اعتراض به دامنه فعاليت جاسوسي آژانس امنيت ملي آمريکا و شنود مکالمات تلفني سران اتحاديه اروپا در نشست بروکسل انعکاس مي يابد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ خبرنگار شبکه اي بي سي نيوز درباره انتشار خبر اقدام آمريکا در شنود مکالمات تلفني سران سي و پنج کشور جهان، گفت تصور کنيد يکي از متحدان آمريکا تماس هاي تلفني رئيس جمهور را شنود کرده باشد، چه واکنش تندي در برابر اين اقدام ممکن بود وجود داشته باشد؟ 

وي گفت مشابه اين واکنش اعتراض آميز را آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به خبري داشت که از احتمال شنود مکالمات تلفني او حکايت داشت.  مرکل از جمله سران اروپايي است که در ديدارهاي رسمي، بارها سرگرم تماس هاي تلفني با تلفن همراه خود ديده شده است. آنچه او مي گويد و آنچه به شکل مکتوب ارسال مي کند، تا کنون محرمانه تلقي مي شد اما خبري که تيتر همه روزنامه هاي اين کشور را به خود اختصاص داد، از شنود مکالمات او حکايت داشت. خشم آلمان ها به حدي بود که بلافاصله پس از انتشار اين خبر مرکل تلفني با اوباما در اينباره گفت و گو کرد.

جي کارني سخنگوي مطبوعاتي کاخ سفيد گفت اوباما به مرکل اطمينان داده است که آمريکا تلفن او را شنود نمي کند و شنود نخواهد کرد.اين شبکه به افعالي که سخنگو به نقل از اوباما مطرح کرد با وسواس بيشتري پرداخت و گفت آنچه در اين اظهارات ديده نمي شود، اطمينان از شنود مکالمات او تا پيش از انتشار اين خبر است.

اين واکنش خشمگينانه در آلمان به دنبال اعتراضاتي بود که از شنود مکالمات هفتاد ميليون شهروند فرانسوي ابراز شد. در مکزيک و برزيل نيز پس از انتشار اين خبر که مسئولان رده بالاي اين کشور تحت نظارت سازمان امنيت ملي آمريکا قرار داشته اند، بررسي هاي رسمي آغاز شده است. همه اين اطلاعات بر مبناي افشاگري هاي ادوارد اسنودن مطرح شده اند.اين موضوع امروز در نشست سران اتحاديه اروپا در بروکسل، موضوع اصلي خواهد بود و مرکل در اين نشست در کنار اولاند حضور خواهد داشت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار