با آغاز فصل سرما در مناطق شمالی، اولین گروه از پرندگان مهاجر در مسیر کوچ سالانه خود به سمت مناطق گرمسیر جنوبی وارد آبگیرها و تالابهای استان چهار محال و بختیاری شدند.

عمده این پرندگان که شامل انواع اردک، چنگرکنار آبزی، حواصیل ها و پرستوهای دریایی هستند، در روزهای اخیر در آبگیرهای شهرستان بروجن در استان چهار محال و بختیاری فرود آمدند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن گفت: این پرندگان از سیبری، ترکیه و مناطق شمالی به تالاب های استان چهارمحال و بختیاری مهاجرت کردند.
مرتضی منصوری افزود: کوچ زمستانی پرندگان همه ساله از اواخر آبان ماه انجام می شد، ولی به دلیل تغییرات اقلیمی، خشک شدن تعدادی از دریاچه های در مسیر کوچ و امن نبودن مکان های توقف کوچ زود هنگام پرندگان به تالاب های استان چهارمحال و بختیاری، آغاز شده است.
وی، با بیان اینکه تالاب های استان چهارمحال و بختیاری زیستگاه مناسبی برای پرندگان کنار آبزی و نیزارهای نیز مکانی برآشیانه سازی است، ماندگاری این پرندگان در این تالاب ها بیشتر است.
منصوری اظهار داشت: مسیر کلی برای کوچ پرندگان از سیبری به کشورهای حاشیه خلیج فارس است و تالاب های شهرستان بروجن از توفقگاه های پرندگان در مسیر کوچ است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن گفت: شرایط مطلوب آب و هوای استان چهارمحال و بختیاری و موقعیت مناسب هر تالاب برای پرندگان به توقف طولانی پرندگان به تالاب های این شهرستان منجر می شود.
تالاب گندمان، چغاخور، علی آباد و سولقان از ضلع جنوبی شهرستان بروجن و در امتداد کوه کلار در رشته کوه های زاگرس، به طرف غرب استقرار یافته اند و از جمله تالاب های استان چهارمحال و بختیاری هستند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.