رئیس سازمان امور زندان‌ها در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران به بررسی اشتغال‌زایی به عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دستگاه قضا در راستای کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها پرداخت.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، همه ما از اين اصل بديهي اطلاع داريم که یکی از زمینه‌های گرایش افراد به سمت اعمال مجرمانه نداشتن کار و توان اشتغال در سطح جامعه است، بنابراين پرکردن این خلأ حتی با وجود امکانات محدود برای جمعی از زندانیان می‌تواند از ارتکاب جرم دوباره آنها بکاهد، بنابراين اشتغال‌زايي يکي از مهم‌ترين سياست‌هاي دستگاه قضا در راستای کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها است.

اين در حاليست که به نظر مي‌رسد، بسياري از محصولات توليدي زندانيان با استقبال کمتري از سوي جامعه مواجه شده است.
 
در همين زمینه "غلامحسين اسماعيلي" رئيس سازمان امور زندان‌ها در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در اين رابطه به گفتگو پرداخت، که متن اين گفتگو را در ادامه مي‌خوانيد:


**باشگاه خبرنگاران: اخيرا اخباري منتشر شده مبني بر اينکه حدود 70 رشته فنی و حرفه‌ای در زندانهای مختلف کشور به زندانیان در جهت افزایش مهارت‌های شغلی آموزش داده می‌شود. در ارتباط با ترکیب و تنوع این رشته‌ها بگویید و اینکه این رشته‌ها بر چه اساسی انتخاب می‌شوند؟






*اسماعیلی:
موضوع آموزش 70 رشته فنی و حرفه‌ای در زندانهای مختلف کشور موضوع جدیدي نیست، چرا که این طرح سالهاست در دستور کار ما قرار دارد، اما با توجه به تمایلات، توانمندی‌های زندانیان و وضعیت بازار کار، رشته‌های جدیدی به رشته‌های آموزشی زندانیان اضافه شده است.

رشته‌هایی مانند برق، لوله کشی ساختمان، مکانیک، صنایع دستی، کشاورزی، قالیبافی، کامپیوتر و رشته‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون صنعتی، کشاورزی و خدماتی نيز از جمله اين آموزش‌هاست.

**باشگاه خبرنگاران: اشاره کردید که به تناسب وضعیت بازار رشته‌های جدیدی برای آموزش زندانیان اضافه می‌شود، در سال‌های اخیر چه آموزش‌هایی در اولویت قرار داشته‌اند؟

*اسماعیلی: بله، گاهی به تناسب وضعیت و شرايط جامعه حرفه‌های جدیدی به رشته‌های آموزشی زندانیان افزوده مي‌شود، که به عنوان مثال در سال‌های اخیر آموزش تعمیر تلفن همراه به عنوان حرفه‌ای که بازار کار جدیدی را پیدا کرده به حرفه‌های آموزش زندانیان افزوده شده است، هرکدام از این حرفه‌ها و آموزش‌ها با توجه به پایه تحصیلات زندانیان و تمایلات آن‌ها متفاوت است.

**باشگاه خبرنگاران: اهمیت حرفه‌آموزی در زندان برای کاهش نرخ اعمال مجرمانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

*اسماعیلی: ایجاد اشتغال به منظور نهایت استفاده از زمان زندانيان در زندان تا این زمان به هدر نرود و آنها بتوانند ضمن تحمل حبس و مجازات خود، برای خود و خانواده‌شان درآمد نسبی ایجاد کنند، تا اعضای خانواده به سمت اعمال مجرمانه سوق داده نشده و مجرمین جدیدی به وجود نیاید.
 
**باشگاه خبرنگاران: آيا به زندانیان در ازای کسب آموزش، گواهی‌نامه نیز تعلق می‌گیرد و این آموزش‌ها زیر نظر چه نهادی صورت می‌گیرد؟





*اسماعیلی:
آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور صورت می‌گیرد و درطی آن زندانیان پس از گذراندن دوره‌های مربوطه گواهینامه دریافت می‌کنند و همینطور پس از آزادی با استفاده از وام‌‌های خوداشتغالی می‌توانند در جهت امرارمعاش خود اقدام کنند.

**باشگاه خبرنگاران: آیا تولیدات زندانیان در راستای آموزش‌هایی است که به آن‌ها ارائه می‌شود و در ارتباط با چگونگی به فروش رسیدن این تولیدات توضیحاتی بفرمایید.

*اسماعیلی: موضوع تولیدات زندانیان با حرفه‌آموزی متفاوت است، برخی از این کالاها در کارخانجات و کارگاه‌هایی که آن‌ها در آنجا مشغول به کار هستند، تولید می‌شود که محصولات  گاهی توسط خود زندانیان و گاهی توسط بنیاد تعاون زندانیان که متولی اشتغال زندان‌ها نیز است، به فروش می‌رسد به طوری که کالاهای تولیدی در تملک بنیاد تعاون قرار می‌گیرد و این بنیاد ماموریت و رسالت تبلیغ و فروش کالاها را به عهده دارد.

**باشگاه خبرنگاران: به نظر می‌رسد بسیاری از محصولات تولیدی زندانیان با استقبال کمی از سوی جامعه مواجه می‌شود، بنابراین به منظور افزایش استقبال افراد جامعه از این تولیدات چه تمهیداتی باید در نظر گرفت؟

*اسماعیلی: برای این موضوع ما نیازمند این هستیم که در آگاه‌سازی عمومی جامعه اقداماتی انجام دهیم، همینطور باید کیفیت محصولات تولیدی زندانیان به گونه‌ای باشد که خریداران مشتاق به خرید شوند.

برندسازی نقش بسیار مهمی در افزایش تمایل مردم به خرید محصولات زندانیان دارد و این امر موجب می‌شود، افراد جامعه داوطلب خرید این تولیدات شوند. برندسازی مجموعه‌ای از راهکارهاست که به نام تجاری هویت مشخصی داده و جایگاه آن را در بازار نسبت به رقبا مشخص و متمایز می‌کند. برندسازی شامل مباحث مختلفی چون جایگاه‌یابی و جایگاه سازی برند، انتخاب نام موثر برای برند، ایجاد طبقه بندی جدید، انتخاب رنگ برند و طراحی لوگو برای آن، بسط برند یا محدود کردن دامنه تمرکز، عمق و ارزش برند، روابط عمومی، رویدادسازی، تبلیغات و... است.





در ارتباط با تولیدات انبوه زندانیان نیز باید در ضوابط و مقررات تسهیلاتی فراهم شود تا برخی از این دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف دولتی که نیازمند خرید تولیدات انبوه هستند اولویتشان این باشد که مایحتاج خود را از کارخانجات داخلی زندان و کارگاه‌های متعلق به بنیاد تعاون زندانیان تهیه کند.

گفتگو از: مرجان نظری‌فرد

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار