کم خونی در کودکان یک بیماری ضعیف کننده بدن است و روی "حافظه" کودکان تاثیر می گذارد.

مهشید مهدی زاده فوق تخصص خون در کودکان در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کم خونی یک بیماری ضعیف کننده بدن است که به دلیل کم شدن تعداد گلبول های قرمز خون یا کاهش مقدار هموگلوبین به وجود می آید. کم خونی در کودکان بسیار شایع است و علت آن در هر زمانی متفاوت است. کم خونی در نوزادی، شیرخوارگی،دبستان می تواند وجود داشته باشد که هر کدام علت های گوناگونی دارد.

در نوزادان ممکن است از بدو تولد دچار کم خونی باشند ولی در بیشتر نوزادان تا 4 ماهگی فقر آهن نیست و علت های دیگری دارد که باید بررسی شود.

وی تصریح کرد: کودکان چون دارای رشد سریع هستند و نیاز به آهن بالایی دارند باید این نیاز از طریق تغذیه و یا محلول های خوراکی که به صورت شربت و یا قرص است جبران شود.

جبران کمبود آهن از طریق غذایی را با خوردن جگر، زرده تخم مرغ و سبزیجات آهن دار می توان جبران کرد ولی برای استفاده از داروها حتما کودکان باید معاینات دوره اي داشته باشند و توسط پزشک تجویز شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی بیماری های ارثی خونی در کودکان شایع است و به نژاد کودکان بستگی دارد و یا اینکه در کدام آب و هوا در شمال یا جنوب کشور زندگی می کنند می تواند تاثیر گذار باشد عفونت ادرار هم می تواند باعث کم خونی شود.

وی تصریح کرد: خاک خوری و یا مهر خوردن بچه ها یک مسئله جدی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت چون یکی از دلایل مهم در پی بردن به کمبود آن در کودکان است.

از علائم دیگر کمبود آهن می توان به رنگ پریدگی پوست مخصوصا در نوک انگشتان، لب ، خستگی و بی حالی ، افسردگی و سردرد اشاره کرد.

کمبود آهن در کودکان به هر دلیلی که باشد باید بررسی شود چون در icu و رشد استخوان و کودکان نقش اساسی دارد و قبل از اینکه مشکل حادی برای کودک به وجود بیاورد فقر آهن را جبران کرد./ع2

انتهاي پيام/

برچسب ها: آهن ، فقر ، خونی ، کودکان ، نژاد ، نوک ، جنوب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار