شهردار تهران در مراسم تکریم و معارفه شهردار منطقه3 با بيان اينکه اين منطقه از حیث منابع انسانی و نیروی متخصص سرآمد همه مناطق تهران است، گفت:در دوره جدید باید فرهنگ شهری تغییر کند.

به گزارش   خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محمدباقر قالیباف امروز در پردیس قلهک در مراسم تکریم و معارفه شهردار منطقه 3 گفت: خداوند بزرگ را شاکرم که توفیق پیدا کردم در جمع شهروندان خوب این منطقه و علمای بزرگ، اعضای محترم شورایاری ها و همکاران پرتلاش خودم در منطقه 3 و مدیران در بخش های مختلف و خانواده معظم شهدا و ایثار گران حضور پیدا کنم و به یکایک شما عرض خیرمقدم دارم .

*تسلیت به خانواده شهدای حادثه سراوان
 
شهردار تهران افزود: در ابتدا جا دارد این حادثه تلخ و غمناکی که در سراوان اتفاق افتاد و جمعی از فرزندان و مرزداران این مرز و بوم که تلاش می کنند امنیت را برقرار کنند دراین حادثه به شهادت رسیدند و همچنین خانواده این شهدا و ملت عزیزمان و مخصوصا همکاران گذشته خودم در مجموعه نیروی انتظامی که بی نام و نشان و بی تکلف به امنیت کشور خدمت می کنند تسلیت بگویم. انشالله با شهدای کربلا و انقلاب اسلامی محشور شوند و درکل همه این عزیزان با صلابت و همت و غیرت در انجام وظیفه خود کوشا باشند .

وی با بیان اینکه این جلسات تودیع و معارفه یا بحق تکریم از عزیزانی که زحمت کشیده اند از سنت های حسنه است، تصریح کرد: بنده هم به سهم خودم باید از تلاش برادر عزیز پشمچی زاده که درشهرداری تهران با ایشان آشنا شدم تشکر کرده وحالا که ایشان در منطقه دیگر مشغول شده اند، انشاالله در آنجا نیز با صلابت و پرکار انجام وظیفه کنند .

محمدباقر قالییباف همچنین ادامه داد: برادر عزیز آقای سلیمانی هم از همکاران خوب و جوان و متخصص و وقت گذار و همچنین مدیر در حوزه های مختلف و بخصوص در شهرسازی که رشته اصلی ایشان است، در مسوولیت های گذشته خود موفق بودند و امیدوارم در منطقه 3 هم موفق باشند تا اینجا هم به مثل گذشته کارکنند تا ذخیره اخروی و دنیوی خدمت به مردم در این منطقه باشد.

قالیباف با اشاره به اینکه در آستانه ماه محرم هستیم اضافه کرد: یکی از توفیقات دیروز ما این بود که نمایشگاه عطر سیب را افتتاح کردیم که بوی محرم و عزای حسینی و در حقیقت یادی از فرهنگ عاشورا، کربلا و همچنین نهضت حسینی بود. ما از بزرگان اینگونه یادگرفتیم و مخصوصا حضرت امام (ره) که محرم و صفر است که اسلام زنده نگه داشته است . درک ما از این کلام عمیق ودقیق حضرت امام این است که حتما غرض به تنهایی صرف عزاداری نیست و در حین عزاداری تکریم و توجه و حفظ فرهنگ عاشورایی که بدون شک لازمه کار است و آن چیزی که مهم است فرهنگ عاشورایی است .

*از فرهنگ عاشورا درمی یابیم هرگز نباید از پا بنشینیم
 
شهردار تهران همچنین اضافه کرد : در این واقعه عظیم عاشورا اگر ما تنها آن را تبدیل به بحث حماسی کنیم، خیلی از عاشورا و فرهنگ عاشورا صحبت نکردیم هرچند که حتما عاشورا یکی از صحنه های بزرگ حماسه سازی در طول تاریخ است که باعث حفظ اسلام و اسلام انقلابی شده آن است که از فرهنگ عاشورا این را یادگرفتیم که توکل بدون مجاهدت معنا و مفهوم ندارد.
به گفته شهردار تهران وفاداری بدون شهادت طلبی معنا ندارد. ذکر مصیبت، عزاداری صرف و ظلم پذیری با فرهنگ عاشورا هماهنگی ندارد. این فرهنگ عاشورا و محرم و صفر می تواند اسلام را حفظ کند و این فرهنگی که باید در همه شئونات زندگی ما تبلور پیداکند.

شهردار تهران گفت : امروز اگر بنده و شما و همکاران در مجموعه شهرداری هستیم، تاثیر فرهنگ حضرت عبدالله الحسین (ع) و اهل بیت است. بنابراین ما باید بدانیم وقتی کارمردم به ما ارجاع داده می شود و ما توفیق پیدا می کنیم تا گره ای از کار مردم را باز کنیم، نباید این را مزاحمت بدانیم بلکه اگر مردم جلوی ما را می گیرند این یک نعمت الهی است.

قالیباف افزود: وقتی با همکاران بحث می کنیم می گویم دوران جنگ تمام شده ولی دفاع و مجاهدت همچنان باقی است و اگر مشعیت الهی قرار گرفته که مردم برای حل مشکلاتشان به ما مراجعه کنند، توفیق بزرگی است و به این نباید با دید سیستم اداری نگاه کنیم. نباید این را برای کسب رزق و روزی و جایگاه بدانیم. در فرهنگ امام حسین (ع)و فرهنگ عاشورا این معنی و مفهوم ندارد بلکه این مراجعات نعمت الهی و توفیق است. اگر در این راه خست به خرج دهیم و بداخلاقی کنیم و این را یک نعمت نشماریم در فرهنگ اهل بیت و قران این طور است که خدا نعمت را از ما می گیرد و به کسان دیگری میدهد که با مردم روی بازی دارند .

وی اضافه کرد : باید از فرهنگ عاشورا این را با تمام وجود درک کنیم .در حوزه خدمت، امنیت و سیاست داخلی نیز اینگونه است همچنین درمقابل دشمنان خارجی هم اینگونه است. در فرهنگ عاشورا امام حسین (ع) این را درس داد و فهمیدیم که اگر بین مرگ و ذلت قرار گرفتیم و بین این دو راه راهی نداشتیم حتما مرگ را انتخاب کنیم اما زیربار ذلت نرویم.

به گفته شهردار تهران نبود امکانات مادی براساس فرهنگ عاشورا باعث نمی شود ذلت را بپذیریم. همیشه کسانی که در مسیر حق پافشاری و استقامت و تدبیر می کنند و از عقل که بزرگترین نعمت الهی به انسان هاست و در واقع بخشی از وحی الهی است که خدا در نهاد همه انسان ها گذاشته اما به هرکسی توفیق استفاده نداده، استفاده می کنند موفقند. درحقیقت از آن باید به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و بدانیم در مسیر صراط مستقیم و نعمت های الهی حرکت کنیم. چون خدا وعده پیروزی به ما داده است .

قالیباف ادامه داد: ما از فرهنگ عاشورا این را می فهمیم که اگر اینگونه زندگی خود را تنظیم کنیم هرگز درفراز و نشیب های روزگار در معرض چاپلوسی و مغلطه و همچنین خستگی های جسمی و روحی روزانه قرار نمی گیریم و هرگز احساس سستی و ناامیدی در زندگی نمی کنیم. همیشه احساس می کنیم افق های بلند و هدف مهم و مشخصی داریم. انسانی که اینگونه حرکت می کند بسیار مستحکم در این مسیر گام بر می دارد . اینجا است که توکل و مجاهدت دست به دست وفاداری و شهادت طلبی می دهد و اینجاست که در عزای امام حسین (ع) سیاه پوشی و سینه زنی معنی و مفهوم پیدامی کند . امیدوارم ما هم در استانه ماه محرم یک عزاداری واقعی برای امام حسین (ع) و عاشورا و کربلا داشته باشیم .

 
وی با بیان اینکه منطقه 3 منطقه ویژه ای است، اظهار کرد: براساس وظیفه فرصتی شد که ازعزیزانی که در این منطقه زحمت می کشند تشکر کنم. مجموعه تحقیقات نشان می دهد که منطقه 3 از حیث منابع انسانی و نیروی متخصص، باتجربه و با سابقه مدیریتی و نیز شاخص های علمی سرآمد مناطق شهر تهران و حتی سرامد کشور است. آمارها نشان می دهد جمعی از نخبگان کشور در منطقه 3 حضور دارند.

وی ادامه داد: برای اقای سلیمانی و همکاران عزیز منطقه 3 این بزرگترین فرصت است؛ یعنی اگر قرار است ما آن رویکرد انسان محوری و توجه به حوزه تربیتی و آموزشی و فعالیت های فرهنگی را در مقیاس یک یکم و هرگونه تحول فرهنگی در کشور را گسترش دهیم، در منطقه 3 همه تحقیقات آماده است. اگر اتفاقی بیفتد یا اگر نتوانیم در ابعاد مختلف خدمات فرهنگی، آموزشی و... ارایه دهیم، ضعف از ماست و این مشکل به شهروندان منطقه بازنمی گردد. به عنوان مثال در حوزه فرهنگ ترافیک اگر قرار است بهترین شرایط را داشته باشیم، شاخص ها نشان می دهد که ما میتوانیم این کار را در منطقه3 به بهترین نحو انجام دهیم . می توانیم وظیفه خود را انجام داده و بهترین بستر را فراهم کنیم. درحقیقت این منطقه می تواند پیشتاز در همه زمینه ها چه کالبدی و چه محتوایی و چه مفهومی باشد.
 
 
توجه به درون سازمان شهرداری در اولویت کارهاست
 
به گفته شهردار تهران از شاخصه های فرهنگ اهل بیت این است که هیچ مسلمانی نباید دو روزاش شبیه هم باشد و حتما باید به سمت رشد و ترقی و پیشرفت حرکت کنیم. نگاه جامع در دوره سوم فعالیت ما این است که هرگز حق نداریم تکرار گذشته باشد و باید نگاه و رویکرد جدیدی داشته باشیم. شهروندان باید حس کنند که فکری نو و خونی نو در مجموعه شهرداری و شهر در حال حرکت است. توجه به درون سازمان شهرداری از اقدامات مهم ما در این دوره است . باید وقت بیشتری بگذاریم تا در همه سطوح به این مسائل توجه شود. اگر فردی سه ماه، شش ماه یا یک سال در تهران نبوده بعد از بازگشتش به تهران، حتما احساس تغییر را در کالبد شهر یا یک پروژه بزرگ حس کند . در چند روز قبل با عزیزی صحبت کردم که ایشان تجربه زیادی در سطوح مختلف کشور دارند و گفت: وقتی از اتوبان امام علی(ع) عبور کردم واقعا از کاری که در این زمان کوتاه اتفاق افتاد متحیر شدم.

محمدباقر قالیباف افزود: البته تغییرات در این دوره باید به شکل دیگری اتفاق بیفتد و آن این است که هرکسی وارد شهر تهران شد باید بگوید اخلاق مردم تهران تغییر کرده و با محبت تر شده اند، حق همسایگی را بهتر به جا می اورند. حق برادری و حلال و حرام در زندگی افراد موضوعیتی جدی تر یافته است و صداقت و صفا معنا دارد. همه زیرساخت ها برای این کارها در شهر باید فراهم شود.
 
*در حوزه فرهنگ دست نیازمان را به سوی نخبگان و علما دراز می کنیم
 
شهردار تهران ادامه داد: ما به سهم خود در شهرداری این فرهنگ و ارتباط را با مردم برقرار می کنیم و عاجزانه دست خود را به سمت تمام نخبگان ، علما ، اندیشمندان و افرادی که در این زمینه صاحب نظرهستند، دراز می کنیم. ما نمی گویم همه کار برعهده شهرداری است. شهرداری بخش کوچکی از جامعه است اما می تواند در این فرهنگ بسیار موثر باشد. نظام اسلام و مکتب الهی انسان ساز است بنابراین باید تلاش کنیم در ابعاد مختلف این موضوع را محقق کنیم.
وی گفت: انشالله به کمک شما عزیزان دست به دست هم دهیم و با همت مضاعف مدیران و مخصوصا مدیران میانی و با کمک یکایک شهروندان درحوزه کالبدی مانند اتوبان شهید صدر شهر را به پیش ببریم. در شاخص های بزرگتر نیز نیازمند طراحی و نقشه راه با مقایس یک یکم، خانه به خانه و نفر به نفر هستیم. ما با این آرزوها کارمی کنیم که حرکتی انجام دهیم که هر انسان منصفی که در این شهر زندگی می کند و وارد می شود تغییر و تحول را ببیند. این اقدام دور از دسترس نیست و با توکل و مجاهدت گامی جدی تر از گذشته برخواهیم داشت./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار