تجهیزات داخلی به خارج فراهم می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به حوادث رخ داده در خطوط انتقال نفت و گاز کشور،و بررسی علل این حوادث از سوی کمیسیون انرژی ،گفت:متاسفانه در شرایط کنونی به غیر از فرسوده بودن خطوط و خطای انسانی برخی تجهیزات پالایشگاه‌های کشور از چین وارد می‌شود که این موضوع نیز یکی از دلایل افزایش حوادث در خطوط انتقال نفت و گاز بوده است.

حیدری طیب با اشاره به حوادث ایجاد شده در خطوط انتقال نفت و گاز بویژه در ماه‌های اخیر، گفت: به طور حتم حوادث ایجاد شده در خطوط انتقال نفت و گاز یا مربوط به عوامل انسانی بوده و یا از تاسیسات و تجهیزات غیر استاندارد در پالایشگاه‌های کشور استفاده شده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه در شرایط کنونی برخی تجهیزات پالایشگاه‌های کشور از چین وارد می‌شوند که این موضوع نیز یکی از دلایل افزایش حوادث در خطوط انتقال نفت و گاز بوده است.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در پالایشگاه‌های کشور باید بازبینی و نظارت دقیق‌تری بر واردات تجهیزات خطوط انتقال نفت و گاز انجام شود.

حیدری طیب اظهار کرد: کمیسیون انرژی مجلس موضوع حوادث ایجاد شده در خطوط انتقال نفت و گاز در ماه‌های اخیر را به جدیت دنبال کرده و از مسئولین ذیربط نیز در این خصوص توضیح خواهد خواست.

این نماینده مردم در مجلس نهم، عنوان کرد: هر عاملی که در حوادث پالایشگاه‌های کشور دخیل بوده و خطوط انتقال نفت و گاز را با خطر مواجهه کرده است باید بررسی، واکاوی و نسبت به رفع آنها اقدام شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، خاطر نشان کرد: خطوط انتقال نفت و گاز کشور بسیار فرسوده است، اما ترمیم و نوسازی آن برای کشور هزینه‌های سنگینی در بر دارد، از این رو در شرایط فعلی توسعه پالایشگاه ‌های کشور مقرون به صرفه نیست.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار