معاون وزیر خارجه ایران گفت: عضويت ايران در سازمان کشورهاي اسلامي و جنبش عدم تعهد نشان از ديپلماسي فعال ايران در اين عرصه دارد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ "سيدعباس عراقچي" معاون امور حقوقي و بين المللي وزير امور خارجه در مراسم گراميداشت روز ملل متحد که امروز سه شنبه در دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: بنده خيلي خوشحال هستم که در روز سازمان ملل متحد در جمع شما حضور يافتم و حضور خانم "هلن کلارک" رئيس برنامه توسعه ملل متحد را در اين برنامه خيرمقدم مي‌گويم.

معاون وزير امور خارجه با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران به عنوان يکي از متوليان اصلي سازمان ملل متحد اهتمام ويژه اي در عملکرد اين سازمان در مواجهه با چالش هاي روبرو دارد،گفت: ايران همواره حضوري تاثيرگذار و سازنده‌اي در نهادهاي بين المللي دارد و همچنين در گروه بندي‌هاي سياسي شرکت مي‌کند.

وي همچنين ادامه داد: عضويت ايران در سازمان کشورهاي اسلامي و جنبش عدم تعهد نشان از ديپلماسي فعال ايران در اين عرصه دارد.

عراقچي اظهار داشت: ديپلماسي چندجانبه با روند فراينده فرامزي شدن چالش‌ها و فرصت‌ها اهميت مضاعف يافته و داراي ظرفيت و فضاي بيشتر براي تعامل ميان کشورهاست لذا بيش از هرجاي ديگر در کارکرد سازمان ملل متحد متجلي مي‌شود که روح حاکم درمنشور آن حفظ صلح و امنيت بين المللي است.
 
وي به فعاليت‌هاي سازمان ملل اشاره و افزود: تمامي حوزه‌هاي زندگي سياسي، اقتصادي و اجتماعي را تحت پوشش قرار مي‌دهد و در نتيجه نه تنها دولتها بلکه ساير بازيگران بين المللي و تمامي افراد بشر به نحوي با اين سازمان ارتباط دارند و از آن متاثر مي‌شوند. کارنامه سازمان ملل متحد بخش جدايي ناپذير جامعه بين المللي طي 68 سال گذشته بوده است به گونه‌اي که درک تحولات بين المللي طي اين دوران بدون شناخت اين سازمان و فعاليت‌هاي آن ميسر نيست.

*سازمان ملل براي حضور در صحنه سياست به افتخارات و اصلاحات اساسي مبادرت ورزند
 
وي با بيان اينکه سازمان ملل شرايط متفاوت بين المللي همچون جنگ سرد، استعمارزدايي، پايان جنگ سرد، يکجانبه گرايي و حضور قدرت‌هاي جديد جهاني را تجربه کرده است، گفت: اين سازمان براي ادامه حضور خود در صحنه سياست و اقتصاد بين الملل و برآورده شدن آمال مشترک بشريت بايد به افتخارات و اصلاحات اساسي مبادرت ورزند.

وي افزود: اين اصلاحات بايد منعکس کننده تغييرات نظام بين الملل به ويژه نقش رو به افزايش کشورهاي در حال توسعه حق ملت ها در تعيين سرنوشت خود و حق بهره گيري آنها از پيشرفت هاي علمي و فناوري هاي نوين باشد.
 
عراقچي به انتخابات رياست جمهوري سال جاري اشاره و اذعان کرد: مردم بزرگ ايران در انتخابات رياست جمهوري با خلق حماسه سياسي تاکيد کردند که خواهان جهاني سرشار از صلح و آرامش براساس کرامت انساني و اعتدال هستند و زبان بشر امروزي بايد زبان تفاهم و اعتدال باشد. معتقديم که نتيجه تبعيض نابرابري و اعمال سياست هاي زورمدارانه در روابط بين الملل ، به حاشيه رانده شدن فرهنگ گفتگو و نهايتا گسترش افراط گرايي و خشونت طلبي است.

* گفتگو دريچه‌اي است به سوي همزباني ، صلح و همزيستي است
 
وي ادامه داد: اکنون مردم در سراسر جهان از جنگ، خشونت و افراطي گري به ستوه آمده اند ،آنها خواهان تغيير مناسبات ظالمانه نظام سلطه هستند. به گمان ما گفتگو دريچه‌اي است به سوي همزباني ، صلح و همزيستي است. در فرهنگ گفتگو در دنياي کنوني نشاني از تحقير و تضعيف يک طرف توسط طرف ديگر وجود ندارد  و پيروزي يک طرف نمي تواند به بهاي شکست ديگري باشد و سازمان ملل متحد مي‌تواند نقشي حياتي در پيشبرد اين رويکرد داشته باشد.
 
معاون حقوقي وزير امور خارجه به اجلاس‌هاي سازمان ملل متحد اشاره و ادامه داد: اين اجلاس‌ها در دهه‌هاي اخير به تبيين دستور کار بين‌المللي در زمينه توسعه پرداخته‌اند. در اين ميان اهداف توسعه هزاره در زمينه‌هايي همچون فقرزدايي، بهداشت، به ويژه کاهش مرگ و مير مادران و کودکان، آموزش ، محيط زيست و مشارکت بين المللي‌، به راستي تجلي تلاش‌هاي جمعي و مشترک جهاني هستند و منشاء دستاوردهاي قابل توجهي بودند.

وي افزود: اهداف توسعه هزاره بيانگر سير تحول مباحث مربوط به توسعه اقتصادي و اجتماعي در مجموعه نهادهاي چندجانبه هستند. ايجاد حساسيت جهاني نسبت به عقب افتادگي و عدم توسعه يافتگي برخي کشورها و لزوم غلبه بر آنها از جمله ثمرات اين فرآيند به شمار مي‌آيد.
 
*پيشرفت‌هاي قابل توجه ايران در تحقق اهداف توسعه هزاره

عراقچي اهداف توسعه هزاره را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: خرسندم تاکيد کنم که جمهوري اسلامي ايران تاکنون توانسته است به پيشرفت‌هاي قابل توجهي در تحقق اهداف توسعه هزاره دست يابد. اين مايه مباهات ماست. مطابق گزارش توسعه انساني سال 2013 برنامه عمران ملل متحد کشورمان در سالهاي 1990 تا 2012 از بابت ميزان درصد افزايش ارزش شاخص توسعه انساني در مقام دوم قرار داشتند.
 
معاون وزیر خارجه ایران يادآور شد: مردم بزرگ ايران در مسير توسعه و استيفاي حقوق خود با کوشش و تلاش مستمر به پيشرفت‌هاي علمي و تکنولوژي قابل توجهي نايل آمدند.
 
عراقچي با اشاره به اينکه سازمان ملل متحد و کارگزاري‌هاي تخصصي آن از پتانسيل قابل توجهي براي حمايت از سياست‌هاي ملي کشورها در حوزه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي برخوردارند، ابراز داشت: بسيار خرسندم که يادآور شوم دولت و مجمع نمايندگي‌هاي سازمان ملل متحد در ايران توانسته‌اند از طريق يک فرآيند جدي مشارکتي، چارچوب همکاري‌هاي في مابين را منبعث از اولويت‌هاي توسعه‌اي مندرج در برنامه‌هاي پنج ساله توسعه کشور در قالب سند آندو و اسناد برنامه‌هاي کشوري طراحي و اجرا کنند.
 
وي در پايان با تاکيد بر اينکه توسعه در سطح بين‌المللي منطقه‌اي و ملي بايد پايدار، مصنفانه و در خدمت مردم و براي مردم باشد، خاطرنشان کرد: ما به رويکرد توسعه همه جانبه انسان مدار و عدالت محور متعهد بوده و به ادامه اين مسير که کرامت و تعالي جوامع انساني را سرلوحه خود قرار داده مصمم هستيم.

عراقچی خاطرنشان کرد: در چارچوب اصول و راهکارهاي سياست خارجي خود خواهان ارتقاي همکاري با ديگر کشورها، سازمان‌هاي بين المللي و تمامي اعضاي جامعه بين المللي هستيم.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار