وزیر پیشنهادی علوم،‌ تحقیقات و فناوری گفت: من مخالفتی با تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها ندارم چرا که در سند دانشگاه اسلامی لفظی به نام تفکیک جنسیتی وجود ندارد، در آنجا تقلیل اختلاط در دانشگاه‌ها به عنوان یک راهبرد ذکر شده که مطمئنا مورد تایید وزارت در برنامه‌های اجرایی است.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران رضا فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه علنی امروز (یکشنبه 5 آبان) در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی مسئولیت این وزارتخانه گفت: قبل از هر چیز باید از حسن نیتی که رئیس‌جمهور برای معرفی بنده برای وزارت علوم داشتند، تشکر کنم و از حمایت نمایندگان موافق و مخالف و از کمیسیون آموزش نیز به دلیل حمایت از بنده تقدیر کنم.

وی افزود: از عنایت ویژه دانشجویان که به توسعه علمی کشور نقش و نگاه ویژه‌ای دارند، تشکر کرده و به همه مردم عزیزی که از طریق رادیو مخاطب ما هستند درود می‌فرستم .

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: رئوس برنامه‌هایم را براساس تکیه بر منویات مقام معظم رهبری، سند چشم‌انداز 1404 ،قانون اساسی ، قانون پنجم برنامه توسعه و قانون وزارت علوم و تحقیقات مصوب 1388 تهیه‌ کرده‌ام و امیدوارم به کمک همه دانشگاهیان بتوانیم این اهداف را محقق کنیم.

فرجی‌دانا خاطرنشان کرد: رئوس برنامه‌های من در یک مقدمه و 6 سر فصل تقدیم مجلس شده و سعی شده است تمامی نقاط ضعف و قدرت نهادهای علمی مورد توجه قرار گیرد زیرا  اعتقاد دارم به تعبیر حضرت امام (ره) دانشگاه مبدا تحول جامعه است.

وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: به حمد خدا پیشرفت علمی کشور در دوازده سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است و امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند.

فرجی‌دانا تاکید کرد: مهمترین ضعف‌های موجود در حوزه علوم در 14 بند خلاصه شده است که اهم آن موضوعاتی است همچون عدم تناسب بین رشد کیفی و کمی پژوهش، عدم تناسب دانش‌آموختگان با نیازهای کشور، رشد تمرکز زدایی، عدم همگرایی و نبود نهادهای مستقل اعتبار سنجی که نقش اساسی  در کیفیت آموزش را دارند در این حیطه کاری قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه جامعه و صنعت انتظار دارند کار علمی همسو با نیازهای آنها شکل گیرد، اظهار داشت: ایجاد فضایی امن و سرشار از همدلی و اعتدال دو خواسته‌ مهمی است که بنده به طور حتم در صورت حضور در وزارت علوم آنرا به کار خواهم بست.

فرجی دانا در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در جهت توسعه علمی ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی و پژوهش ،هدفمند کردن توسعه آموزش عالی متناسب با نیازهای جامعه و تحولات نوآورانه علمی، ارتقای سطح دانش‌افزایی و مهارت،‌ کارآفرینی و اشتغال دانش آموختگان ، تقویت فضای امید و اعتماد دانشگاهیان و آرامش فضای آموزش و پژوهش، توجه ویژه به وی دانشگاههای تازه تاسیس و توسعه عالی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته  و بخصوص مناطق پیرامونی کشور ، توسعه هماهنگ حلقه های زنجیره‌ علم تا ثروت به ویژه توسعه فن آوری و نوآوری نگاهی به فرصت‌ها و تهدیدها از یک سو و قوت ها و ضعف‌ها از سوی دیگر وزارت علوم تحقیقات و فناوری را در چارچوب این اولویت‌ها به سوی تمرکز بر 16 سر فصل کلیدی در چهار سال پیش رو می‌کشاند.

وی افزود: نخستین موضوع کلیدی نقش فرهنگی ، اجتماعی و انسان‌ساز دانشگاهها و پژوهشگاههاست، هدف غایی از توسعه علم و فناوری در کشور پرورش انسانهایی مومن و مسئول در همه ساحت‌های زندگی اجتماعی و فرهنگی انسانهاست و ارتقای کیفیت جامعه اسلامی با تکیه بر علم و دانش است باید الگوهای واقعی و عملی را در سازگاری علم و ایمان و دین را در جامعه تحقق ببخشیم.

فرجی دانا تاکید کرد: بر این پایه نظام علم و فن اوری مبتنی بر فضایل اخلاقی و ارزش های والای اسلامی به شمار می‌آید در این نظام آرمان‌های انقلاب اسلامی و بسیج همچون عدالت و آزادی، استقلال و مردم سالاری چراغ راهنماست و حاکمیت آنها بر تمام ابعاد اندیشه و علم بر دانشگاهها مورد توجه است.

وی افزود: تحول و ارتقای علوم انسانی موضوع کلیدی دیگری است که وزارت علوم تحقیقات و فن آوری با تکیه بر ضرورت بازنگری و روزآمد کردنی متون و برنامه های آموزشی و درسی با توجه به مبانی دینی و فرهنگ  اسلامی ایرانی و نیازهای اجتماعی به انجام خواهد رساند.

فرجی دانا بیان کرد: انسجام در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیگری ها از نیازهای کلیدی این وزارتخانه است چنانچه گفته ام در پژوهشگاهها باید قبال جامعه مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند لزوم پاسخگویی استقلال مالی ، اداری ، علمی و دانشگاهها و موسسات علمی است.

وی افزود: از دید بنده اعطای استقلال به شکلی که در قانون پیش بینی شده در دانشگاهها زمینه را برای پاسخگویی فراهم می‌کند وقتی دانشگاهها مصون‌الاختیار باشند مطمنا نمی شود برای عدم پاسخگویی آنها به نیازهای جامعه از آنها سوال کرد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش کیفیت آموزش، پژوهش و فن‌آوری در دانشگاه ها و پژوهشگاهها بر پایه نقشه جامع کشور ضمن دستیابی به هدف های ملی در تراز جهانی در خور و بهره‌مند شوند و این نگاه نیز تاکید مجدد در ارتقای کیفیت آموزش عالی است .

فرجی دانا خاطرنشان کرد: توجه دولت تدبیر و امید بر مشارکت اساتید،دانشجویان و پژوهشگران برای ارتقای منزلت و نقش دانشگاه باید جزم شود.

وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات ادامه داد: رشد آموزش عالی، پژوهش و فناوری باید متوازن و هدفمند باشد؛ این مهم با توجه به مزیت‌های نسبی و نیازهای استان‌ها و مناطق کشور، توزیع عادلانه فرصت‌ها، امکانات و زیرساخت‌ها در مناطق و متناسب‌سازی پذیرش دانشجو در جهت تامین نیازهای کشور حاصل می‌شود.
 
وی اظهار داشت: پر کردن بخشی از شکاف میان دانش‌آموختگان بیکار و بازار اشتغال با یاد‌دهی مهارت‌های مورد نیاز در کنار دانش نظری تحقق‌پذیر است به این سبب باید برنامه‌های آموزشی با رویکرد توانمند‌سازی دانش‌آموختگان برای جذب در بازار کار و بالاتر از آن کارآفرینی بازنگری شود.  
 
فرجی‌ دانا تصریح کرد: جهت‌دادن آموزش، پژوهش و نوآوری به سوی حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی جامعه و اقتضائات کشور موضوع کلیدی دیگری است که این وزارت با تمرکز بر آموزش و پژوهش تقاضامحور به آن توجه خواهد کرد.  
 
وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات تاکید کرد:‌ توسعه فناوری و نوآوری یکی از مهمترین بخش‌های زنجیره علم به ثروت است؛ این موضوع نکته‌ای است که در صحبت‌های مخالفان نیز به آن اشاره شد و در کمیسیون‌های مجلس نیز مورد توجه جدی قرار گرفت که در برنامه‌ها نیز به این مهم توجه جدی شده است.  
 
وی اظهار داشت: دستیابی به شاخص‌های اصلی علم و فناوری در زمینه سهم درآمد حاصل از صادرات محصولات مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته و میانی، سرانه تولید ناخالص داخلی ناشی از علم و فناوری،‌ شمار گواهی ثبت اختراعات، شمار تولیدات علمی جهانی،‌نسبت سرمایه‌گذاری خارجی در علم و فناوری به هزینه‌های پژوهشی کشور و شمار شرکت‌های دانش‌بنیان از هدف‌های کلیدی در برنامه پیشنهادی است که می‌تواند با تکیه بر ضرورت دستیابی به فناوری‌های پیشرفته مورد نیاز و سامان دادن به نظام ملی نوآوری، توسعه فناوری و نوآوری را در پی داشته باشد. 
 
فرجی دانا ادامه داد: ارتباط فعال و تعامل موثر علمی و فرهنگی با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و نهادها و اجتماعات علمی و فرهنگی دیگر‌کشورها، بویژه در جهان اسلام و توجه خاص به گسترش زبان فارسی و توسعه مطالعات ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی در جهان از جایگاه ویژه‌ای در برنامه پیشنهادی برخوردار است.  
 
وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات اظهار داشت: ارتقاء منزلت اجتماعی نخبگان و بهره‌گیری بهینه از توانمندی آنان، نگهداری نخبگان داخل و برنامه‌ریزی برای جذب و بازگشت نخبگان ایرانی خارج از کشور در این برنامه نقش کلیدی دارد.  
 
وی در پاسخ سوال یکی از نمایندگان که آیا برنامه‌ای برای بازگشت دانشجویان خارج از کشور دارید یا خیر؟ گفت: آئین‌نامه‌های مشخصی برای انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور برای انتقال به داخل کشور وجود دارد و در این زمینه اگر ضعف‌های آئین نامه‌ای وجود داشته باشد باید آنرا برطرف کنیم تا زمینه حضور و بازگشت به داخل را در صورت تمایل دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور فراهم کنیم.  
 
فرجی دانا اظهار داشت: تامین منابع و اعتبارات و تخصیص عادلانه آنها به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، تناسب زیرساخت‌ها با نیازها و اهداف آموزشی، پژوهشی و فناوری و تقویت و نوسازی زیرساخت‌های لازم و تامین نیروی انسانی متخصص و توسعه منابع انسانی مورد نیاز نیز از دیگر موضوعات کلیدی در برنامه پیشنهادی وزارت به شمار می‌آید.  
 
وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات در ادامه با بیان اینکه اجازه می‌خوام در فرصت باقیمانده به چند نکته‌ای که در اظهارات مخالفان وجود داشت اشاره کنم، گفت: اولین مورد موضوع ارتقا کیفیت است، بدون شک ارتقاء کیفیت در آموزش عالی و افزایش اثربخشی آموزش عالی از اهم برنامه‌های این دوره بوده که این مهم نیز بسیار مورد تاکید دولت قرار گرفته است.  
 
وی ادامه داد: آنچه که در مورد عدم تطابق برنامه‌های ارائه شده با قوانین و عدم آشنایی بنده با قوانین و اسناد بالادستی گفته شد، باید پاسخ دهم این موضوع را به کار کارشناسی که معاونت نظارت مجلس انجام داده ارجاع می‌دهم.  
 
فرجی دانا تصریح کرد: با توجه به انجام کار کارشناسی این هیات تمامی بندهای این برنامه مورد مقایسه با اسناد بالادستی قرار گرفته و نشان داده شده که صددرصد این برنامه‌ها در تطابق یا در هم‌سویی کامل با قوانین بالادستی و اسنادی است که ما باید از آنها تبعیت کنیم.  
 
وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات درباره سوالی که درباره دانشگاه‌های تک‌جنسیتی مطرح شد نیز پاسخ داد: برخی مواقع دانشگاه‌های تک‌جنسیتی با عنوان تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها تلاقی می‌کند که باید توضیح دهم دانشگاه‌های تک جنسیتی دارای سابقه طولانی است و این دانشگاه‌ها هم در داخل و هم در خارج از کشور، چه قبل و چه بعد از انقلاب وجود داشته‌اند.
 
وی ادامه داد: این دانشگاه‌ها به افراد حق انتخاب می‌دهند که هنگام ادامه تحصیل اگر مایل باشند در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی ادامه تحصیل دهند که این موضوع نه مورد مخالفت وزارت بوده و نه بنده مخالفتی با آن دارم بلکه مهم بحث امکانات است.  
 
فرجی دانا تصریح کرد: آنچه که این روزها از آن سخن گفته می‌شود بحث تفکیک جنسیتی است، در سند مورد اتکای ما که مبنای عمل ماست یعنی در سند دانشگاه اسلامی لفظی به نام تفکیک جنسیتی وجود ندارد، در آنجا تقلیل اختلاط در دانشگاه‌ها به عنوان یک راهبرد ذکر شده که مطمئنا مورد تایید وزارت در برنامه‌های اجرایی است و همواره ما در اجرای قوانین به شکل تام و تمام باید به عنوان مجریان قانون تاکید کنیم و در برنامه‌های فعلی نیز کاری جز این نکرده‌ایم.  
 
وی افزود: در مورد تشکیلاتی که امروزه عهده‌دار جذب هستند آیا کفایت می‌کند؟ کار کارشناسی در این زمینه جوابگو است، عملکردها دیده می‌شود و کار کارشناسی ملاک هر تغییری خواهد بود، مطمئنا هیچ گونه نظر شخصی از جانب بنده در این زمینه به این معنا نیست که ما مصر هستیم که یک راه را بر دیگری ترجیح دهیم. الزامات قانونی برای ما چراغ راه و مسیر حقیقت ما را مشخص می‌کند.  
 
وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات در پاسخ به سوالی مکتوب مبنی بر اینکه نظرتان نسبت به اجرای ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر استفاده از نیروهای متخصص و فرزندان شهید و ایثارگر در وزارت علوم و تحقیقات چیست؟ خاطرنشان کرد: مطمئنا ما همواره به تمامی قوانین پایبند هستیم.  
انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار