معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه اخضر ابراهیمی در تلاش است تا حداکثر در طی آینده نشست ژنو 2 را برگزار کند گفت: سوریه نیازمند اصلاحات سیاسی به گونه‌ای که باید در راستای خواست واقعی مردم این کشور گام برداریم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، تعاملات دیپلماتیک ایران همگام با تحولات حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا شب گذشته (5 آبان ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسین امیر عبداللهیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اخضر ابراهیمی در جلسه اخیر خود نسبت به دوره‌های قبل پیام خاصی داشته است، گفت: حدود 30 ماه از بحران ساختگی سوریه می‌گذرد به گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این بحران راهکار منطبق بر روش‌های دموکراتیک و گفتگوهای فراگیر میان همه طرف‌ها را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروزه برخی از طرف‌های خارجی و منطقه‌ای تصور می‌کنند که ممکن است راهکار نظامی نتایجی ر ا در پی داشته باشد، افزود: اخضر ابرهیمی مسئولیت پرونده سوریه را در سازمان ملل متحد عهده دارد به طوری که فعالیت خود را به عنوان نماینده بان کی‌مون شروع کرده است.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه اخضر ابراهیمی تلاش کرد تا از تجربیات قبلی خود در منطقه استفاده کند، خاطرنشان کرد: وی به جای اینکه طرح‌های جدیدی را ارائه دهد طرح‌های موجود را مورد بررسی قرار داد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در حال حاضر اخضر ابراهیمی در تهران به سر می‌برد، ادامه داد: وی در جریان سفر منطقه‌ای خود اقدامات چند وجهی را برای مقامات کشورمان انجام داده است.
 
وی با بیان اینکه این نماینده سازمان ملل متحد در معتقد است سوریه منطقه نقش مهم و اساسی را در منطقه ایفا می‌کند، افزود: همکاری‌ها و توافق‌های منطقه‌ای می‌تواند به راهکار سیاسی و به تقویت نتایجی که در گفتگوهای ژنو 2 حاصل شده کمک کند.
 
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه با بیان اینکه اخضر ابراهیمی در تلاش است تا از مفاد طرح‌هایی که در گذشته ارائه شده از جمله توقف خشونت‌ها، جلوگیری از ورود تروریست‌ها و گفتگوی ملی بهره‌برداری کند، خاطرنشان کرد: وی به دنبال ایجاد یک روند انتخاباتی با نظارت بین‌الملل و همچنین با نظارت سازمان ملل متحد است.
 
امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه آمریکا و روسیه باید در خصوص سوریه به یک سهم مشترک نائل شوند، گفت: سوریه یکی از اصلی‌ترین طرف‌های موجود در تحولات منطقه است؛ تحولات سوریه اینگونه شروع شده است که ابتدا در شهر مرزی درعا از داخل مناره‌های یک مسجد به نمازگزاران در حال اقامه نماز جمعه تیراندازی شد.
 
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه با اشاره به اینکه باید تسهیلاتی را فراهم کرد تا مردم سوریه نسبت به آینده کشور خود تصمیم بگیرند گفت: برخی از طرف‌ها در سوریه به دنبال ایجاد تحکم برای حضور یا عدم حضور در ژنو 2 و یا برگزاری انتخابات در این کشور هستند.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه امروزه صحنه درگیری‌های تروریستی در سوریه را در ابعاد مختلفی شاهد هستیم خاطرنشان کرد: سوریه مثل بسیاری از نظام‌های سیاسی دیگر در منطقه نیازمند اصلاحات سیاسی است، اما این در حالی است که بشار اسد نتوانسته اصلاحات سیاسی را که آغاز کرده به خوبی آن را دنبال کند، پس باید گفت این موضوع یکی از نکات مورد گفتگوی ما با اخضر ابراهیمی بود.
 
وی با اشاره به اینکه باید وقتی از راهکار سیاسی سخن می‌گوییم گزینه نظامی را کنار بگذاریم، تصریح کرد: باید در جهت خواست واقعی مردم سوریه در راستای راهکار سیاسی و چگونگی برون رفت از مشکلات گام برداریم.
 
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا برخی از کشورها همچون ایالات متحده و فرانسه مایل نیستند که فرآیند مسالمت‌آمیز در سوریه دنبال شود، افزود: امروزه در طی 30 ماه گذشته سوریه به یک مرکزی برای ورود نیروهای افراطی و تکفیری تروریست به سایر نقاط منطقه تبدیل شده است.
 
امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه بخشی از گروه‌های تروریستی و افراطی به لبنان و عراق سرازیر شده‌اند، گفت: متاسفانه بخش دیگری از این ناآرامی‌ها را در ترکیه شاهد هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه طرف‌های مقابل سوریه گروه‌های تروریستی را برای ورود سلاح به این کشور مورد تشویق قرار می‌دهند، ادامه داد: برای تغییر نظام سیاسی در سوریه نمی‌توان تجمع گسترده‌ای از جریانات افراطی و تروریستی را در داخل این کشور سازماندهی کنیم.
 
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه با اشاره به تغییر تدریجی رویکرد نظامی به سیاسی و همزمان با کاهش حمایت از ورود تروریست‌های مسلح به داخل سوریه اظهار داشت: از مرزهای مختلف همچنان نیروهای تروریست و سلاح به سوریه ارسال می‌شود.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اخضر ابراهیمی زمان برگزاری نشست ژنو 2 را کی اعلام خواهد کرد، گفت: اخضر ابراهیمی در تلاش است تا حداکثر در طی یک ماه آینده نشست ژنو 2 را برگزار کند.
 
وی با بیان اینکه برگزاری نشست ژنو 2 با مشکلات عدیده‌ای روبرو است، افزود: جمهوری اسلامی ایران نشست ژنو 1 را در قالب کلی و بدون ورود به جزئیات استقبال کرد، زیرا سوریه از راهکار نظامی فاصله گرفت و وارد فاز سیاسی شد.
 
 معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از مترقی‌ترین و دموکراتیک‌ترین راهکارها را از ابتدای تحولات سوریه یعنی راهکار سیاسی ارائه کرده است، اظهار داشت: قرار است گفتگوهای ملی خروجی و نتیجه برگزاری نشست ژنو 2 باشد.
 
امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه در حدود یک سال و نیم گذشته اولین گفتگوی ملی در تهران با حضور گروه‌های جدی معارض سوری و نمایندگان حکومت برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران این مسیر را باز کرده و سوریه نیز بخشی از آن را طی خواهد کرد.
 
وی افزود: برخی از طرف‌ها در آمریکا در تلاش هستند تا قبل از برگزاری ژنو 2 همه ابعاد موضوع را مشخص کنند، به گونه‌ای که این رفتار منطقی به نظر نمی‌آید.
 
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه با اشاره به اینکه روسیه معتقد به برگزاری ژنو 2 است، اضافه کرد: براساس بیانیه مشترکی که میان آمریکا و روسیه امضا شده باید در ژنو 2 گفتگوهای سوری_ سوری شکل بگیرد.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه باید در چارچوب گفتگوها وفاق‌ ملی ایجاد شود، گفت: باید نقشه راه برای آینده تا مرحله انتخابات پارلمان و ریاست‌ جمهوری تبیین شود.
 
وی با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی اقدامات هدفمندی را انجام می‌دهند، اظهار داشت: برخی از طرف‌های معارض سوریه معتقد هستند که کسی باید در گفتگوها شرکت کند که معتقد به راهکار سیاسی باشد.
 
معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه افزود: کسانی که معتقد به راهکار سیاسی هستند، بخشی از آنها معارضینی هستند که در داخل سوریه و برخی دیگر در خارج از سوریه به سر می‌برند.
 
امیرعبداللهیان با بیان اینکه کسانی‌ که در خارج از سوریه به سر می‌برند فاقد نفوذ و پایگاه در داخل این کشور هستند، ادامه داد: برخی از کشورهایی که در سطح منطقه از گروه‌های معارض حمایت می‌کنند معتقد هستند که طی ژنو 2 باید به نفع جریان معارض روشن شود.
 
وی گفت: انتظار برخی از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی از ژنو 2 این است که نمایندگان نظام سیاسی سوریه به ریاست‌جمهوری بشار اسد به پای میز مذاکره بیایند و حکومت را دو دستی به طرف‌های مقابل تقدیم کنند.
 
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه، با بیان اینکه برخی از بازیگران بین‌المللی معتقد هستند که بشار اسد باید فاقد هرگونه اختیارات لازم باشد، اظهار داشت: برخی از طرف‌های مقابل سوریه فاقد رهبری و انسجام لازم هستند، به گونه‌ای که آنها نیازمند تجربه برای دولت‌سازی در سوریه هستنند.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه جمهوری‌ اسلامی‌ ایران به عنوان یک بازیگر جدی در عرصه سیاسی و منطقه‌ای محسوب می‌شود، گفت: باید راهکار سیاسی بر مبنای اراده مردم سوریه شکل بگیرد.
 
وی تصریح کرد: باید مطالبات مردم سوریه در بستر مناسب و دمکراتیک مورد توجه قرار بگیرد.
 
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا میزان رفت و آمدهای سیاسی پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید افزایش یافته است، افزود: سیاست‌ خارجی جمهوری‌ اسلامی ایران دارای مبنا و اصول ثابت و مشخصی است، به طوری‌ که تعامل با کشورهای همسایه از اولویت اصلی ما به حساب می‌آید.
 
امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه در دوره حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی فضای جدیدی در منطقه ایجاد شده است، بیان کرد: نمود بارز این قضیه را در ارسال پیام‌های تبریک کشورهای مختلف از جمله حوزه عربی شاهد هستیم و گام عملی آن را در مراسم تحلیف و شرکت مقامات و نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای مختلف منطقه شاهد بودیم.
 
وی با اشاره به اینکه تحرکات جدید و موثری در دولت تدبیر و امید آغاز شده است، خاطرنشان کرد: ما شاهد رشد و توسعه روابط در آینده نزدیک آن هم به صورت ملموس در ابعاد مختلف و در سطح منطقه خواهیم بود.

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه اظهار داشت: امروزه در بسیاری از مسائل منطقه‌ای از جمله همسایگان ما در حوزه خلیج‌ فارس از موضوعات مشترکی رنج می‌برند، به طوری‌ که این موضوعات از مباحث زیست محیطی گرفته تا مباحث مهم و پیچیده امنیتی دیگر.
 
امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه کشورهای منطقه با ورود نیروهای تکفیری و افراطی باید با یکدیگر همکاری‌های همه‌جانبه و هدفمندی داشته باشند، ادامه داد: با ایجاد یک بستر مناسب امنیتی فضای گسترده‌ای را برای توسعه هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی و امنیتی فراهم شود.
 
وی با اشاره به اینکه اولین سفر در دولت یازدهم توسط پادشاه عمان به ایران صورت گرفت، گفت: عمان یکی از کشورهای مهم در حوزه خلیج‌ فارس و در حوزه مناسبات دو جانبه با کشورهای منطقه به حساب می‌آید.
 
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جمهوری‌ اسلامی‌ ایران به صورت مشخص راجع به بحرین چه اقداماتی انجام داده است، خاطرنشان کرد: مسئله بحرین حقیقتا نیازمند توجه جدی منطقه‌ای و بین‌المللی است.
 
امیرعبداللهیان با بیان اینکه جمهوری‌ اسلامی‌ ایران از هر فرصتی برای بیان ایده‌ها و راهکارهای مناسب سیاسی خود به مقامات حکومت بحرین استفاده می‌کند، اظهار داشت: در بحرین نوعی افراط‌گرایی وجود دارد.
 
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه با بیان اینکه باید نحوه تعامل با مردمی که مطالباتشان را به روش‌های دموکراتیک دنبال می‌کنند تغییر پیدا کند، افزود: ما امنیت بحرین را امنیت خودمان می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه اوضاع در بحرین به مرحله نگران‌کننده‌ای رسیده است، تصریح کرد: نگاه جمهوری‌ اسلامی‌ ایران به تحولات منطقه نگاه دوگانه نیست، به طوری‌ که ما هیچ وقت دبل استانداردها را دنبال نمی‌کنیم.
 
امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه ما به همه مقامات مختلف کشورهای عربی و غربی اعلام کرده‌ایم که در سوریه، یمن و بحرین باید مداخله خارجی متوقف شود، اضافه کرد: ما در همه این کشورها معتقد هستیم که راهکار باید صرفا دموکراتیک و سیاسی باشد، به طوری‌ که در همه کشورها باید راهکار سیاسی به گفتگوی ملی تبدیل شود.
 
وی بیان کرد: هرچه گفتگوها و رابطه میان تهران و ریاض گرمتر باشد؛ سوء‌تفاهمات کاهش پیدا می‌کند، پس این موضوع می‌تواند به نفع جهان اسلام باشد.
 
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه گفت: نباید فراموش کرد که جمهوری‌ اسلامی‌ ایران و عربستان سعودی هر دو کشور مهمی در منطقه به حساب می‌آید که در جهان اسلام می‌تواند نقش به سزایی را ایفا کنند.
 
امیر عبداللهیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا می‌توان در آینده امیدوار باشیم که حوزه روابط خارجی مان با مصر تقویت شود افزود: مصر کشوری مهم و تاثیرگذار در شمال آفریقا و حوزه عربی است.
 
وی افزود: اتفاقاتی را که در ماه‌های گذشته در مصر به وقوع پیوسته است را نمی‌توان فراموش کرد، به‌گونه‌ای که در یک مقطعی به اطرافیان مرسی در گفتگوهایمان به صورت شفاف و روشن اعلام کرده بودیم که جامعه مصر باید در آن همه طرف‌ها مشارکت سیاسی داشته باشند.
 
امیرعبداللهیان با اشاره به مرحله جدیدی از بی‌ثباتی، ناامنی و کشتارهای گسترده مردمی در مصر گفت: بعید به نظر می‌رسد که در این کشور یک حزب یا یک جریان و یا یک فرد بخواهد تصمیم نهایی را بگیرد.
 
وی با بیان اینکه در مصر یک پیشرفت دموکراتیکی حاصل شده بود که در نهایت منجر به برگزاری انتخابات شد، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل توطئه‌هایی که در این کشور صورت گرفت، وضعیت جدیدی در مصر ایجاد شد.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: بحران ، ساختگی ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار