مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: پروژه مهمی که در برنامه پنجم جهت حفاظت گونه های در معرض خطر پیش بینی شد هنوز اجرا نشده است.

محمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در برنامه پنجم پروژه ای پیش بینی شد در راستای حفاظت گونه های در معرض خطر اما به دلیل عدم تامین اعتبارات از پیشرفت مورد انتظار برخوردار نبوده است.

وی با اشاره به برنامه های این پروژه ادامه داد: برنامه عمل حفاظت 10 گونه جانوری در معرض تهدید، کنترل بیماری حیات وحش، احداث مراکز باز پروری و قرنطینه، احیای گونه ها در زیستگاههای خسارت دیده، برنامه عمل برای برای مدیریت گونه های آسیب رسان، ارزیابی ظرفیت برد زیستگاه گونه ها، ایجاد بانک اطلاعات جامع حیات وحش، تجدید نظر بر فون مهره داران کشور، طرح پایش جمعیت گونه های شاخص، شناسایی مسیر های مهاجرت و حفاظت از  آن، ایجاد سیستم های زنده گیری و پایش دائم در زیستگاههای محصور و جزیره ای از جمله برنامه هایی بود که در برنامه پنجم پیش بینی کردیم اما متاسفانه طی 2 سال گذشته منابع تخصیصی صفر بوده است.

وی افزود: اگر چه منابع اندکی تخصیص داده شده اما همین اندک اعتبار هم برای بعضی از طرح هایی که سال گذشته شروع شده بود و به اتمام رسید صرف می شود و مانند مطالعه اطلس مهره داران اما اطلس پرندگان و پستانداران که سال گذشته به اتمام رسید و اکنون آماده چاپ است به دلیل نبود اعتبارات منتظرکمک از بخش خصوصی هستیم، چرا که نزدیک به 5 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

محمدی با اشاره به مراحل پایانی آماده شدن اطلس خزندگان و دو زیستان گفت: این اطلس که در نوع خود بی نظیر است با همکاری دانشگاه تهران، اصفهان بر اساس آخرین اطلاعات مربوط به رده بندی مهره داران همچنین تصاویر مستند ازگونه و زیستگاه آن به همراه تعیین محدوده پراکنش توسط GIS تهیه می شود مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی با اشاره به دیگر ویژگی این اطلس تصریح کرد: در این اطلس جایگاه هر گونه طبقه بندی ملی و بین المللی OUCH و سایتسیس مشخص شده و دو زبان فارسی و انگلیسی گرد آوری شده است.

محمدی با اشاره به اجرای پروژه رجحان غذایی برای اولین بار اظهار داشت: این پروژه ب همکاری دانشگاه تهران صورت گرفت که طی ان نمونه ها از گونه های شکار شده صورت گرفت و بعد از آنالیز و براساس نتایج علف خوار بزرگ جثه مشخث شد که بر اساس گونه هایی که از طرف علف خواران بیشتر مورد توجه هستند حمایت می شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به حجم پروژه های دفتر حیات وحش و اهمیت آنان اما از ابتدای سال تا کنون تنها 5 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده که این هم صرف تسویه حساب پروژه هایی که قبلا اجرا شده می شود امیدواریم برای اجرای سایر پروژه ها تا پایان سال اعتباری به این دفتر تخصیص داده شود./ل
برچسب ها: تهران ، علف ، زبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار